مشاهیر الیگودرز

پیش بینی وضع هوا

مشاهیر الیگودرز
سینا سرلک استاد آواز. مهدی غضنفری وزیر بازرگانی. مهدی کروبی رئیس دو دوره مجلس شورای اسلامی. علی محمد احمدی رئیس سابق مرکز انرژیهای نو (سازمان انرژی اتمی). ابراهیم مداحی رئیس فدراسیون شطرنج. زهرا احمدی نژاد معاون پژوهشی گروه آموزشی بیماریهای عفونی (خردادماه ۱۳۸۱) عضو هیئت نظارت طرح نظام نوین اداره بیمارستانها در بیمارستان امام. مسئول تعمیق اسلام در وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی. احمد کروبی از روحانیان سیاسی.
---------------------------------------------------------------
مراسم عروسی در الیگودرز




چت اورداپ



این مراسم در شهرستان الیگودرز که مرکز بختیاریهای لرستان است بدین شکل برگزار می شود:
ابتدا مادر پسر به خواستگاری دختر رفته و پس از دریافت اولین موافقت پدر و پدربزرگ، مرد و دیگر بستگان نزدیک وی به خانه دختر موردنظر رفته و شیربها و مهریه معمول را تعیین می کنند. دوران نامزدی در الیگودرز به
عنوان دوران شناخت بیشتر طرفین معمول است. حنابندان که شب قبل از عروسی است، توسط خانواده داماد و در خانه عروس برگزار می شود. در این شب، عروس مبلغی پول به عنوان هدیه، از بستگان داماد دریافت می دارد.
روز عروسی معمولاً به مدعوین، ناهار و شام داده می شود و عروس را، داماد و بستگان او به خانه نو می برند. الیگودرزیها برخلاف اغلب مناطق استان لرستان که اولین روز پس از عروسی را به عنوان پاتختی و تقدیم هدایای فامیل دو طرف و مدعوین برگزار می کنند، هفت روز پس از عروسی این آیین را به جای می آورند.
اما مراسم عروسی در بروجرد، طی پنج مرحله انجام می گیرد:
1ـ جاهل نشین 2ـ حنابندان 3ـ عروسی 4ـ پاتختی 5ـ دامادسلام
جاهل نشین معمولاً دو شب قبل از عروسی است و آن هم بدین صورت است که خانواده داماد، جگر گوسفندی را به روش خاصی طبخ کرده و با دعوت از رفقای مجرد اجازه می دهند تا وی آخرین شب تجرد را با دوستان جوانش بگذراند. این جمع دوستانه تا نزدیکیهای صبح به گفتگو و خنده و شادی پرداخته و آنگاه داماد را تا حمام مشایعت می کنند.
حنابندان یک شب قبل از عروسی است و خانواده داماد، با چند کیسه کوچک حنا، به منزل دختر رفته و در آنجا، عروس و داماد، به اتفاق دیگران، دستان خود را حنا می گیرند. داماد باید به کسی که حنا را در مجلس می چرخاند، پولی بدهد.
عروسی: در شب عروسی، برادر داماد، سفره ای نان و پنیر را به کمر عروس می بندد. معمولاً این کار را به نیت زاییدن هفت پسر، برای وی انجام می دهند. در این روز (یا شب) تختی وسط حیاط قرار می دهند که عروس سه بار، دور تخت می گردد و سپس خداحافظی کرده و به همراه داماد و همراهان وی به سوی خانه شوهر خود حرکت می کند. در حیاط منزل داماد، نیز تختی قرار گرفته که آن را با گلدان و منقل و اسپند، آذین بسته اند و عروس و داماد باید دو بار دور آن بگردند. عروس و داماد به خانه نو که وارد می شوند، هر یک سعی می کنند پای خود را بر پای دیگری گذاشته و فشار دهد و این گونه در اولین روز زندگی حاکمیت و سلطه خود را بر دیگری ثابت کند. در فردای آن روز به عروس زیره جوش می خورانند و به داماد نیز گوشت و عسل می دهند.
پاتختی: بعدازظهر فردای عروسی و بعد از صرف ناهار، تختی را وسط حیاط منزل دامادی قرار داده و عروس را بر آن می نشانند. یکی از زنان هدایا را از مدعوین گرفته و با صدای بلند اعلام می کند.
دامادسلام: معمولاً سه روز بعد از عروسی، خانواده عروس، زوج جوان را با چند تن از اطرافیان داماد دعوت کرده و داماد به دست بوسی پدرزن خود می رود. پدر عروس هم هدیه ای درخور به داماد و هدایایی سبک نیز به همراهان او داده و اینگونه باب رفت و آمد باز می شود. عروسان بروجردی نیز چند روز پس از عروسی به خانه پدر خود رفته و چند روزی را در آنجا سر می کنند.
--------------------------------------------------------------------

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر الیگودرز عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در الیگودرز

اطلاعات دیگر از الیگودرز
اطلاعات عمومی استان لرستان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: ♥امین♥