جاذبه های گردشگی رامسر

پیش بینی وضع هوا

جاذبه های گردشگی

♣جنگل دالخانی



شهر رامسر در استان مازندران




دالخانی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رامسر است که در 30 كیلومتری جنوب شرقی رامسر و در دهستان چهل‌ شهید قرار دارد. جنگل دالخانی یک جنگل نیمه کوهستانی است که ارتفاع آن به حدود 800 متر می رسد و به همین دلیل، گزینه خوبی برای کوهنوردان و طبیعت گردان به حساب می آید. از سویی مه غلیظ، مهم ترین ویژگی دالخانی است که بعد از سرسبزی بکرش گردشگران را به این منطقه می کشاند. جنگل دالخانی، جنگل زیبایی که در میان گردشگران به “دالان بهشت” معروف است و با درختان انبوه و آب و هوای بی‌ نظیرش می‌ تواند بکرترین تجربه طبیعت‌ گردی شما را رقم بزند. نزدیکی جنگل‌های ۶۰۰ هزار متر‌مربعی رامسر به آن، باعث شده این جنگل‌ها به نام دالخانی شناخته شوند. جنگل‌هایی که در مسیر جاده ادامه دارند و بعد از دالخانی شما را به ییلاق جنت رودبار و گرسماسر، اکراسر، گلین و… می‌رسانند.

این جنگل به جنگل دالاخانی و جنگل دالیخانی نیز نامیده می شود



♣گرسماسر



شهر رامسر در استان مازندران




در مسیر رامسر به کتالم، مسیری آسفالته، جنگلی و زیبا وجود دارد که امتداد آن به زیباترین و باشکوه‌ ترین ییلاق واقع در رامسر می‌ رسد و نام آن گرسماسر است. گرسماسر قدمتی تاریخی دارد. روستاي گرسماسر از توابع بخش مرکزي شهرستان رامسر، با مختصات جغرافيايي 50 درجه و 35 دقيقه طول شرقي و 36 درجه و 49 دقيقه عرض شمالي، در 40 کيلومتري جنوب غربي رامسر قرار دارد. اين روستا، از شمال و جنوب به رشته کوه البرز، از شرق به روستاي بزشي محله و از غرب به روستاي رستم‏سر محدود مي ‏شود. روستاي گرسماسر از سطح دريا 2000 متر ارتفاع دارد و تحت تأثير اقليم کوهستاني، زمستان‏ هايي نسبتا سرد و تابستان‏ هاي معتدل دارد. ميانگين بارندگي سالانه آن 983 ميلي‏متر گزارش شده است.

نام روستاي گرسماسر، از قلعه گرزمان سر اخذ شده است. بقاياي اين قلعه در اطراف روستا به جا مانده است. گرزمان سر به معني مکاني در بالاي بهشت است که از موقعيت طبيعي محل استقرار اين قلعه استنباط شده است. گرزمان سر به مرور زمان، به گرسماسر تغيير يافته است. به احتمال زياد، اين قلعه از آثار تاريخي دوره حسن صباح است.

روستاي گرسماسر مناظر و جلوه‏ هاي طبيعي بسيار زيبا به خصوص در فصول بهار، تابستان و پاييز دارد و هر ساله گردشگران بسياري را به سوي خود جلب مي‏ کند. ارتفاعات زيباي اطراف روستا، پوشش جنگلي انبوه و مزارع و چشم‏ اندازهاي روستا، زيبايي حيرت‏‏ انگيزي دارند. جنگل‏ هاي هيرکاني با گونه‏ هاي متنوع شاه بلوط، انواع شمشاد. ملچ، اقاقيا و راش انسان را مجذوب و مسحور مي‏ سازد.
معروف ترين ارتفاعات روستاي گرسماسر کوه سماموس است که روستاي گرسماسر در دامنه شرقي آن و روستاي جواهرده در ضلع شمالي غربي آن واقع شده‏ اند. روستاي گرسماسر، يکي از مناسب‏ ترين مسيرهاي صعود به اين قله زيباست و به همين دليل، کوهنوردان بسياري براي صعود به اين کوه، به روستاي گرسماسر مراجعه مي‏ کنند. کوه‏ هاي زين پشت و لپاسر از ديگر ارتفاعات زيباي اين منطقه به شمار مي‏ روند.

از ديگر جلوه‏ هاي طبيعي روستاي گرسماسر، مي‏ توان به چشمه‏ هاي اميرخاني (با‏ آب معدني سرد)، رادکنار، رستم‏سر، پولاد، چهار پيچ و گرسماسر و نيز به تفرجگاه زيباي لپاسر اشاره کرد.

بقاياي ديوار قلعه گرزمان‏سر از سنگ و ملاط، بر روي قله مخروطي سنگي ساخته شده و قدمت آن به دوره حسن صباح مي‏ رسد. اين قلعه، بر تمام منطقه پيراموني تسلط دارد.

صنايع دستي روستاي گرسماسر شامل انواع چادرشب، شولا، چوخا، کوشير، سفره، جاجيم، نمد، زنبيل، کوزه، سبدهاي چوبي و برخي ظروف چوبي مانند لاک مي‏ باشد.

انواع غذاهاي محلي خوش طعم و لذيذ توسط زنان روستايي طبخ مي‏ شود. نزديکي روستا به استان گيلان موجب تأثيرپذيري از فرهنگ غذايي گيلاني شده است. ترشي تره، شيرين تره، سيرواويج، پلاسرتره، بوراني، کماج، ميرزاقاسمي، هلو آبي، بادمجان قليه، قطاب مخصوص و ماهي ملاقه (تنوري) از جمله غذاهاي محلي روستاي گرسماسر هستند.

همچنین قلعه تاریخی گرسماسر با قدمتی بیش از 10 قرن در مجاورت این روستای باصفا قرار دارد.

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر رامسر عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در رامسر

اطلاعات دیگر از رامسر
اطلاعات عمومی استان مازندران
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: یاشار2