مشاهیر سراب

پیش بینی وضع هوا

از آن‌جایی که سراب در کنار رود بنا شده‌است، نام آن را برگرفته از سر + آب می‌دانند.
جنگ امیر وهسودان با غزها در سال ۴۳۶ قمری در کنار شهر سراب رخ داد. در حملات چنگیزخان مغول سراب نیز در سال ۶۱۷ ه. به شدت قتل و غارت شد. ترک‌زبان شدن شهرستان سراب از زمان سلجوقیان و کوچ ایل‌های ترک به منطقه آغاز شد.
سراب مانند بسیاری از شهرهای ایران در کنار رود بنا شده‌است و احتمال می‌رود نام خودش را نیز از این جهت گرفته باشد به واسطه وجود آب‌های جاری فراوان که از دامنه کوه‌های سبلان و بزقوش در دشت سراب جاری می‌شود شاید نام سراب را بر این شهر گذاشته اند اما حمداله مستوفی در کتاب معروف خود یعنی نزهة القلوب می‌نویسد سراو شهریست از شرق سبلان مایل به قبله افتاد چو هوایش سرد است و آب آن از رودی که بدان شهر منسوب است از کوه سبلان برخیزد و در دریاچه چی چست (ارومیه) رود مردمش سفید چهره اند و سنی مذهب. یاقوت حموی این شهر را «سراو» یا «سرو» ضبط کرده و گوید در سال ۶۱۷ هجری مغول به آن شهر حمله کرد آن شهر خراب شد و بیشتر اهالی کشته شدند. مورخین نیز سراب را سراو ذکر کرده اند که در کنار رودخانه سراو بنا شده و از این نام اسم شهر را سراو یا سراب گذاشته اند جغرافی نویسان قدیم به جای نام سراب لغت سراو را ذکر نموده اند. ابن حوقل در وصف این شهر گفته است سراو شهری است نیکو و دارای چند آسیاب و گرداگرد آن مزارع غله خیز و باغستان‌ها پر فراگرفته و مهمانخانه‌ای پاکیزه و بازارهای خوب دارد.
جمعیت شهرستان سراب بر اساس آمارگیری نفوس و مسکن سال ۷۵ بالغ بر ۱۴۸۸۳۱ نفر است که تعداد ۵۵۰۲۵ نفر یعنی ۳۷٪ در نقاط شهری و ۹۲۷۰۷ یعنی ۶۳٪ در نقاط روستایی ساکن بوده‌انداما بر اساس توزیع کالابرگ مرحله‌ی یازدهم تعداد جمعیت شهرستان ۱۴۷۷۱۳ نفر بوده‌ است.[نیازمند منبع] بر اساس آمار سال ۸۵ جمعیت سراب برابر ۱۳۲۰۹۴ نفر بوده است.
مردم این شهرستان به ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.
مشاهير:

شاه قاسم انوار سرابی
علامه امینی سردهایی

میرزا جواد واقف سرابی
سید جواد ابوترابی
میرزا عبدالحسین بیخود
میرزا جبار اظهری
میرزا جلیل شیدایی
سلیمان امینی
میرزا تقی صحاف
اشرف سرابی
حاج میرزا ابوالفضل حمیدی
حاج میرزا عبدالحمید حمیدی(فانی سرابی)
اعزازالملک مهینی
بیان الملک سرابی(میرزا مهدی خان)"نثار سرابی"
امین الشریعه
میرزا عبدالرحیم (ساغر سرابی)
شمس سرابی (با شمس تبریزی نسبتی ندارد)
عاجز سرابی
میرزا جلیل مدرس (واعظ سرابی)"وصال"
زکریا مه

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر سراب عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در سراب

اطلاعات دیگر از سراب
اطلاعات عمومی استان آذربایجان شرقی
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: ترکان