جاذبه های گردشگی ملکان

پیش بینی وضع هوا

جاذبه های گردشگی

آثار تاریخی و دیدنی شهرستان ملکان:

پل دختر قلعه جوق:
تنها اثر تاريخي كه هنوز هم پا برجاست پل دختر قلعه جوق است كه تاريخ بنا آن به دوران صفويه برمي گردد. و مردم ملكان و بعضي روستاهاي اطراف براي تفريح و سپري كردن اوقات فراغت به همراه خانواده يا فرادي از مناظر زيباي اطراف آن به عنوان اتراقگاه استفاده مي كنند و اين پل در 5 كيلومتري ملكان در روستاي قلعه جوق بر روي رودخانه مردق ساخته شده است و اين پل مشرف بر يك تپه است كه تحت قرق ميراث فرهنگي است ، متاسفانه نه پل و نه تپه از تعرضات جويندگان زير زميني در امان نمي باشند و بيچاره تپه مانند لانه موش توسط جويندگان اشياء زير زميني سوراخ سوراخ شده است. اگر ميراث فرهنگي خود به كاوشگري اين تپه مي پرداخت اشياء ذي قيمت وتاريخي با ارزشي پيدا مي كرد يا اگر سازمان گردشگري در اطراف اين پل سرمايه گذاري مي كرد به ابهت اين شهرستان مي افزود از آنجا كه اين پل به آب بند شيخ بابا نزديك است و اين آب بند نيز منظره زيبايي دارد مي توان با راه اندازي چند فرغون گردشگران را از پل به آب بند و از آب يند به پل منتقل نمود . همچنين د رهمين مسير قناتهاي شيخ بابا و شيخ الاسلام و آب معدني شور سو واقع است.

آب معدنی شورسو:
آب معدني شورسو امتحان خود را در درمان دردهاي عضلاني پس داده است ولي حوض آن بسيار كوچك است و فقط سه يا چهار نفر در آن جا مي گيرند و همين باعث ازدحام افراد در آن مي شود. و هنوز هيچ سرمايه گذاري در آن نشده است. آب معدني شورسو در كناره رودخانه مردق در روستاي شيخ الاسلام واقع است و منظره طبيعي زيبايي دارد. ولي حتي يك تابلو كه معرف اين آب معدني باشد در كنار جاده به چشم نمي خورد.

دره گاومیش ئولن:
دره گاوميش ئولن واقع در روستاي ديزج شيخ الاسلام است كه در فصل بهار آبشار آن كه از چندين متري كوه به پايين مي ريزد ديدني است اين دره يك جاي خلوت و پر از تخته سنگ است كه براي كوه نوردي جان مي دهد. و چشمه بالاي كوه با كناره سرسبز خود به صفاي آن مي افزايد.

زیارتگاه علی بلاغی:
اين محل در روستاي آقمنار مي باشد كه از فضاي باز برخوردار است يك زيارتگاه دارد كه در پايين تپه واقع است وازمنتهي اليه تپه چشمه اي پر آب جاري است و از منظره اي دلچسب برخوردار است البته با كمي سرمايه گذاري مي توان به جذابيت آن افزود ولي متاسفانه تا به حال هيچگونه سرمايه گذاري دولتي يا حمايت معنوي از آن نشده است البته با ايجاد نشيمنگاه ها و سايه بانها مي توان به گردشگران اين محل افزود.

مسجد جامع لیلان:
هيئت باستان شناسان آلماني كه در مورخه 12 مه سال 1971 ميلادي از ليلان ديداري به عمل آورده اند در كتاب (باستان شناسي در ايران) ترجمه مهندس سروش حبيبي مي نويسد كه ليلان دهي است واقع در شمال شرقي مياندوآب و (جنوب شرقي ملكان) كه سه مسجد نوساز دارد در يكي از آنها كه در سال 1343 هـ . ق بنا شده است دو پايه ستون سنگي در زير شمعهاي چوبي نگهدارنده سقف پنهان شده است ولي با اين همه مي توان تشخيص داد كه اينها پايه ستون هاي قديمي بودند كه در اينجا دوباره بكار رفته اند و لازم به ذكر است اين مسجد از آن زمان تاكنون بيش از سه بار تجديد بنا گرديده است و آثاري از قدمت آن در حال حاضر وجود ندارد.

قلعه بختک:
قلعه بختاك منطقه اي است در قسمت غربي شهر ليلان امروزي كه در مبداء ورودي ليلان از سمت غرب واقع شده است كه تلي از خاك هاي جمع شده توسط زلزلههايي كه در زمان هاي بسيار قديم در آنجا اتفاق افتاده است مي باشد قلعه فوق محلي است به شكل تقريباً بيضي كه مساحتي در حدود 100 هكتار دارد كه به علت عدم وجود شواهد زنده و يا نوشتههاي صريح و روشن بدرستي نمي توان قدمت تاريخي قلعه و حتي ليلان را تعيين نمود ولي براساس قيلي كه از جاده ابريشم تهيه شده بود و همينطور براساس داستان ها و خرابه هاي كاروانسرا مي توان گفت كه جاده ابريشم از ليلان مي گذشته و دليل اينكه امروزه ما ليلان را كوچك ميبينيم اتفاق افتادن زلزله هاي متعدد و همچنين در بنبست قرار گرفتن ليلان و عدم وجود امكانات رفاهي و... مي باشدگويا ليلان قبلاً در درون قلعه اي محصور بوده كه هم اكنون از ديوارهاي آن قلعه تپه نماهايي بيش مشاهده نمي شود كه براثر زلزله دستكاريهاي بيشتر به وسيله مردم ليلان بدين شكل افتاده است.

پل آجری لیلان چای:
يكي ديگر از آثار باستاني شهر ليلان پل آجري (قرمزي كورپي) مي باشد كه تحت حمايت و سرپرستي اداره ميراث فرهنگي مراغه قرار دارد اين پل كه در ناحيه شهر ليلان بر روي لايلان چاي واقع شده است روستاهاي جنوبي ليلان مانند فتح اله كندي، محسن آباد، قره گل، تورچي و ... را به شهر ليلان وصل مي كند پل آجري نيز مانند قلعه بختاك تاريخ ساخت صريح و روشني ندارد ولي بنا به اظهار افراد مسن و بعضي از كارشناسان ميراث فرهنگي قدمت آن به دوره ساسانيان و بلكه به دوره اشكانيان مي رسد و بعضي از كارشناسان ميراث فرهنگي آنرا از دوره صفويه مي دانند كه احتمال قويتري نسبت به ساير نظرات دارد. اين پل بدليل قدمت تاريخي اش تقريباً تخريب شده بود و تنها سه دهنه از دهانه هاي آن باقي مانده بود كه جهت جلوگيري از تخريب كامل آن دهانه هاي باقي مانده در سال 1372 با همكاري و كمكهاي اهالي و نظارت و كمك ميراث فرهنگي و دهدار وقت دوباره بازسازي و تعمير شد.

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر ملکان عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در ملکان

اطلاعات دیگر از ملکان
اطلاعات عمومی استان آذربایجان شرقی
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: ترکان