مشاهیر زرند

پیش بینی وضع هوا

آداب و رسوم محرم در زرند:
مردم اين شهرستان با برگزاري آيين هاي مختلف عزاداري و سخنراني در اكثر اماكن مذهبي از جمله حسينيه عاشقان ثارالله، سقاخانه ابوالفضل و قدمگاه علي ابن ابيطالب (ع) ارادت خالصانه خود را به نمايش مي گذارند.
تهيه حليم و شله زرد، تهيه چاي و شير كاكائو و همچنين پخت 'عاشوري' در دهه اول ماه محرم انجام مي شود.
پخت آبگوشت حسيني براي پذيرايي از عزاداران امام حسين(ع) نيز از ديگر آداب و رسوم مردم زرند و ساير شهرستانهاي استان كرمان در ماه محرم است.
توزيع نذورات با برپايي ايستگاههاي صلواتي در معابر از جمله آيين هايي است كه در ايام محرم و صفر توسط مردم اين خطه انجام مي شود.

برخي از خيرين نيز با قرباني كردن گاو و گوسفند و تهيه غذاي نذري هيات هاي عزاداري را به صرف آبگوشت نذري براي وعده شام يا نهار دعوت مي كنند.

عزاداران در قالب دسته هاي سينه زني و زنجير زني در خيابان هاي شهر ارادت خود را به اباعبدالله (ع) نشان مي دهند و با ذكر مصيبت و نوحه سرايي و سينه زني عزاداري خود را به اوج مي رسانند.
‌تا ظهر روز عاشورا م‍ردم‌ عزادار زرند پ‍س‌ ‌از عزاداري و ق‍ر‌ائ‍ت‌ زي‍‍ارت‌ ‌ع‍‍اش‍ور‌ا، ن‍م‍‍از ظ‍ه‍ر ‌ع‍‍اش‍ور‌ا ر‌ا ‌اق‍‍ام‍ه‌ م‍‍ي‌ ك‍ن‍ن‍د.
در عصر روز عاشورا نيز هر سال مراسم عزاداري باشكوهي با حضور انبوه عزاداران در امامزاده عبدالله مطهرآباد زرند برگزار مي شود.
در ايام محرم و به ويژه تاسوعا و عاشوراي حسيني با وجود نزديكي مساجد، حسينه ها و تكايا، در محله هاي مختلف نيز همه جا مملو از جمعيت عاشق و دلباخته اي مي شود كه با عشق به مكتب حسيني، در عزاداراي هاي خود ارادت خالصانه به اهل بيت (ع) را نشان مي دهند.

چت اورداپ



صلات كشي
هنگامي كه فردي در گذشته از دنيا مي‌رفت براي خبر كردن ديگران فردي به نام صلات كش به پشت بام يا جايي بلند مي‌رفت و اشعاري را با صداي بلند مي‌خواند كه با صلوات بر پيامبر و آل او همراه بود كه به اين عمل صلات كشي مي‌گفتند كه نمونه‌اي از اين اشعار به شرح ذيل مي‌باشد:
هر كه آمد به جهان اهل فنا خواهد بود
آن كه پاينده و باقي است خدا خواهد بود
سفره مرگ كشيده است اجل قاف به قاف
همه را بر سر اين سفره صلا خواهد بود
آن قدر هست كه قومي پس و قومي پيشند
تا نظر باز كني نوبت ما خواهد بود
کوچلیزو(کلید زنی)
از جمله رسومي است كه در شب 27 ماه مبارك رمضان صورت مي‌گرفته است. شخصي كه براي كوچليزو به درخانه ها مي‌رفته. نيت و نذري داشته و خود را طوري مي‌پوشانده كه شناخته نشود زيرا معتقد بودند اگر شناخته شوند نذرشان اداء نمي‌شود. نذر و نيها متفاوت بوده مانند بازشدن بخت و بچه‌دار شدن و ...، شخص سرمه‌دان و آينه و درفش يا سوزن جوال دوزي را در سبد حصيري يا كمو (غربال) گذاشته و با تكة چوبي به درب منزل ضربه مي‌زده شايد سوزن جوال‌دوز يا درفش را براي دفاع از خود همراه داشته است تا چنانچه صاحبخانه قصد شناخت او را داشت مانع شود چيزهايي مانند قند، نبات، سنجد، مويز و ... به او مي‌دادند. و اين تصنيف‌ را زمزمه مي‌كردند اگر زني‌خدا مرادت بده، اگر مردي‌ خدا مرگت بده. زيرا آمدن زن را ميمون و مبارك و آمدن مرد را ناميمون مي‌دانستند اين رسم در روستاها نيز بصورتهاي مختلف رواج داشته از جمله روستاي ده‌علي اين رسم را كاسه پرا ني مي‌گفتند.

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر زرند عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در زرند

اطلاعات دیگر از زرند
اطلاعات عمومی استان کرمان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: alone73