جاذبه های گردشگی ملکشاهی

پیش بینی وضع هوا

جاذبه های گردشگی

شهرستان ملکشاهی در35کیلومتری شهر ایلام واقع است.


مردم ملکشاهی به زبان کوردی تکلم میکنند بجز دهستان شوهان که به زبان لری تکلم میکنند.

ملکشاهی منطقه ای با آب وهوای معتدل کوهستانی است.

شهرستان ملکشاهی همانند سایر مناطق استان ایلام دارای معادن زیر زمینی فراوانی می باشد که مهمترین این معادن شامل شن،ماسه وسنگ است که در بخشهایی از این شهرستان نیز نفت وگاز و سایر مواد معدنی موجود است.

سنگ نوشته نقش برجسته آشوری بانی پال،گورستان کان گنبد،تالاب سیاب دریوش،دره ویژدرون،آبشار اما،غار تایه گه،آتشکده و کوشک قینقر،امامزاده سیدمحمد عابد،زیارتگاه ابوچماقین(پیرکتک)،غار آغا

سنگ نوشته گلگل ملکشاهی در میان تنگه ای صخره ای در شمال روستای گل گل ملکشاهی ودر فاصله ی 25 کیلومتری شهر ایلام واقع شده است.این اثر تاریخی بر روی صخره ی تنگه حک گردیده که مربوط به تمدن آشور بوده ودر سال 645 هجری قمری پس از انقراض تمدن ئیلام توسط آشور بانی پال پادشاه آشور بر سر راه باستانی ساخته شده است.

بر روی سنگ نوشته نقش برجسته پیکره ی یک سرباز آشوری با کلاه خود،ماه وستاره در بالای سر آن در حالی که پیکانی در دست دارد بحالت ایستاده ونیم رخ،حکاکی گردیده است.در قسمت تحتانی این سنگ نوشته چند جمله با خط میخی حک گردیده است.

این اثر توسط آقای پروفسور لویی واندنبرگ بلژیکی در سال 1973 شناسایی وترجمه شده است و در فهرست آثار ملی قرار دارد.








تالاب سیاب دریوش

این تالاب در جنوب غربی ملکشاهی واقع شده است مساحت آن در حدود 4 هکتار و ارتفاع آن2740 متر از سطح دریا میباشد.حداقل درجه حرارت در این تالاب 14 درجه و متوسط بارندگی سالیانه آن بیش از 600 میلی متر است.تالاب دارای آب دائمی و شکل آن دایره ای میباشد.به دلیل قرار گیری در ناحیه کوهستانی جز منطقه سردسیری وییلاقی محسوب میشود.

آتشکده و کوشک قینقر

درارتفاعات کوه پشمین ملکشاهی،آثاری از دو برج و یک آتشکده از دوران ساسانی بر جای مانده است.ارتفاع این آتشکده 5 متر ومساحت آن 27 متر است.این آتشکده با دارا بودن چهار دهانه ی ورودی،یک باغ وسیع وچندین درخت زیتون وحشی در کنار چشمه ساری زیبا نظر هر بیننده ای را بسوی خود جلب میکند.

غار تایه گه

این غار در 2 کیلومتری جنوب غربی روستای وری در میان دره ای که به رودخانه جنوب روستا منتهی می شود،قرار گرفته و تا شهر ملکشاهی 15 کیلومتر فاصله دارد.طول دهانه ی غار 25 متر و عرض(تالار)آن 120 متر و بلندی سقف آن تا کف غار 33متر است.کف غار از شن وسنگ پوشیده است،استالاکتیت(چکنده) واستالاگمیت(چکیده) که از رخساره ای برجسته ی غار آهکی اند،در کف و سقف آن مشاهده می شود.در فاصله ی 10 متری ورودی غار استخر آبی قرار دارد که محل جمع شدن سیلاب های زمستانی است که معمولا به داخل غار سرازیر می شود.خفاش های زیادی نیز در این غار زندگی میکنند.این غار به دوران دوم زمین شناسی مربوط است.ورودی این غاراز تالاری بزرگ شروع میشود وانتهای آن کم کم باریک شده وبه قسمتهای نامعلومی که هنوز شناسایی نشده اند،ختم می شود.


امامزاده سید محمد عابد ( پیرمحمد )
روستای گنبد دربخش ارکواز ملکشاهی و در 36 کیلومتری جاده ملکشاهی – مهران - امام زاده سید محد عابد که درزبان محلی به پیر محمد معروف است ، واقع شده است .
این امام زاده فرزند بلافصل امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) است و یکی از زیارتگاههای مهم مردم استان ایلام محسوب می شود. مردم اعتقاد خاصی به ایشان دارند.






امام زاده و زیارتگاه ابو چماقین(پیرکتک)درمسیر ارکواز به گنبد پیر محمد 15کیلومتری این شهردریک مسیر فرعی درطول سال مخصوصا در فصل بهار و تعطیلات نوروز پذیرای مسافران و زاءران از استان و سایر مناطق میباشد



جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر ملکشاهی عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در ملکشاهی

اطلاعات دیگر از ملکشاهی
اطلاعات عمومی استان ایلام
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: مهدی ن