جاذبه های گردشگی بهبهان

پیش بینی وضع هوا

جاذبه های گردشگی

اماکن تاریخی بهبهان

چت اورداپ


دیوار و خندق اطراف شهر، مسجد جامع و راسته‎بازار، نارین قلعه(تخریب شده)، مقوم(از بین رفته)، آب‎انبار و برکه‏ها، بقعهٔ بشیر‎نذیر، عمارت کلاه‎فرنگی(تخریب شده)، مجموعهٔ ارجان(گور مکشوفهٔ کیدین‎هوتران)، مجموعهٔ بکان(پل، حمام)، پل خیری مح‎خان(خیرآباد)، قلعه مدرسه(خیرآباد)، آتشکدهٔ چهارطاق(خیرآباد)، کتیبهٔ تنگ‎تکاب، برج‌های رضاخانی، خرابه‏های کلگه‏زار، کتیبهٔ تنگ سروک.

بافت تاریخی شهر بهبهان که قدیمی‏ترین منطقهٔ بهبهان فعلی پس از ارجان است، از شمال به خیابان شهید شریعتی، از جنوب به خیابان شهید گرایمی، از شرق به خیابان نحوی و ادامهٔ آن به موازات مسیل آبخروار تا خیابان شهید شریعتی و از غرب به خیابان شهید پیروز منتهی می‏شود؛ خیابان شهید عدالت و خیابان شهید جوانمردی بصورت دو محور عمود بر هم از وسط این ناحیه عبور می‏کند که خیابان شهید جوانمردی فعلی، سال‌ها قبل به صورت مسیلی از وسط شهر می‏گذشته و حد فاصل بین دو قوم قنوات و بهبهان بوده ‎است؛ مساحت کلی این منطقه حدود ۱۴۶ هکتار است.

از دیگر ویژگی‏های این بافت وجود بیش از ۸۴ مسجد، حسینیه و امامزاده در لابه‌لای اماکن مسکونی آن است؛ قدمت بیشتر خانه‏هایی که در این بافت واقع شده‏اند به دوره‏های قاجار و پهلوی می‏رسند، از ویژگی‏های معماری این بناها می‏توان به وجود زیرزمین، در اثر آنها وجود ایوان با ستون‌های مدور، سردرهای قوسی به صورت نیم دایره و آجرکاری‌های زیبا در نمای بیشتر آنها اشاره کرد.
اماکن دیدنی طبیعی بهبهان

منطقهٔ تنگ‎تکاب، روستای تنگ‎بن، روستای تنگ خوئیز، تنگ سروک، دره گرمابه، امامزاده شیرعلی، باغ بهو از جمله اماکن دیدنی طبیعی و منحصر به فردی است که هر ساله باعث جذب گردشگران زیادی به این شهرستان شده ‎است.
اماکن تفریحی غیرطبیعی بهبهان

چت اورداپ


پارک جنگلی سلمان‎فارسی(جادهٔ اهواز)، پارک جنگلی ارجان(جاده سیمان ـ نرگس‏زار)، پارک ساحلی کریا(شهروند)، اردوگاه شهید رجایی(جاده اهواز)، پارک ساحلی خارستان(جاده اهواز)از جمله مراکز تفریحی غیرطبیعی است که در سال‌های اخیر در این شهرستان احداث شده ‎است. مجموعه فرهنگی، تفریحی و ورزشی خارستان که در بالا به آن اشاره شد یکی از مجموعه‌های بسیار دیدنی شهرستان بهبهان است.

این مجموعه در شمال‎غربی بهبهان، در ۳ کیلومتری جاده بهبهان- اهواز، جنب سنگ‎شکن گلستانی‏منش واقع شده‌است و فاز اول آن با وسعت ۲۵ هکتار توسط شهرداری در کنار رودخانهٔ مارون احداث شده‎؛ نمای کلی این مجموعه بیضی شکل بوده و بیشه‏های طبیعی از انواع گون در مرکز آن قرار دارد و جاده آسفالته‌ای اطراف این بیشه‏ها کشیده شده ‎است؛ در ضلع شرقی آن دو راه فرعی وجود دارد که اولین راه به دریاچه‌ای که با وسعت ۵/۱ هکتار ساخته شده و بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی استان خوزستان است و دارای امکانات قایق سواری است و دومین راه به چهار قلعه زمین فوتبال و والیبال ساحلی (هر کدام ۲ قطعه) ختم می‏شود؛ ضلع غربی مجموعه موازی با رودخانهٔ مارون است و میان رودخانه و پارک یک جاده ساحلی به طول ۱۱۰۰ متر کشیده ‎شده‎ که در کنارهٔ آن، تعداد ۱۴۰ سکو دایره‏ای‎شکل به‌منظور استفاده خانواده‏ها ساخته شده‎؛ امتداد این سکوها به بیشه‏ای زیبا و طبیعی ختم می‏شود که همچنان دست ‏نخورده باقی مانده‎؛ در قسمت جنوب غربی پارک پیست دوچرخه‏سواری به وسعت یک هکتار ساخته شده ‎است.

برنامه‏های در نظر گرفته‎ شده برای این مجموعه طی سه فاز اجرا می‏شود و تا کنون فاز اول آن اجرا شده‎ که به طور کلی شامل احداث دریاچه، زمین فوتبال ساحلی(دو قطعه)، زمین والیبال ساحلی(دو قطعه)، پیست دوچرخه سواری و احداث ۱۴۰ سکو و خیابان‎سازی بوده‎ و فاز دوم شامل ساحل‎سازی و احداث سکوی ماهیگیری است.
‏اماکن مذهبی مشهور بهبهان

چت اورداپ


امامزاده حیدر، امامزاده شاه‏میر عالی‎حسین، امامزاده شاه ‏فضل،امامزاده شاهزاده حسین، بی‏بی خدیجه، بی‏بی زبیده‎خاتون، بی‏بی‏ صالحه‏ بیگم، امامزاده ابراهیم، امامزاده شیرعلی، امامزاده اباذر، سید فقیه، آخوند ملاعلی بهبهانی از جمله اماکن متبرکه و مذهبی مشهور بهبهان بوده که همیشه پذیرای مردم منطقه و همچنین استان‌های همجوار است.
کاروانسرای معروف و تاریخی خیرآباد بهبهان

بنای کاروانسرا(مدرسه) خیرآباد که با شماره ۳۸۴۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده در ۲۵ کیلومتری شرق بهبهان در روستای خیرآباد(قلعه مدرسه) با چهار قرن قدمت در سال ۱۰۸۹ ه. ق همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوی، به دستور حسین علی‎خان زنگنه(حاکم ایالات بهبهان و کهگیلویه) ساخته شد؛ وسعت این بنا که تماماً از آجر پخته و گچ ساخته شده ‎است، در ابتدا ۹ هزار ۹۴۳ متر مربع بوده و دارای قسمت‌های مختلف از جمله مسجد، حجره برای معلمان، آشپزخانه، حمام و بازارچه بود، که هم‎اکنون تنها بنای اصلی مدرسه(حدود ۲۵۰۰ متر مربع) باقی‎مانده و آثار بقیه بناها از بین رفته ‎به دلیل اینکه از سال ۱۱۳۵ ه‏‏. ق که علمای اخباری در آن اقامت کردند، از این محل به عنوان برج و بارویی مستحکم به‌منظور مقابله و مباحثه علمی‏با آیت‏الله وحید بهبهانی استفاده می‏کردند؛ از این زمان به بعد مدرسه خیرآباد به قلعه مدرسه معروف شد، این بنا نمایانگر خصیصه علم‎دوستی مردم بهبهان است.
راسته بازار معروف بهبهان

این مجموعه که با شماره ۳۷۶۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده در حال حاضر قدیمی‏ترین بازار شهر بهبهان است که در زمان گذشته مرکز ثقل تجاری شهر بهبهان و حومه آن بوده‎؛ این مجموعه که متعلق به دورهٔ قاجار است دارای چندین راسته بوده که حرفه‏های مختلف در راسته‏های مخصوص به خود فعالیت داشتند؛ در حال حاضر تنها یک راسته از آن باقی‎مانده‎؛ برروی دیوار راسته باقی‎مانده دو کتیبه قرار دارد؛ مصالح به کار رفته در ساخت ابزار سنگ و گچ است و از ویژگی‏های آن می‏توان به سقف گنبدی حجره‏ها و کاربرد طاق و تویزه در پوشش سقف راسته اشاره کرد‏.
حمام بکان

این حمام متعلق به دورهٔ ساسانی و مرتبط با شهر قدیم ارجان است و در کنار رودخانهٔ مارون در نزدیکی روستای امام رضا واقع شده‎؛ معماری این بنا به صورت چهار ایوانی است که در حال‎ حاضر به علت اینکه کف آن تا ارتفاع زیادی بر اثر ریزش سقف‌ها و سنگ‌های کناره دره پر شده‎است، پلان آن کاملاً دیده نمی‏شود، یک قسمت مربع شکل مرکزی است که چهار ایوان در چهار جهت آن قرار داشته‎، ایوان‌ها که در روی چهار ستون قرار داشت‌ه‏اند با طاق‌های جناقی به هم متصل شده و قسمت مرکزی سقف گنبدی شکل داشته که در حال حاضر ریخته‌است.
پل تاریخی ارجان

این پل که در کنار رودخانه مارون در نزدیکی روستای امام رضا(ع) و قدمگاه امام رضا(ع) واقع شده که‎ متعلق به دورهٔ ساسانی است. این پل دارای دهانه‌ای طاق مانند در دست راست رودخانه باقی مانده‎ و چند پل و سنگفرش بستر زیر پل نیز در حول و حوش بالا و پایین دیده می‏شود؛ همه آثار به جامانده ساسانی بوده و از سنگ و ملات گچ ساخته شده ‎است؛ آثار پل کوچک دیگری پائین‌تر از پل بزرگ‌تر دیده می‏شود.

چت اورداپ


مکان‌های فرهنگی و ورزشی شهرستان
پارک‌ها و بوستان‌ها

پارک بزرگ قائم
پارک بزرگ بعثت
پارک بزرگ کوثر
پارک بانوان(در حال ساخت
پارک شهید جعفر شریف نیا
پارک آزادگان
پارک ساحلی خارستان
پارک ساحلی شهروند
پارک جنگلی سلمان فارسی
پارک جنگلی رضوان
پارک بزرگ نرگس بهبهانی
بوستان پردیس
بوستان ابوعلی سینا
پارک امیرکبیر
پارک دانش آموز
بوستان دانشجو و...

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر بهبهان عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در بهبهان

اطلاعات دیگر از بهبهان
اطلاعات عمومی استان خوزستان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: asal khanom