جاذبه های گردشگی بم

پیش بینی وضع هوا

جاذبه های گردشگی





بم هفت سال پس از زلزله.
شهر بم يکی از کهن ترين مراکز شهرنشيني در ايران بوده است. گواه اين امر تپه هاي تاريخي "بيدرون" در ده کيلومتـــــــري شمال و تل آتشي در دارستان در فاصله 30 کيلومتري شرق بم است که متعلق به هزاره هاي دوم تا چهارم قبل از ميلاد مسيح مي باشند. براين اساس زندگي در بم و اطراف آن از شش هزار سال قبل شکل گرفته و در دوراني از تاريخ در مکاني که امروز "ارگ" ناميده مي شود، تمرکزي به وجود آمده است.
با اين حال ما اطلاع زيادي از گذشته بم نداريم و آنوبانینی تاکنون تاريخ مدوني در مورد این شهر به دست نیاورده است. اين شهر به علت قرار گرفتن در مسير يکي از مهمترين شاهراه هاي بين المللي عهد باستان به نام " راه ادويه" که از شعب اصلي و مهم راه ابريشم محسوب مي شده يکي از راه هاي تجارت بين شرق و غرب و داراي اهميت استراتژيک مهمي بوده است. آب و هواي مساعد و سرزمين حاصلخيز باعث رونق کشاورزي و دامداريي در بم بوده است. در اين شهر توليد ابريشم، ابريشم بافي و وضعيت پارچه بافي رونق زيادي داشته و پارچه هاي ابريشمي و کتاني بم در تمام دنياي قديم معروف و اهميت خاصي داشته است. صنعت ابريشم بافي به احتمال قوي از چين و از طريق جاده ادويه (از طريق هند) به بم رسيده است.





علاوه بر شهر بم، شهرهاي بزرگ ديگري مانند نرماشير، ريگان، دارزين و سنا در منطقه وجود داشته که اين شهرها تا قرن ششم هجري از آباداني فراوان برخوردار بوده و در دوره هاي بعدي از بين رفته اند. علاوه بر ارگ بم، آثار باقيمانده از اين شهرها و قلعه هاي باستاني با عظمت ديگري مانند قلعه هاي پيرماه شاه (افضل آباد)، قلعه جمالي و دارستان خود گواهی بر تمدن عظیم این منطقه است.




ارگ قدیم بم
ارگ بم بزرگترین سازهٔ خشتی در جهان بود که در نزدیکی شهر بم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد. در تاریخ ۵ دی ۱۳۸۲، در اثر زلزلهٔ شدیدی که شهر بم و حومهٔ آن را تحت تاثیر قرار داد، ارگ بم تقریباً به طور کامل از بین رفت. چند روز پس از رخ دادن زمین‌لرزه، رئیس جمهور وقت ایران محمد خاتمی اعلام کرد که ارگ بازسازی خواهد شد.
«بم و فضای فرهنگی آن» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. این ارگ عظیم که در مسیر جادهٔ ابریشم قرار دارد سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده‌است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. به طور قطع مشخص نیست چرا پس از آن دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.
کل بنا یک دژ بزرگ است که در قلب آن، ارگ واقع شده، اما به دلیل ظاهر پرابهت ارگ، که پر ارتفاع‌ترین قسمت مجموعه نیز به شمار می‌آمد، کل بنای دژ به عنوان ارگ بم نامیده می‌شود.

ابعاد:مساحت این ارگ نزدیک به ۱۸۰٬۰۰۰ متر مربع است که با دیوارهایی به بلندی ۶ تا ۷ متر و طول ۱۸۱۵ متر احاطه شده‌است. ارگ از دو بخش جدا از هم تشکیل شده‌است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارد. حدود ۶۷ برج در سطح شهر باستانی بم پراکنده شده‌است.




ارگ بم احتمالا پیش از زمین‌لرزهٔ ۲۰۰۳، بزرگترین مجموعه خشت و گلی جهان بوده‌است.

از جمله مناطق ديدني و جاذبه هاي توريستي بم می توان به مکان های زیر اشاره کرد :

◄ ارگ بم
◄ نخلستان های بم
◄ مجموعه ارگ جدید

جاذبه های گردشگری شهر بم
شهرك‌ صنعتي‌- توريستي‌ ارگ‌ جديد بم‌ ارگ بم کوه هزار
روستای بروات کوه بی سوخته روستای باغ دشت
فهرج کوه قدمگاه ییلاقات ده بکری
ارگ بم روستای باغ دشت روستای بروات
شهرك‌ صنعتي‌- توريستي‌ ارگ‌ جديد بم‌ فهرج کوه بی سوخته
کوه قدمگاه کوه هزار ییلاقات ده بکری

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر بم عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در بم

اطلاعات دیگر از بم
اطلاعات عمومی استان کرمان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: alone73