جاذبه های گردشگی تبریز

پیش بینی وضع هوا

جاذبه های گردشگی

ائل گلي ( شاهگلي سابق ):
از گردشگاههاي دلكش و زيباي تبريز بشمار ميرود در جنوب تبريز قرار دارد كه با داشتن پارك بازي كودكان پذيراي ميهمانان زيادي در فصل تابستان است. اين پارك بر دامنه تپه و بر روي صفه بلندي واقع شده و داراي استخري به مساحت 54675 متر مربع است. در وسط استخر شعبه جزيره خياباني وجود دارد كه عمارت مسدس بزرگي در آن ساخته اند. اين بنا در سال 1346 از طرف شهرداري تخريب و بناي جديدي بجاي آن احداث شد.
احداث اوليه اين آبگير را به زمان پادشاهان آق قويونلو و توسعه آن را به زمان صفويه نسبت ميدهند كه در دوره قاجار توسط قهرمان ميرزا پسر عباس ميرزا مرمت شده است.


شهر تبریز در استان آذربايجان شرقي


موزه آذربايجان:
ساختمان موزه در خيابان امام خميني ، جنب مسجد كبود قرار دارد. ساختمان اين موزه در سال 1341 تكميل و افتتاح شد. اين موزه در مساحتي قريب بر 3000 متر مربع ساخته شده و مشتمل بر 3 سالن نمايش اشياء باستاني ، البسه طوائف مختلف ، آثار خطاطان و خوشنويسان ، مجموعه اي از عكسها ، اعلاميه ها ، شب نامه ها ، اسناد و مدارك و اشياء و لوازم رهبران مشروطيت ميباشد. علاوه بر اماكني كه ياد شد ، كتابخانه هاي تبريز مدرسه تومانيان ، ايستگاه راه آهن و ساختمان شهرداري جالب و ديدني است.


شهر تبریز در استان آذربايجان شرقي


مقبره الشعراء:

در سمت شرق بقعه سيد حمزه مزار شعرا ، عرفا وفقها قرار داد كه ميتوان از آن ميان به اسدي طوسي ، خاقاني ، شرواني ، ظهير فاريابي ، قطران تبريزي ، محمد شيرين مغربي ، همام تبريزي ، سلمان ساوجي ، فلكي شرواني ، قاضي بيضاوي و استاد شهريار شاعر بزرگ معاصر اشاره كرد.


شهر تبریز در استان آذربايجان شرقي




خانه مشروطيت:
اين خانه در جنب مجموعه بازار بزرگ تبريز و در كنار خيابان استاد مطهري قرار دارد و در زمان مشروطيت و پس از آن محل تجمع سران و بازماندگان صدر مشروطيت از جمله ستارخان ، باقرخان ، ثقه الاسلام حاج ميرزا آقا فرشي و اكثر مشروطه خواهان بوده است.
خانه مزبور در سال 1247 شمسي بدست حاج ولي معمار تبريزي در دو طبقه ساخته شده و داراي اتاقها و سالنهاي متعدد با ارسي هاي جالب ميباشد. زيبا ترين قسمت مربوط به سرسرا و نورگير آن است كه داراي تزئينات آئينه با شيشه هاي رنگي است.


شهر تبریز در استان آذربايجان شرقي


بقعه عون بن علي:
اين بقعه بر فراز بلندترين قله كوه سرخاب واقع شده و احتمالاً بنيان اوليه آن از دوره ايلخاني است. اين بنا در دوره تسلط عثماني ويران شد و در زمان شاه عباس تجديد بنا شد در اين بنا به روايتي مقبره دو تن از اولاد حضرت علي ( ع ) به نامهاي عون بن علي و زين بن علي است.




پل آجي چاي:
اين پل در شمال غربي تبريز قرار دارد كه از مسير خيابان خلبان به جاده فرودگاه بر روي رودخانه قوري چاي ساخته شده است. پل آجي چاي از آثار قبل از دوره صفويه است كه در زمان وليعهدي عباس ميرزا توسط حاج سيد حسن تاجر معروف تبريزي تعمير شده است. اين پل شامل 16 چشمه است كه به استثناي سه چشمه كه طاقي هلالي دارند. بقيه داراي طاقي جناغي ميباشند.




ارک علیشاه تبریز :

بنای شکوهمند ارک تبریز باقیمانده مسجدی است که در فاصله سالهای ۷۱۶ الی ۷۲۴ ه.ق بوسیله تاج الدین علیشاه جیلانی وزیر الجاتیو و ابوسعید بهادرخان ساخته شده، قسمت جنوبی آن دارای طاقی بزرگ بوده که گفته می شود به علت فرو نشستن بنیان و تعجیل در اتمام طاق آن شکسته و فرو ریخته است. قسمتی که اکنون در وسط سه دیوار بلند شرقی، غربی و جنوبی بصورت ایوان به چشم می خورد بخش مسقف مسجد بوده که عرض آن ۱۵/۳۰ متر و ارتفاع دیوارهای دور آن به طور متوسط ۲۶ متر است و بوسیله ۶۹ پله می توان به بالای آن راه یافت.


شهر تبریز در استان آذربايجان شرقي


مسجد جامع تبریز:

مسجد جامع تبریز که به مسجد جمعه تبریز نیز معروف است در ضلع جنوبی صحن مدرسه طالبیه و بین مسجد حجت الاسلام تبریزو مسجد میرزا اسماعیل خاله اوغلی تبریز واقع شده و یکی از قدیمی ترین ابنیه تاریخی تبریز به شمار می آید…


شهر تبریز در استان آذربايجان شرقي


مسجد کبود تبریز:

مسجد کبودتبریز (گـُـی مسجد) بنا به کتیبه سردر آن؛ به سال ۸۷۰ هجری قمری و در زمان سلطان جهانشاه، مقتدرترین حکمران سلسله “قره قویونلویان” که فردی زیبا پسند و شاعر بوده، بنا شده است. تنوع و ظرافت کاشی کاری و انواع خطوط به کار رفته در آن و همچنین زیبایی و هماهنگی رنگ ها سبب شده که به “فیروزه اسلام” شهرت یابد. کتیبه ها به وسیله “نعمه الله البواب” خوشنویس مشهور قرن نهم کتابت شده و سرکاری آن با “عزالدین قاپوچی” بوده است.
زلزله سال ۱۱۹۳ ه. ق. سبب فرو ریختن گنبدها و خرابی آن شده است. تعمیرات و دوباره سازی مسجد به منظور حفاظت بخش های باقیمانده، شامل طاق ها و پایه ها از سال ۱۳۱۸ شروع شده است. مسجد کبود تبریز با توجه به قدمت آن و نظر به اینکه از معدود بناهایی می باشد که در زمین لرزه های بزرگ شهر تبریز به طور کامل تخریب نشده است و هنوز بخشهایی از آن پا برجاست بسیار پر اهمیت است. در زمان بازدید آنوبانینی از این بنا قسمت های مختلف آن در حال بازسازی بود که امید است با بازسازی بیشتر آن عظمت این اثر تاریخی بیشتر برای گردشگران مشخص گردد.


شهر تبریز در استان آذربايجان شرقي


موزه قاجار تبریز


موزه قاجار در محله ششگلان که یکی از محلات قدیمی تبریز است قرار دارد. در دوره قاجار عمارتهای بسیار زیبایی در این محله احداث شده بود که خانه امیرنظام گروسی یکی از با ارزش ترین بازمانده های این خانه های تاریخی است که هنوز هم با صلابت وعظمت خاص، خودنمایی می کند. این خانه که اکنون از آن به عنوان موزه قاجار استفاده می شود در دوره ناصرالدین شاه و در زمان پیشکاری امیرنظام گروسی و توسط وی بنا گردیده است. منابع حاکی از آن است که در دوره های بعد نیز والیان آذربایجان در این عمارت سکونت داشته اند….




بقعه‌ سید حمزه‌:
بقعه‌ سید حمزه‌ در محلة‌ سرخاب‌ تبریز، در محل‌ تقاطع‌ خیابان‌ ثقة الاسلام‌ و بازارچة‌ سید حمزه‌ قرار دارد كه‌ در گذشته‌ ازشكوه‌ و عظمت‌ زیادی‌ برخوردار بوده‌ است‌. صاحب‌ كتاب‌ «روضات‌ الجنان‌ و جنات‌ الجنان‌» شكوه‌ و زیبایی‌ و بلندی‌ بنا را تعریف‌ كرده‌ و گنبد و عمارت‌ مقبره‌ را «از كمال‌ ارتفاع‌ با آفتاب‌ برابر» ستوده‌ است‌.
سید حمزه‌، كه‌ در دربار غازان‌ خان‌ از جایگاه‌ ویژه‌ای‌ برخوردار بوده‌ در سال‌ 714 هـ ق‌ به‌ دست‌ مغولان‌ كشته‌ شد و در بنایی‌ كه‌ میرزا ابوطالب‌ - وزیر آذربایجان‌- در همان‌ سال‌ بر آرامگاه‌ وی‌ احداث‌ كرده‌ به‌ خاك‌ سپرده‌ شد. آنچه‌ امروز از بقعة‌ سیدحمزه‌ باقی‌ مانده‌، صحن‌ نسبتاً وسیعی‌ است‌ كه‌ در سمت‌ جنوب‌ آن‌، مقبره‌ قرار گرفته‌ و در سمت‌ شرق‌ و شمال‌ آن‌، حجرات ‌و مدرس‌هایی‌ است‌ كه‌ از ده‌ها سال‌ پیش‌ متروك‌ مانده‌ و به‌ امانتگاه‌ اموات‌ تبدیل‌ شده‌ و در تعمیرات‌ سال‌های‌ 1333 – 1334هـ.ش‌ كه‌ از محل‌ اوقاف‌ ظهیریه‌ به‌ عمل‌ آمده‌ دوباره‌ به‌ حجره و اقامتگاه‌ طلاب‌ علوم‌ دینی‌ تغییر صورت‌ داده‌ است‌. این‌ بقعه‌گنبد بلندی‌ دارد. طاق‌ زیرین‌ گنبد آیینه‌ كاری‌ شده‌ و بر دور آن‌ كتیبه‌هایی‌ كه‌ مشتمل‌ بر تاریخ‌ می‌باشد نوشته‌اند. اصل‌ بقعه‌، مقبرة‌ كوچكی‌ است‌ كه‌ تقریباً چهار ذرع‌ طول‌ و سه‌ ذرع‌ عرض‌ دارد. حجرة‌ جداگانه‌أی‌ در سمت‌ غربی‌ آن‌ بوده‌ كه‌ بین‌ مقبره‌ وآن‌ حجره‌ دیواری‌ فاصله‌ بوده‌ است‌. ضمناً قبر میرزامحمدابراهیم‌ وزیر، در دهلیز سرداب‌ واقع‌ است‌ و اسم‌ آن‌ مرحوم‌ در دوسوی‌ دری‌ كه‌ به‌ گنبد داخل‌ می‌شود، نوشته‌ شده‌ است‌. در تركیب‌ فعلی‌ بنا، نمونه‌هایی‌ از حجاری‌ و كاشیكاری‌ پیشین‌ به‌چشم‌ می‌خورد كه‌ از نمونه‌های‌ بسیار جالب‌ حجاری‌ آن‌ طاق مرمرین صحن سردر مدرسه است كه از چهار قطعه مرمر بزرگ تشكیل یافته است. پایه‌های‌ طاق‌ از سنگ‌ مرمر ساده‌أی‌ هستند كه‌ به‌ جای‌ نمونه‌های‌اصلی‌ گذاشته‌ شده‌اند. در پیشانی‌ این‌ طاق‌ از دو سو به‌ طور متقابل‌ به‌ خط‌ ثلث‌ عالی‌ آیة‌ شریفة «ادخلوها بسلام‌ آمنین‌» و در زیر هریك‌ از آنها در میان‌ ترنج‌ عبارت‌ «یامفتح‌ا‌لابواب‌» به‌ طور برجسته‌ كنده‌ شده‌ است‌. در نوك‌ ترنج‌ها، یك‌ ختایی‌ كوچك‌ و دراطراف‌ آنها اسلیمی‌هایی‌ نقر‌ شده‌ است‌. در كرانه‌های‌ طاق‌ در جانب‌ شرقی‌ و غربی‌ خطوط‌ نستعلیق‌ حك‌ گردیده‌ كه‌ با یك‌رشته‌ اسلیمی‌ زیبا تزئین‌ یافته‌ است‌. عرض‌ این‌ طاق‌، 183 و بلندی‌ قسمت‌ اصلی‌ آن‌ 120 سانتی‌ متر است‌. بالای‌ طاق‌ سردر نیز، سنگ‌ نوشتة‌ مرمرینی‌ نصب‌ شده‌ كه‌ مربوط‌ به‌ زمان‌ ناصرالدین‌ شاه‌ قاجار است‌ و حكایت‌ از تعمیر این ‌بقعه‌ به‌ سال‌ 1279 هـ.ق‌ دارد.




موزه قرآن و کتابت تبریز:
بنای مسجد شاه تهماسب صفوی معروف به مسجد صاحب الامر در شرق میدان صاحب آباد در قلب شهر تبریز در کنار مهران رود قرار دارد.
این بنای تاریخی یک گنبد و دو مناره بلند دارد و در ابتدا مسجد ویژه شاه تهماسب اول صفوی بود که در سال ۱۰۴۵ ه.ق به وسیله سپاهیان سلطان مراد چهارم – امپراطور عثمانی تخریب شد…
روستای توریستی کندوان تبریز:
گردشگری روستایی در ایران یکی از فعالیتهای مهمی است که اخیرا اهمیت ویژه ای یافته و این امر فرصت بسیار مناسبی برای احیای اقتصادی و تحرک نیروی انسانی و کار در مناطق مذکور را ایجاد کرده و باعث شده که روستائیان علاوه بر فعالیتهای روزمره خود از منبع درآمد دیگری نیز بهره مند شوند. استان آذربایجان شرقی با توجه به قدمت تاریخی و غنای طبیعی آن جزو مناطق بسیار مستعد برای این امر می باشد و در این راستا روستای کندوان تبریزیکی از مناطق توریستی روستایی و یکی از روستاهای هدف گردشگری در کشور محسوب می گردد…


شهر تبریز در استان آذربايجان شرقي


خانه حیدرزاده تبریز:


خانه حیدرزاده در محله مقصودیه تبریز و در سمت جنوبی عمارت شهرداری تبریز و در نزدیکی چند خانه تاریخی دیگر همچون: خانه های تاریخی سلماسی، بهنام، گنجه ای زاده، قدکی و … قرار گرفته است. در خصوص تاریخ دقیق ساخت بنای خانه حیدرزاده سند و زمان مشخصی وجود ندارد…

حمام نوبر تبریز:

حمامها یا گرمابه های عمومی یکی از اجزای اصلی بافت شهری و محلات بسیاری از روستاها تبریز محسوب می شوند که در روابط اجتماعی جایگاه در خور توجهی دارند. در فرهنگ عامه مردم ایران چه در صورت های مختلف زبان فارسی و چه در زبانها و گویش های رایج در ایران، آداب و رسوم و افسانه های بسیاری در مورد حمام وجود دارد که…


بانک سفال آذربایجان شرقی تبریز:

از زمانی که بشر پا به عرصه گیتی گذاشت تا زمانی که بنا بر نیاز خود موفق به ساخت سفال شد تنها ابزارهای انسان همان مواد موجود در طبیعت بود که با تغییراتی در شکل آن مورد استفاده قرار می گرفت مثل سنگ و چوب و استخوان و صدف و الیاف گیاهی و…
مجموعه بازار تبریز:
شهر بزرگ تبریز بنا به مقتضیات جغرافیایی، وسعت، قدمت و اهمیتی که دارد دارای یکی از زیباترین و بزرگترین مجموعه بازارهای ایران می باشد. سبک معماری، کثرت سراها و تیمچه ها و وجود تعدادی مدرسه و مسجد نیز به این مجموعه اهمیت و امتیازی خاص داده اند.


شهر تبریز در استان آذربايجان شرقي



تله كابين تبريز:

تله‌کابین تبریز ، یکی از پروژه‌های مهم اجرا شده در شهر تبریز می‌باشد که پس از تکمیل طولانی‌تربن تله‌کابین کشور خواهد شد. این پروژه بخشی از پروژه تفرجگاه عون بن علی و پارک طبیعت است.

عملیات اجرایی تله‌کابین تبریز ، در ارتفاعات شمالی تبریز و در کوه عون بن علی (عینال) با تفاهم‌نامه‌ای که بین ایران و اتاق بازرگانی اسکاندیناوی سوئد انعقاد شده‌است در سه فاز در دست اجرا است که فاز اول این پروژه با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال و به مدت ۹ ماه اجرا شده و در دی ماه سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید.

چت اورداپ



پیست اسکی سهند:


پیست اسکی سهند را باید در 39کیلومتری جنوب شرقی شهر تبریز ببینید که حدود 40 دقیقه از این شهر دورتر است. این پیست که این روزها در حال تجهیز است، به زودی دارای 12دستگاه بالابر، هتل پنج ستاره و سه ستاره، مجموعه های آپارتمانی، ویلایی و اماکن ورزشی خواهد شد.

در حال حاضر دو بالا

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر تبریز عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در تبریز

اطلاعات دیگر از تبریز
اطلاعات عمومی استان آذربایجان شرقی
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: jalal