مشاهیر تفرش

پیش بینی وضع هوا

مشاهیر و مفاخر:
پروفسور سیدمحمود حسابی (پدر علم فیزیک ایران)





دکترپارسا ( پدر علم گیاه شناسی ایران).توران میرهادی (اولین دندانپزشک ایران)
شیخ طبرسی (دانشمند بزرگ ایرانی) .ابوالقاسم سحاب (پدر جغرافیای ایران)
حکیم نظامی تفرشی .حسینعلی نکیسا (استاد آواز و موسیقی ایران)
فتحعلی واشقانی. فروغ فرخزاد. میرغلام تفرشی. میر مصطفی تفرشی
ميرزا سيد علي اكبر تفرشي .مير فيض الله تفرشي .میرزا هدایت الله آشتیانی
ميرزا عبدالحميد تفرشي .
آداب و رسوم :
کوسه گلدی:
یکی از سنت های تفرشیان دردوره قاجاریه خروج کوسه گلدی درماه اسفند بوده.کوسه گلدی مردی چوپان بوده ملبس به لباس قرمزکه خروجش علیه زمستان وبیکارگی صورت میگرفته اواز ابتدای اسفندماه
به درحصار روستاییان میرفته وباضرب یک لگدبه در هرطویله فرا رسیدن فصل بهاررا نوید میداده
کوسه گلدی بارفتارش به روستاییان میفهمانده که نگهداری گاو وگوسفند والاغ درطویله بیش ازاین سودمند نیست وضمنا دستمزد سالانه خودرانیزدریافت میکرده به سبب کوهستانی بودن
تفرش بهاراندکی دیرترازسایرنقاط آغاز میشود وهمچنین به علت سرمای زودرس زمستان که اصطلاحا ازابتدای قوس آغاز میشود چهارپایان در طویله نگهداری شده وپروار میگردند
ماه محرم :
مردم شهرستان تفرش قبل از آغاز محرم با نصب پرچم‌های مشکی، سبز، قرمز و برپایی تکایا از نیمه دوم ذی‌الحجه به استقبال ماه محرم می روند.
تجمع اهالی هر محله در تکیه های محل اقامت خود برای روضه خوانی ، سینه وزنجیر زنی و رفت آمد دسته های محله های مختلف از دیگر آیین های عزاداری تفرش است.
این مراسم تا روز عاشورا در دو منطقه فم و طرخوران شهرستان تفرش ادامه پیدا می کند و ظهر عاشورا تعزیه شهادت امام حسین (ع) در یکی از تکیه های میانده یا ششناو برگزار و سپس عزاداران بابلندکردن نخل آن محل به سوی امامزاده محمد ( جد مقام معظم رهبری) حرکت می کنند.
مراسم شام غریبان به همراه تعزیه بازار شام(به اسارت رفتن بازماندگان حادثه عاشورا) از دیگر آئین های ماه محرم در تفرش است.
عید نوروز:
پس از تحویل سال، کوچکترها دست بزرگترها را بوسیده، همه با هم روبوسی می‌کنند و عید را به یکدیگر تبریک می‌گویند. سپس بزرگ خانواده به هر یک از حاضران سکه‌ای به عنوان دشت و یا 2 عدد تخم مرغ و یک جفت جوراب و یا یادگاری معنوی هدیه می‌دهد.
جمعه آخر سال:
مردم شهرستان تفرش در آخرین جمعه سال به گورستان‌ها می‌روند و سپس به دیدار کسانی که به تازگی عزیزی را از دست داده‌اند، می‌روند و با خود گلاب، خرما و حلوا می‌برند.
سیزه فروردین:
در روز سیزدهم فروردین مردم تفرش ماندن در خانه را بد می‌دانند و با رفتن به دل طبیعت و انجام بازی‌های محلی، گره زدن سبزه و انداختن هفت سنگ در آب روان بدی را از خود دور می‌کنند.
ماه رمضان :
پیشواز: از رسوم متداول سنت "پیشواز" است كه مردم تفرش همراه با سایر مردم استان با روزه گرفتن در ماههای رجب و شعبان به استقبال رمضان می روند.

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر تفرش عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در تفرش

اطلاعات دیگر از تفرش
اطلاعات عمومی استان مرکزی
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: hamid147