مشاهیر اردبیل

پیش بینی وضع هوا




آش دوغ
این آش مخصوص استان اردبیل می باشد و در سفر به استان اردبیل حتما دیگ های آش دوغ را در گردنه حیران و در سرعین و ... خواهید دید.
روش تهیه:

مواد لازم:
ـ دوغ آماده غیرگازدار ۲ کیلوگرم
ـ سبزی آش (شامل گشنیز، کمی شوید و سیر تازه) ۵۰۰ گرم
ـ‌ تخم‌‌مرغ، یک عدد
ـ نخود، یک و نیم پیمانه
ـ برنج ۲ پیمانه
ـ گوشت چرخ‌کرده ۲۵۰ گرم
ـ پیاز، یک عدد متوسط
ـ نعنا خشک، مقداری برای نعنا داغ
ـ روغن، به میزان لازم
ـ نمک، به میزان لازم

طرز تهیه:
۱ ـ کاسه کوچکی آماده کرده و نخود را ـ که از شب قبل در آب خیسانده بودید ـ در آن بپزید. از طرف دیگر، دوغ آماده را داخل قابلمه بزرگی بریزید (دوغ را خودتان نیز می‌توانید با ماست ترش تهیه کنید). سپس یک عدد تخم‌‌مرغ را به صورت خام داخل دوغ بشکنید. برنج را پس از شستن داخل مخلوط‌ دوغ و تخم‌مرغ بریزید و روی شعله متوسط اجاق گاز قرار دهید. در طول این مدت، مرتب آن را هم بزنید تا دوغ به جوش آید.

۲ ـ پس از اینکه نخود به طور کامل پخته شد، آن را به همراه کمی نمک به مواد اضافه کنید. سبزی آش را هم به صورت درشت خرد کنید و به همراه حبه‌های سیر رنده شده، به بقیه مواد بیفزایید.
نکته: برای اینکه مراحل پخت، سریع‌تر انجام شود، از کنسرو نخود نیز می‌توانید استفاده کنید.

۳ ـ پیاز را در گوشت چرخ‌کرده رنده کنید و پس از اضافه کردن اندکی نمک و زردچوبه و زعفران، این مخلوط گوشتی را به صورت کوفته‌های ریز درآورید. پس از آماده شدن کوفته‌ها، آنها را داخل آش بریزید و به مدت یک ساعت روی شعله ملایم اجاق گاز قرار دهید.






ویژگی های فرهنگی و هنری شهر سرعین - برای بررسی فرهنگ مردم سرعین باید فرهنگ مردم آذربایجان بالاخص اردبیل را موردبررسی قرار داد. این مردم خالق یکی از غنیترین گنجینه هایادبیات شفاهی ملل خاورمیانه و ایرانند. جهانگردان شیفته ی فولکور ان شده اند.ادبیات شفاهی این خطه از سابقه ای کهن برخورداراست .شالوده ادبیات آذربایجان برفولکوربنا نهاده شده است و فولکور خود به معنای حکمت خلق یا آفرینش خلق میباشد .در جای دیگر فولکور عبارت است از اداب و روسم توده مردم ، تصنیفهای عامیانه و توده شناسی ومجموعه ترانه ها و هنرهای ساده ی یک ملت.

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر اردبیل عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در اردبیل

اطلاعات دیگر از اردبیل
اطلاعات عمومی استان اردبیل
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: admin