مشاهیر بابل

پیش بینی وضع هوا

♣معرفی شهرستان بابل
به شهر دانشگاهی مشهور است و تعدد وجود مراکز آموزش عالی در آن بیشتر از شهر های دیگر می باشد و بازدید از آنها نیز برای علاقه مندان جالب خواهد بود . در کنار آنها می توان برای جاذبه های اکوتوریستی دامنه های زیبای البرز شمالی مانند جنگل های لفور و بابل کنار ، سد شیاده ، آبگرم معدنی آزرو و ییلاق شیخ موسی را نیز برنامه ریزی نمود

♣موقعیت جغرافیایی
بابل یکی از شهرستان های مرکزی استان مازندران است که از شمال به شهرستان بابلسر ، از مشرق به شهرستان های قائم شهر و سوادکوه ، از مغرب به شهرستان آمل و از جنوب به کوهپایه ها و دامنه های شمالی رشته کوه های البرز محدود می شود .

♣تقسیمات سیاسی
شهرستان بابل ، شامل 5 بخش مرکزی ، بندپی شرقی ، بندپی غربی ، بابل کنار و لاله آباد ، 11 دهستان و 2 شهر ( بابل و امیرکلا ) می باشد .

♣سابقه تاریخی
بابل از شهرهایی است که در دوران اسلامی نیز وجود داشته است . نام این شهر در قدیم مامطیر ( مسکن پیروان میترا ) بوده است . در قرن دهم هنگامی که محمدخالد حاکم آن بود بازار و عمارتی در آن بنا کرد که به بارفروش ده معروف شد . درسال 160 هـ .ق مازیار بن قارن مسجد جامع آن را بنا نهاد که شامل مساجد، عمارت، مدارس، دکاکین، سراها، بیوتات و سایه بود . بارفروش به عنوان مرکز تجاری به ویژه در دوره صفوی از رونق ، آبادی ، وسعت و گستردگی برخوردار شد . شاه عباس اول فرمان داد باغ ارم را در قسمت جنوبی شهر بنا کنند . بابل در زمان فتحعلی شاه قاجار نیز اهمیت قابل توجهی پیدا کرد . قبل از انقلاب اکتبر روسیه، بابل از طریق بندر مشهدسر ( بابلسر ) با کشور روسیه ارتباط تجاری داشت و به یکی از مراکز مهم بازرگانی استان مازندران تبدیل شده بود . در سال 1311 این شهر به بابل تغییر نام داد ، زیرا رود بابل در غرب آن جریان دارد . شهر بابل با توجه به موقعیت جغرافیایی ، نزدیکی به دریا و شرایط طبیعی مناسب در سال های اخیر به سرعت توسعه یافته است .



* کاخ بابل :






ساختمان این کاخ که به دوره پهلوی مربوط است ، در باغ مصفایی در جنوب بابل قرار دارد و محل فعلی دانشکده پزشکی مازندران است . بنای کاخ دو طبقه است ، با اتاق ها و سالن های متعدد و مزین به گچبری های بسیار زیبا . مصالح عمده ساختمان کاخ را سنگ تشکیل می دهد و نمای خارجی کاخ ، ویژگی های خاص و منحصر به فردی دارد که مشابه آن در کاخ های دیگر این دوره کمتر دیده می شود .
* پل محمد حسن خان :






در اوایل حکمرانی کریم خان زند به سال 1146 ، محمدحسن خان ( جد آغامحمدخان قاجار ) که شهر بار فروش و سایر نقاط مازندران را تصرف کرده و در جنگ بر کریم خان زند پیروز شده بود ، برروی رودخانه بابل پل بزرگی احداث کرد که تا امروز باقی مانده و به پل محمدحسن خان معروف است . این پل دارای هفت چشمه ( طاق ) اصلی و دو چشمه فرعی است که ارتفاع آن از بستر رودخانه 11 متر است. این پل با طول 140 متر و عرض 6 متر یکی از پلهای مهم استان از نظر مسائل اقتصادی و ارتباطی به شمار می آید .
* بقعه سلطان محمد طاهر :
این بقعه که در کیاکلا واقع شده و مدفن سلطان محمد طاهر از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است که از نظر سبک معماری به بنای امامزاده یحیی در شهر ساری شباهت دارد.
امامزاده قاسم ( بقعه آستانه ) :

بنای تاریخی امامزاده در آستانه بابل، به قرن نهم هجری قمری تعلق دارد. این بقعه که مدفن امام زاده قاسم، فرزند حضرت موسی کاظم (ع) است به بقعه آستانه مشهور است.

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر بابل عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در بابل

اطلاعات دیگر از بابل
اطلاعات عمومی استان مازندران
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: مرمر7878