جاذبه های گردشگی نیک‌شهر

پیش بینی وضع هوا

جاذبه های گردشگی

درخت مکرزن:





درخت مکرزن که به انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز معروف است نام درختی معروف است در شهرهای چابهار و نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان ایران بر کرانه دریای عمان. این درخت از جاذبه‌های گردشگری این دو شهر بشمار می‌آید.

دارای برگ‌های پهن است و شاخه‌های آن به پایین سرازیر می‌شود و در لای شن‌ها ریشه می‌دواند. مردم شاخه‌های آن را می‌زنند تا به شکل چتری درآید.


--------------------------------------------------------------------------------------------------
تنگ سرحه:

اطلاعات جغرافیایی:

روستای تنگ سرحه در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته که از طرف شمال به گسک واز طرف شمال شرقی به اسپکه و ایرانشهر واز طرف شمال غربی به مسکوتان واز غرب به بخش فنوج واز شرق به بخش قصرقند واز جنوب به بخش مرکزی نیکشهر وصل می شود .این منطقه جزء بخش لاشار به حساب می آید دور تا دور این روستا کوه می باشد وقسمت پایین روستا رودخانه پرآب ودائمی قرار دارد که باعث شده هر ساله شاهد حضور توریست شویم وآب بسیار گوارا وشیرینی دارد وجود آب دراین رودخانه باعث شکل گرفتن منظره زیبایی شده و زیستگاه انواع گونه های جانوری وپرنده شویم که متآسفانه در سال های اخیر به دلیل فرهنگ نادرست مردم این گونه ها مورد شکار قرار گرفته ونسلشان روبه نابودی است .

حداقل دما در روزهای زمستانی 10- وحداکثر دما در تابستان به39 می رسد تنگ سرحه از نظر آب وهوای منطقه ای معتدل وسرد است. واین مزیت آب وهوایی باعث شده که شاهد میوه های گرمسیری وسردسیری شویم

کوهای معروف این روستا عبارتند از 1- نیلگ معروف به سپید کوه آذباغ 2- پیتاپ 3- هشت کوه وسیه بند

رودخانه های معروف روستا عبارتنداز:1- رودخانه تنگه 2- رودخانه کهیرک 3- رودخانه گودگر

رودخانه تنگ سرحه دارای یک آبگرم می باشد که الان به دلیل ساخت جاده ترانزیتی ایرانشهر –چابهار زیر آوارها است کوهای تنگ سرحه حاوی آهک ،گچ،سیمان، منیزیم، گوگرد و.... می باشد

اطلاعات اجتماعی وفرهنگی:

این روستا از لحاظ جمعیتی برطبق سرشماری که درسال 85 انجام گرفته 1350نفر بوده است که مسلما" الان بیشتر شده است میزان سواد مردان 50% وزنان نیز50% است یعنی فقط 50% افراد روستا با سواد هستند وجامعه تنگ سرحه به صورت قبیله ای وطایفه ای است که بزرگترین طایفه مرادزهی(جلالی) می باشد وطایفه های گوجک بر ، حاجی زهی ، کلندر بر،مالمی ، رحیمی وکهیرکی دیگر طوایف این روستا هستند البته درگذشته همه طوایف از یک طایفه که کدخدا از آن طایفه بود اطاعت می کردند به همین دلیل اکثر فامیلای طوایف دیگر نیز فامیل مرادزهی دارند کدخدای تنگ سرحه شهکلی می باشد واز طایفه مرادزهی است دررابطه با میزان تحصیلات افراد طوایف ، طوایف مرادزهی بیشترین تحصیل کرده رادارد وطایفه حاجی زهی ،گوجکبر ،ورحیمی در مرتبه بعدی قرار دارند فرهنگ مردم برگرفته از تعالیم اسلامی و سنت های بلوچ کوهستان بوده است مردم روستا 100سنی وحنفی هستند این روستا دارای 5 مسجد ویک عیدگاه می باشد البته هنوز نماز جمعه برگذار نمی شود نمودار زیر طوایف روستا را نشان می دهد

اطلاعات اقتصادی :

روستای تنگ سرحه ظرفیت های اقتصادی گوناگونی دارد به طوری که اگر از لحاظ اقتصادی آن را بررسی کنیم می توانیم در بخش های چون گردشگری،صنایع دستی،معدن،کشاورزی،ودامداری ونیز موقعیت استراتژیک جاده ای که منطقه لاشار رابه نیکشهر وچابهار وصل می کند نام برد دراین جا توضیح مختصری در رابطه با هربخش داده می شود بخش کشاورزی:کشاورزی از دیر باز شغل اکثر مردم این روستا می باشد وجود آب وهوای معتدل ،رودخانه دائمی وجاری وخاک حاصلخیز باعث شده که هر ساله شاهد رویش وبرداشت محصولات گرمسیری وسرد سیری با شیم محصولاتی چون خرما، هندوانه،خربزه،انار سیب،در تابستان ومحصولاتی چون پرتغال،لیمو،پسته،و...در زمستان حکایت از این موضوع دارد علاوه براین محصولات دیگر ،محصولاتی چون خیار،برنج،گندم،سیب زمینی،گوجه،فلفل،بادمجان وسایر محصولات خوراکی در این روستا کشت وبرداشت می شود همچنین کوهستانی بودن منطقه ووجود دشت خاصلخیز موجب رویش گیاهان دارویی چون گردر،ازگند(آویشن)،کلپورگ ،کرگ و... شده است که بسیاری از مردم از راه فروش این محصولات درآمد ناچیزی برای خود دارند وجود کوهای بلند ومرتفع باعث شده که هرساله شاهد عسل طبیعی کوهستان تنگ سرحه بشویم عسلی بسیار لذیذ وخوشمزه که درکنار جاده ترانزیتی به فروش می رسد

بخش دامداری: وجود کوهستان از یک طرف ودشت از طرف دیگر موجب شده که شاهد باران های موسمی در تابستان وباران های مدیترانه ای در زمستان بشویم این بارش های خدادادی دشت ها وچراگاه های مناسبی برای پرورش دام بوجود آورده وحیواناتی اهلی ووحشی در کوهستان وجود دارد که بنا به گفته شکارچیان حیواناتی چون پلنگ ،خرس،ببر،گرگ،آهو بز کوهی در کوهستان های این منطقه دیده شده است علاوه بر این در این منطقه گله های بز برای چرا وجود دارد که البته پس از خشکسالی؛ که آمد اغلب این گله ها نابود شدند وجود درخت خرما در دره های کوهستانی باعث شده که مردم برای آوردن محصولات خود از کوهستان از خر یا الاغ استفاده کنند به همین خاطر الاغ در این منطقه زیاد است همچنین گاو نیز به صورت اندک وجود دارد

بخش معدن: وجود کوهایی چون سپید کوه یا به زبان محلی نیلگ ،کوه پیتاپ،دربندو هشت کوه بنا به گفته مرکز زمین شناسی استان موجب وجود معادنی چون گچ،آهک،سیمان ، منیزیم ،گوگرد،سرب و.... شده است همچنین سنگ های سپید ووجود شن وماسه وگل باعث شده که اکثر خانه های روستا ازهمین مواد ساخته شود وحتی روستا های همسایه چون اوگینک وجاوشیر را تأمین کند.

بخش گردشگری: قرار گرفتن در معرض جاده ارتباطی ایرانشهر به چابهار وفنوج به نیکشهر ،رودخانه دائمی در کنار جاده، وجود آبگرم وآبشار،درختان بید در کنار رودخانه،پرندگان آبی وکوهی، کوهستان زیبا وسبز درختان داز ونخل وحشی باعث شده که هر ساله شاهد حضور انبوه توریست شویم که متأسفانه به دلیل عدم سازماندهی وبی قانونی خسارت زیادی را به محیط زیست تنگ سرحه وارد می کنند .

بخش صنایع دستی: وجود درختان داز فراوان؛ در آبراهه ها ودره ها ورود ها با عث شده که زنان ومردان هنر مند به ساخت انواع صنایع دستی چون حصیر،جانمازی،کلاه،سبد،جارو،ریسمان،سفره،و وسایل بالا رفتن درخت خرما با ظرافت هر چه بیشتر وبا استعداد ذاتی هنری خودشان در انواع شکل ها وقالب ها بکاربرند.

وجود تمامی این بخش باعث شده که مردم تمامی محصولات خود را با قیمتی ناچیز در کنار جاده بفروشند متأسفانه عدم توجه مسئولین روستایی،بخش وشهر باعث شده که ما با وجود این همه ظرفیت اقتصادی همچنان جزء فقیر ترین روستا های بخش لاشار وشهرستان به حساب آییم دراین منطقه جوانان خیلی با استعدادی وجود دارد که متأسفانه به دلیل فقر وعدم حمایت، بساری از این گوهر های ناب شکوفا نمی شوند وبه انحراف یا مشاغل ساده کشیده می شوند. لذا می طلبد که یک انقلاب بزرگ فرهنگی واقتصادی در این منقطه ایجاد شود .





--------------------------------------------------------------------------------------------------
سد خیرآباد:

این سد به منظور تامین آب آشامیدنی 50 ساله نیكشهر و 300 هکتار از زمینهای كشاورزی پایین دست ساخته شده است.
سد خیرآباد سبب شده دو چاه آب که در وسط رودخانه کشیک در زهک قرار دارند پر آب شده و آب شهر نیکشهر اکنون بعد افتتاح - آبگیری و سرریز شدن 24 ساعته است و مشکل بی آبی شهر نیکشهر کاملا مرتفع شده است.
600 هكتار از زمینهای كشاورزی پایین دست كه قرار است به زیركشت محصولات فصلی و گلخانه ای برود با آب این سد آبیاری خواهند شد.
سد مخزنی خیرآباد با حجم ذخیره سازی 27 میلیون و 300 هزار مترمكعب در هفت كیلومتری شهر نیكشهر بر روی رودخانه 'كشیك' در سال 1387 با هزینه 175 میلیارد ریال توسط مهندس پرویز فتاح وزیر وقت نیرو افتتاح و به بهره برداری رسید



جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر نیک‌شهر عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در نیک‌شهر

اطلاعات دیگر از نیک‌شهر
اطلاعات عمومی استان سیستان و بلوچستان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: مرزبان