مشاهیر اهواز

پیش بینی وضع هوا

آداب قهوه‌نوشی عرب‌های خوزستان(اهواز)

چت اورداپ



اعراب آداب خاصی در نوشیدن قهوه دارند. پرستو قاسمی در مالتی‌مدیایی که برای جدید آنلاین تهیه کرده به گوشه‌ای از رسوم و آداب قهوه‌نوشی اعراب پرداخته است. او چند روزی مهمان خانواده‌ای عرب در روستایی در نزدیکی سوسنگرد بوده‌. در محلی که به آن مُضیف می‌گویند؛ جایی که با قهوه تازه از مهمانان پذیرایی شده است.

**

بعد از ناهار نوبت به مراسم ویژه قهوه‌خوری رسید. در این مراسم، رسم بر این است که اگر پس از نوشیدن فنجان نخست دیگر میلی به نوشیدن قهوه نداریم٬ باید فنجان را تکان دهیم و اگر تکان ندهیم یعنی این‌که باز هم قهوه می‌خواهیم. ندانستن این رسم سبب دوباره نوشیدن قهوه شد. قهوه عرب‌ها قهوه خیلی تلخ ولی خوش‌طعم است. عرب‌ها خودشان دانه‌های قهوه را تفت می‌دهند و می‌کوبند و دقت زیادی برای دم‌کردن قهوه دارند. البته قهوه‌خوری مراسمی تجملاتی و پر آداب و رسومی است که ما از آن بی‌خبر بودیم.

چت اورداپ


«فنیان» فنجان مخصوص قهوه عرب‌هاست که همه مهمانان با آن قهوه می‌نوشند. پذیرایی قهوه از سمت راست مضیف شروع می‌شود و کسی که قهوه تعارف می‌کند فنیان را با دست راست می‌گیرد و مهمان هم باید آن را با دست راست بگیرد و بدون آن‌که زمین بگذارد آن را بنوشد. اگر کسی سه بار فنیان را بدون حرکت به میزبان دهد و سه بار قهوه بنوشد یعنی این‌که برای حل مشکلش به نزد شیخ و یا مالک مضیف آمده و می‌خواهد که او مشکلش را حل کند.


جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر اهواز عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در اهواز

اطلاعات دیگر از اهواز
اطلاعات عمومی استان خوزستان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: لیانا