مشاهیر آستارا

پیش بینی وضع هوا

آداب و رسوم مردم آستارا در شب يلدا


شب يلدا درميان اهالي آستارا درشمال استان گيلان ازجايگاه مهمي برخوردار بوده و رسوم خاص محلي آن بسيار چشمگير و شنيدني است.
اهالي آستارا مانند تمام ايرانيان از چنين شبي به عنوان زمان مهماني‌هاي خانوادگي و شب نشيني استفاده مي‌كنند اما نوع پذيرايي و غذاهاي صرف شده در آن در نوع خود جالب مي‌باشد.
خليل شهريسا از اهالي آستارا مي‌گويد: معروفترين غذاي‌محلي اين شب مي‌توان به مرغ يا ماهي شكم پركرده با انواع گردو و سبزي‌ها معطر اشاره كرد كه معمولا در ميان برنج دم كشيده پخته مي‌شود.
اين غذا بدليل گذاشته شده در ميان برنج در حال پخت به" باستيرما"(ته چين شده) معروف است.
همچنين كدوي قرمز آب شده كه در ميان اهالي به خواص درماني در جلوگيري از سرما خوردگي شهرت دارد، بعنوان يك خوراك اصلي شب يلدا شناخته مي‌شود.
اهالي آستارا بخصوص خانواده‌هاي قديمي ، علاقه زيادي نيز به خوردن تخمه بوداده شده كدو نشان مي‌دهد.
اهالي آستارا از شيوه‌هاي مختلفي براي نگهداري ميوه‌هاي تابستاني بخصوص هندوانه براي مصرف در شب يلدا استفاده مي‌كنند كه از جمله آنها آويزان كردن آنها در توري‌هاي بافته شده از گياهان محلي موسوم به "جيبت" مي‌باشد.
كبري شادمان پور از ديگر اهالي آستارا مي‌گويد آش ترش " ترشلي آش" نيز كه با استفاده از سبزي‌هاي معطر محلي، رب ازگيل و حبوبات پخته مي‌شود در شب يلدا از محبوبيت خاصي برخوردار است.
در سفره شب يلداي مردم آستارا، هندوانه و انار جايگاه ويژه‌اي دارد و برخي از اهالي از هفته‌ها پيش به دنبال نوعي از هندوانه هستند كه بجاي رنگ قرمز، زرد رنگ بوده و براي درمان بسياري از بيماري‌ها مفيد شناخته مي شود.
زنان آستارايي كه به مهمان‌نوازي مشهور هستند،از هفته پيش از فرار رسيدن شب يلدا، همچنين به شورگذاشتن ميوه‌هايي مانند ازگيل و گلابي وحشي ( خوج ) اقدام مي‌كنند.
آنها همچنين در همين فاصله به تهيه آرد خوشمزه‌اي از تركيب گندم، نخود بوداده به همراه پودر شكر موسوم به " قووت " اقدام مي‌كنند.
از رسوم شب يلداي آستارا، بردن سرهندوانه و پرتاب آن از يك ارتفاع معين است. اگر اين تكه بر قاعده داخلي و قرمز رنگ سقوط كند، زمستان ملايمي در راه خواهد بود و سقوط برعكس آن از زمستان سخت خبر مي‌دهد.
در گذشته در شب يلداي آستارا،رسوم ديگري مانند فال‌گوش ايستادن، قصه‌گويي بزرگان فاميل و فالگيري نيز رايج بوده است و اكنون كمتر رواج دارد.
اكثر اهالي ‪ ۳۵‬هزار نفري شهر آستارا را آذري زبان‌ها تشكيل مي‌دهند اما بيشتر روستاهاي اين شهر تالش زبان هستند

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر آستارا عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در آستارا

اطلاعات دیگر از آستارا
اطلاعات عمومی استان گیلان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: نبات بانوووووو