جاذبه های گردشگی چابهار

پیش بینی وضع هوا

جاذبه های گردشگی

سواحل چابهار زیباترین سواحل سنگی و صخره ای





عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: زیباترین سواحل سنگی و صخره ای کشور را می توان در سواحل شهرستان چابهار مشاهده کرد.

به گزارش تفتان، دکتر غلامرضا نوری اظهار داشت: استان سیستان وبلوچستان بدون احتساب سواحل خورها حدود ۳۶۰ کیلومتر مرز آبی داشته ( ۵۴۰ کیلومتر با احتساب سواحل خورها ) و منطقه حفاظت شده گاندو با مساحت ۴۶۵۱۸۱ هکتار که زیستگاه منحصر بفرد تمساح پوزه کوتاه ایرانی است و خلیج گواتر از جمله مناطق شناخته شده حایز اهمیت زیستگاهی ساحلی این استان می باشد.

وی بیان کرد: بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی ساحلی خلیج گواتر واجد یکی از بکر ترین مناطق جنگلی مانگرو در ایران می باشد.

نوری ادامه داد: قسمتهایی از حاشیه سواحل بلوچستان دارای پهنه های گلی و جزر و مدی می باشد. این مناطق به واسطه شرایط مطلوب تالابی ، عمق کم ، مواد مغذی سرشار و توسعه یافتگی کم فیزیکی از زیستگاهای مهم سواحل جنوب ایران به خصوص برای پرندگان مهاجر آبزی محسوب می گردند.

وی تصریح کرد: کرانه های ماسه ای با وجود اشکالی چون تپه ها و بند های ماسه ای در موقعیت های مختلف سواحل استان به چشم می خورند. این مناطق برای تخم گذاری لاک پشتان دریایی حائز اهمیت هستند که در استان حاشیه سواحل ماسه ای محدوده رمین تا نزدیکیهای بریس و پسابندر توان بالقوه ای را بعنوان محل تخم ریزی لاک پشتان دریایی دارند.

نوری اضافه کرد: خوشبختانه بیشترین وسعت این سواحل در کشور مربوط به سواحل این استان بوده که زیباترین سواحل سنگی و صخره ای را می توان در سواحل شهرستان چابهار مشاهده نمود.

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: کرانه های سنگی در سواحل چابهار به صورت تراسه ها و پرتگاههایی با باریکه ماسه ای که درهنگام جزر از آب خارج می گردد و یا بصورت مناطق سنگی وصخره ای کم ارتفاع آب گرفته بوده که خصوصاً در سواحل پارک گردشگری(دریا بزرگ) چابهار همه روزه گردشگران زیادی شاهد تلاطم امواج دریا به صخره ها و چشم اندازهای دلنواز آن هستندکه شاید کمتر سواحلی در ایران دارای چنین مناظر و جذابیتی باشند.

وی خاطرنشان کرد: در سواحل جنوبی علاوه بر رودخانه های متعددی که به دریا وارد می شوند، خورهای زیادی وجود دارند که دارای ویژه گی های زیست محیطی خاص می باشند.




جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر چابهار عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در چابهار

اطلاعات دیگر از چابهار
اطلاعات عمومی استان سیستان و بلوچستان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: اوشیدا