جاذبه های گردشگی زاهدان

پیش بینی وضع هوا

جاذبه های گردشگی

براسان یک مکان گردشگری منحصر به فرد در زاهدان:
مجتمع تفریحی براسان یکی از جذابیتهای گردشگری و تفریحی شهر زاهدان است که روزانه دهها و گاهی صدها نفر برای دیدن آن و صرف شام در محیط جذاب آن به آنجا می روند. این مجتمع در فاصله ۴ ٬ ۵ کیلومتری غرب زاهدان در مسیر جاده چشمه زیارت قرار گرفته است. براسان در زبان بلوچی به معنی برادران است و با سرمایه گذاری سه برادر که قبلا در کشور پاکستان نیز هتل داری می کرده اند راه اندازی شده است.باغ وحش کوچک ٬سالن های پذیرایی سنتی به شکل سیاه چادر ٬مسجد بسیار زیبا و تمام سنگی اش ٬ سالن پذیرایی عروسی و فضای سبز و پارکینگ از امکانات این مجتمع تفریحی هستند.


--------------------------------------------------------------------------------------------------
گراناز:
در مرکز شهر زاهدان با هزینه ای بالغ بر سه ونیم میلیارد تومان به بهره برداری رسید.مدیران گراناز از افراد محلی ودر حقیقت این مجموعه خصوصی میباشد.گراناز به مساحت بیش از 78 هزار متر مربع وبرخورار از سالنهای زیبای محلی،سکوهای خانوادگی،غذاهای دلچسپ بخصوص کبابهای هندی ،دریاچه مصنوعی و.... محیط بسیار خوبی را برای خانواده ها فراهم آورده است.


--------------------------------------------------------------------------------------------------
کتابخانهٔ استاد کامبوزیا:
اين استان داراى چندين كتابخانه قديم و جديد است. از كهن‏ترين كتابخانه‏هاى استان مى‏توان از كتابخانه استاد كامبوزيا نام برد كتابخانه مرحوم كامبوزيا در زاهدان يكى از غنى‏ترين كتابخانه‏هاى استان است كه پس از مرگ وى به وزارت ارشاد سپرده شده است.
كتابخانه كامبوزيا در اوايل انقلاب مورد هجوم اشرار منطقه قرار گرفت به طورى كه از 23000 جلد كتاب آن فقط 7000 جلد باقى ماند.
در سال 1377 تعداد 25 كتابخانه وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و 17 مركز فرهنگى و هنرى كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان در اين استان وجود داشته است.
در مراكز فرهنگى و هنرى كانون پرورش فكرى استان 8 هزار عضو و 119 هزار جلد كتاب وجود داشته است.


--------------------------------------------------------------------------------------------------
بوستان فرهنگیان:

فضای سبز که بخشی از سیمای شهر را تشکیل می دهد بعنوان یکی از پدیده های واقعی و از نخستین مسائلی است که دارای ابعاد زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی بوده و انسان همواره با آن در ارتباط تناتنگ می باشد.

هرچه بیشتر مظاهر زندگی امروز را می بینیم بیشتر به لزوم پیوند هرچه عمیق تر انسان با طبیعت پی میبریم و در می یابیم که شخصیت حقیقی هر فرد در گروه چنین اندیشه ای شکل می گیرد.

کیفیت و کمیت فضای سبز در منظرشهری و توسعه روزافزون آن از امور مهم شهر میباشد و مشارکت شهروندان در این فرآیند از عوامل مهم و تعیین کننده است . اگرنگاهی گذرا به رنگ سبزدر فرهنگ عامه و ادبیات این مرز و بوم داشته باشیم در می یابیم که از ایام قدیم سبز کردن سبزه در عید نوروز و آغاز بهار و حلول سال نو خودگویای اشتیاق همیشگی مردم به سبزی و خرمی بوده و حضور ایشان در طبیعت و در کنار آب و درخت نشان از علاقه ایرانیان به فضای سبز دارد . آنچه که امروز سبب گردیده تا فضای سبز در کشورمان در قدر و مرتبه خود اهمیت داده نشود به یقین عدم آموزش صحیح و اطلاع رسانی کافی به مردم است که بازتاب آن کاهش مشارکتهای ایشان در جهت ایجاد و حفظ فضاهای سبز می باشد و در صورتی که مفهوم مشارکت مردمی در ساختار ، شکل گیری، حفظ و توسعه فضای سبز لحاظ نشود با اجتماع هم زیستی قابل قبول و مطلوبی نخواهد داشت. اما هنگامی که سطح زندگی و آموزش عمومی ارتقا پیدا کرد، شهروندان درجهت پیشبرد اهداف زیست محیطی و تولید فضای سبز شهری احساس مسئولیت بیشتری نموده و مشارکت فعال خواهند داشت.

برخی از مردم به اهمیت فضای سبز و نقش آن در زندگی و بهبود شرایط زیست محیطی واقف هستند اما راههای ایجاد و حفاظت ازفضای سبز را نمی دانند.

بنابراین لازم است در ارائه آموزش به مردم گامهای جدید و موثرتری برداشته شود و این افزایش آگاهی مردم و تقویت مشارکت ایشان می تواند موجب تقویت تعلق خاطر نسبت به فضای سبز شده و می تواند در فرهنگ سازی برای ایجاد و حفظ فضاهای سبز بسیار موثر باشد و همین مشارکت است که برنامه ریزی و مدیریت فضای سبز را پویا و نقش آفرین می سازد.

مطالعه در مورد اهمیت فضای سبز در درجه اول از نظر مسائل زیست محیطی حائز اهمیت است و استفاده شهروندان از این فضاها در اوقات فراغت در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد و بدون شناخت اهمیت مسائل زیست محیطی و نقش سازنده آن نمی توان به بحث درباره فضای سبز مبادرت ورزید. که از موارد مهم در این راستا بررسی و آموزش اقلیم های متفاوت در شهرها و عواملی همچون میزان و تراکم جمعیت ، مقدار بارندگی سالانه، ارتفاع از سطح دریا، جهت اصلی وزش باد در شهر ومیزان آلودگی های ناشی از فعالیت صنایع، خودروها، گرد و غبار و آلودگی صوتی و غیره و ... و نقش مهم و تعیین کننده فضای سبز در هر شرایط بسیار حائز اهمیت است.
--------------------------------------------------------------------------------------------------

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر زاهدان عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در زاهدان

اطلاعات دیگر از زاهدان
اطلاعات عمومی استان سیستان و بلوچستان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: khaled69