جاذبه های گردشگی ایلام

پیش بینی وضع هوا

جاذبه های گردشگی

در شهرایلام میتواند از این آثار و مناطق بازدید کنید:

1-قلعه والی

2-کاخ فلاحتی

3-سنگ نوشته قوچعلی

6-سنگه نوشته تخت خان

4-تفریحگاه تنگه ارغوان

6-تنگه دالاهو

5-دریاچه سد ایلام

7-مسجد جامع ایلام

8-پارک تفریحی وجنگلی چغاسبزایلام

9- اگر تخریب نمیشد : مقبره ی سی می

10-کوه قلاقیران وتفریحگاه ششدار ومنجل

11-قلعه اسماعیل خان

12-تفریحگاه جنگلی پشت تونل آزادی وکوه مانشت

13-روستای زیبای میش خاص

14-تفریحگاه جنگلی مله پنجاو

15-تفریحگاه جنگلی آبزا

16-تفریحگاه تجریان

17-امامزاده حاجی بختیار در بخش چوار

دیگر مناطق شهرستان ایلام:

روستای بان سرو(با داشتن درختان سرو 2هزار ساله)

تپه چالاب و ویلنگ(کیلومتر5 جاده قدیم ایلام- شیروان)

غارکنا(در ارتفاعات هانی وان)

امامزاده سید محمد(چمن بولی)

امامزاده سید عیسی(چوار)

ابوالحسن(چوار روستای ابوالحسن)

قلعه والی

قلعه والی در ضلع شمالی خیابان پاسداران شهر ایلام،میان بافت شهر، بر روی تپه ای باستانی به نام چغا میرگ ساخته شده است.قلعه در سال 1326 هجری قمری ودر زمان حکومت محمد علی شاه قاجار وحکمرانی والیان محلی پشتکوه،به دستور غلامرضا خان ابوقداره بنا شده است.

وسعت این قلعه 2500 متر مربع ومساحت زیر بنای آن 1500 متر مربع می باشد.بنا دارای حیاط مرکزی بوده که اماکن مسکونی آن در امتداد سه ضلعی شرقی،غربی وشمالی ساخته شده ودر ساخت آن از مصالح سنگ ،آجر وگچ استفاده شده است.آثار آینه کاری وگچبری در برخی از اتاقها کاملا مشخص می باشد.

قلعه والی دارای تعدادی زیادی اتاق کوچک وبزرگ،تالار شبستان وپستو بوده که در هر ضلع آن 2 زیر زمین وجمعا 6 زیر زمین تعبیه شده است.درساخت این بنا از اشکال هندسی درپیشانی دیوارها با استفاده از آجرهای لعابدار رنگی تزییناتی صورت گرفته است.در داخل حیاط این قلعه نیز سنگ نوشته ای بلند وجود دارد که در متن آن تاریخ ساختن آن در زمان محمد علی شاه قاجار و غلامرضا خان ابوقداره حک شده است.

این بنا در فهرست آثار ملی کشور ایران به ثبت رسیده و از سال 1384 عملیات تغییر کاربری بنا آغاز شد و اکنون به عنوان موزه مردم شناسی در حال استفاده است.


قلعه والی ایلام


کاخ فلاحتی

عمارت کاخ فلاحتی یا کاخ کشاورزی در خیابان آیت الله حیدری شهر ایلام در محلی موسوم به باغ کشاورزی یا فلاحتی ساخته شده است.این بنا مربوط به اوایل دوران پهلوی و اواخر قاجار میباشد که جهت استفاده اداری اداره کشاورزی ساخته شده است.در ساخت بنا از سنگ وآجر وگچ استفاده شده که ستونهای منقوش آن به نقوش گیاهی وحیوانی وانسانی،زیبایی خاصی به آن داده است.

در سالهای اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری تعمیر ومرمت گردید وبه عنوان یکی از آثار ارزنده فرهنگی در آثار ملی ایران ثبت شد.عمارت کاخ قلاحتی در میان باغی بزرگ با درختان کهنسالی چون چنار،توت و...محصور می باشد.


کاخ فلاحتی ایلام


سنگ نوشته تخت خان:

این سنگ نوشته بر روی سنگی بزرگ که ابعاد سنگ نوشته روی آن بطول 2 متر وعرض بیش از یک متر در محلی بنام تخت خان واقع در 34 کیلومتری جاده ایلام به مهران در قسمتی از آن حکاکی شده است.






تفریحگاه جنگلی تنگه ارغوان(تنگه قوچعلی)

در فاصله ی 3 کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام در مسیر تنگه قوچعلی،تنگه ارغوان در مسیر رودخانه ای خشک درختانی با گلهای ارغوانی مخصوصا در فصل بهار زیبایی وصف ناپذیری را به طبیعت وجنگلهای سبز آن دیار بخشیده است وتنوع رنگ آنها چشم هر بیننده ای را به خود خیره میسازد.

وجود درختان انبوه بلوط در دو سمت جاده وتیغه های سنگی وزیبای کوهستان،گردشگاههای مناسب،درختان ارغوان در طول تنگه وترکیب رنگها در نظام طبیعی ومراتع پرپشت و کونه های نادر گیاهی مانند گون –طویلک وقارچ وپونه به این منطقه زیبایی خاصی بخشیده است. و وجود گیاهان معطر در محدود ی این تنگه وارتفاعات ییلاقی آن در مشیر گز گردکان و سورگه،صنعت زنبورداری را در تهیه عسل ناب ایلامی رونق بخشیده است.این دره مصفا همواره مورد استفاده مردم استان قرار میگیرد.


دره ارغوان ایلام



قلعه اسماعیل خان

این بنا که ناشناخته مانده، مربوط به اسماعیل خان پدر اسدخان(فتحعلی شاه) پدر حیدر قلی خان پدر حسین قلی خان ابوقداره است.این اثر در شمال شهر ایلام بر بروی کوهی به همین نام مشهور است که دارای قلعه ای بر روی کوه بوده که تمام منطقه به ویژه دشت ایلام و چوار از این محل بخوبی قابل مشاهده است.حصار آن بسیار عظیم ودر نزدیکی چشمه انبار آب واقع گردیده است.طول دیوار سنگی گچی این قلعه حدود 500 متر است که در فواصل آن از برج های مستحکم برای حفاظت و دیده بانی استفاده میشده است.محدوده این اثر حدود 100 هکتار میباشد.

بنای قلعه اسماعیل خان در مسیر راه کوهنورداتی است که بقصد کوهنوردی به آن دیار سفر میکنند(بالاتراز دانشگاه ایلام)حداقل پهنای اصلی قلعه 2 متر وارتفاع آن بیش از 4 متر بوده که قسمتهای عمده آن تخریب شده است


قلعه اسماعیل خان ایلام



کوه قلاقیران وتفریحگاه جنگلی ششدار

کوه قلاقیران در 5 کیلومتری غرب شهر ایلام در مسیر جاده ایلام – کرمانشاه واقع شده است.مناظر آن دارای زیبایی های کم نظیر از جمله تفریجگاه ششدار ومنجل که اطراف کوه را احاطه کرده ومنظره زیبایی خلق کرده است.کوه قلاقیران به عنوان نماد شهر ایلام معروف است.

نواحی تفریحی اطارف کوه به خاطر مجاورت با شهر ایلام ونزدیکی به یکی دیگر از تفریحگاه های زیبایی به نام منجل،مورداستفاده وسیع مردم ودوستداران طبیعت به ویژه در فصل بهار وپاییز قرار میگیرد.در حد فاصل بین این تفریحگاه وناحیه ی منجل ،چشمه سارهای وباغات زیبای سلطان آباد قرار گرفته است.

این منطقه به دلیل درختهای بزرگ وکهنسال و وجود شش درخت که از درختهای دیگر بزرگتر وکهنسال ترند به ششدار مشهور است.


شهر ایلام در استان ايلام



دریاچه سد ایلام

در 25 کیلومتری شهر ایلام در مسیر جاده ایلام –دره شهر سد ایلام قرار دارد.دریاچه سد توسط جنگلهای بلوط محصور شده و به همین دلیلی این مکان جز نادرترین دریاچه های پشت سد کشور ایران است که جنگل آن را احاطه کرده است.

سد ایلام در سالهای اخیر با هدف تامین آب شرب شهر ایلام به بهره برداری رسیده است و اطراف سد در همه فصلهای سال به خصوص بهار وتابستان مملو از جمعیت است.


سد ایلام



زیارتگاه حاج بختیار

در مسیر گردشگری ایلام چوار به روستاهای بان سرو،زیارتگاه حاج بختیار واقع است.این زیارتگاه مخصوصا در ایام بهار واواخر زمستان مود توجه گردشگران مذهبی میباشد.در نزدیک این زیارتگاه سید عیسی بعنوان زیارت گاهی با اهمیت وجود دارد که همواره در طول تاریخ مورد احترام اهالی قرار گرفته است.این زیارتگاه در سالهای اخیر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.


زیارتگاه حاج بختیار ایلام



سنگ نوشته کلنجستان:

این سنگ نوشته در دشت گرمسیری کانجستان در نزدیکی کوه میکم در کنار دو برج سنگی محل چمرگاه سه تن از بزرگان ایل دهبالایی قرار گرفته است.این سنگ نوشته که حالتی نامنظم وبزرگ دارد از دوطرف بطور کامل به حجاریت وخط استاد اسد درخشنده دهبالایی حکاکی شده است وبا رسم الخطی مرتب تاریخ وفات ورشادتهای انها را نشان میدهد.



تنگ دالاهو(دالاب)

این تفریحگاه در فاصله ی 25 کیلومتری شمال غرب شهر ایلام واقع و دارای جنگل های انبوه بلوط،بنه،زالزالک وچشمه های طبیعی میباشد.تفریحگاه دالاب با توجه به مجاورت با ارتفاعات زیبای منطقه وییلاقی بودن آن،در بهار وتابستان مورد استفاده قرار میگیرد.

گونه گیاهی کلنی،لاله واژگون در این منطقه یافت میشود.این گونه از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر خرداد ماه در دو زیستگاه تنگ دالاب و پادامنه ی کوه مانشت رشد میکند که مناظر بدیع در منطقه ایجاد مینماید.

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر ایلام عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در ایلام

اطلاعات دیگر از ایلام
اطلاعات عمومی استان ایلام
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: **kiyan**