جاذبه های گردشگی رشت

پیش بینی وضع هوا

جاذبه های گردشگی

جاذبه‌های گردشگری رشت

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل در جنوب شهر رشت در محلهٔ سلیمان داراب واقع شده‌است.





سلیمانداراب مدفن میرزا کوچک خان جنگلی است. بازسازی آرامگاه این بزرگمرد تاریخ مبارزات گیلان و ایران در سال 1360 ش مطرح شد. طرح مقبره با توجه با اصول معماری سنتی توسط دفتر فنی حفاظت آثار باستانی گیلان تهیه و به مرور به اجرا در آمد. در مرحله بعد طرح احداث مجموعه فرهنگی میرزا کوچک مد نظر قرار دارد. در سال 1371 نیز توسط میراث فرهنگی گیلان، دیوار کشی و احداث سردری شایسته مقام میرزا انجام شد. آرامگاه میرزا در گورستان سلیمان داراب واقع در جنوب شهر رشت امروزه مورد بازدید مشتاقان میرزاست.
////
بقعهٔ امامزاده هاشم در کیلومتر۳۰ جادهٔ رشت - تهران
مسجد حاج صمد خان[۱]؛ خیابان باقر آباد
مسجد صفی؛ مربوط به قرن نهم و منسوب به صفی میرزا پسر شاه عباس صفوی
موزه رشت؛ تاسیس ۱۳۴۹؛ خیابان طالقانی
پارک شهر (رشت)(باغ محتشم)
مجتمع فرهنگی - تفریحی شهر شادی
پارک و دریاچه عینک رشت؛ تقاطع غیر همسطح شهدای گمنام (یخسازی)
مجموعهٔ شهرداری رشت


جاذبه های گردشگری رشت1



جاذبه های گردشگری رشت2



گنبد پیر محله
این بقعه در 4 کیلومتری جنوب غربی شهرستان کلاچای واقع است و دوره ساخت آن به زمان کیاییان و حکومت صفویه تعلق دارد و در دوره قاجاریه و معاصر مرمت شدهاست بقعه امیر بنده دارای اتاق میانی و ایوان های جانبی است و ستون های چوبی ساده و لاچ لنگری در حاشیه ایوان به کار رفته است . پلان بنا مستطیل شکل و بام آن سفالینه است . دامنه بام و سر ستون ها چکش برگردان های ظریف دارد . اضلاع آن 12 * 17 متر طول دارند .
آدرس :4 کیلومتری جنوب غربی شهرستان کلاچای


موزه رشت
ساختمان موزه رشت بنایی است با قدمتی 70 ساله که در زیر زمینی به وسعت 700 متر مربع و با زیر بنای 560 متر مربع در خیابان طالقانی (بیستون ) این شهر واقع شده است. این بنا در گذشته به میراز حسین خان کسمایی یکی از یاران میرزا کوچک خان جنگلی تعلق داشت و در سال 1349 هجری شمسی وزارت فرهنگ و هنر آن را خریداری نمود. پس از تعمیرات لازم برای نخستین بار توسط کارشناسان مرکز مردم شناسی ایران به موزه تبدیل شد و بعد از پیروز انقلاب اسلامی تا سال 1376 با نام موزه شهر زیر نظر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اداره می شد. با تشکیل سازمان مراث فرهنگی کشور این ساختمان در اختیار مدیریت برنامه ریزی موزه ها و نمایشگاهها قرار گرفت و پس از مرمت اساسی در تاریخ دهم مهر ماه 1367 بازگشایی شد. این موزه از دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی تشکیل شده است.

خانه میرزا کوچک جنگلی
بعد از 85 سال که خانه میرزا کوچک جنگلی به صورت مخروبه ای درآمده بود با پیگیری های صورت گرفته از سوی بنیاد پژوهشی فرهنگی میرزا کوچک جنگلی در سال 1382 از طرف شورای شهر رشت برای انجام خدمات تاریخی فرهنگی در اختیار بنیاد ذکر شده قرار گرفت . بنیاد نیز به عنوان یک سازمان غیر دولتی ، غیر سیاسی ، غیر انتفاعی ( سازمان مردم نهاد ) با کمک های مردمی و یاری ادارات مربوطه خانه را با استناد به اسناد و عکس های جمع آوری شده به همان صورت اول بازسازی کند .و اکنون نیز که توانسته کتابخانه ، مرکز اسناد ،تندیس و موزه میرزا کوچک جنگلی را به بهره برداری برساد به موفقیت های روزافزون خود مباهات می ورزد . خانه موزه و مرکز اسناد میرزا کوچک جنگلی همه روزه از ساعت 8 صبح تا 13 و جمعه ها از ساعت 10 صبح تا 17 عصر یکسره باز و افتخار میزبانی شما عزیزان را دارد .کتابخانه نیز در ایام هفته 8 تا 13 باز است . اگه به رشت سر زدید از خانه موزه و مرکز اسناد میرزا کوچک جنگلی دیدن فرمایید .

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر رشت عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در رشت

اطلاعات دیگر از رشت
اطلاعات عمومی استان گیلان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: mersad