جاذبه های گردشگی آمل

پیش بینی وضع هوا

جاذبه های گردشگی

از آثار تاریخی شهرستان آمل با آن همه سابقه شهرنشینی یا به دلیل رطوبت بالای منطقه و یا به دلیل حوادث طبیعی مثل زلزله و حوادث غیر طبیعی مثل هجوم تیمور گورکانی، چیز چندان درخور توجهی باقی نمانده‌است. برخی از این آثار باقیمانده:


♣نقش برجسته شکل‌شاه


تصاویر اورداپ



شکل شاه اثری تاریخی است در 60 کیلومتری جنوب شهر آمل در جانب غربی تونل بایجان در کنار محور ارتباطی تهران به آمل و در تنگه باستانی موسوم به بندبریده، و در نزدیکی چشمه آب معدنی استراباکو قرار دارد. نقش برجسته ای که هشت متر طول و سه متر و چهل سانتیمتر عرض دارد که در فرورفتگی به عمق 130 سانتی متر قرار دارد.

شکل شاه بر سینه کوه مشرف به رود هراز مشاهده می شود. این اثر در زمان ناصرالدین شاه قاجار و به دستور وی در سال 1295 هجری قمری کنده شده است. در این حجاری ناصرالدین شاه در وسط سوار بر اسب به همراه ده تن از امرای کشوری و لشکری در طرفین پیاده و با لباس رسمی آن زمان نشان داده شده است. در بالای سر هر یک از همراهان، اسم آنها نوشته و اشعاری در مدح شاه در دو ردیف با خط بسیار اعلا حجاری گردیده است. این اثر با آن کنده کاری دقیق چهره نشانی از هنر ایرانی است نمونه دیگری از این سنگ نوشته ها در زمان قاجار در تنگه واشی قرار دارد.


♣قلعه ملک‌بهمن شاهندشت






این قلعۀ ساسانی در روستای شاهندشت، بالای آبشار شاهندشت قرار گرفته و تا زمان صفویه سالم و مورد استفاده بوده که شاه عباس از ترس مورد سو استفاده قرار گرفتن توسط شورشیان آن را با توپ جنگی تخریب می کند.
این قلعه از قلعه‌های عظیم البرز و ایران است که در جاده هراز بخش لاریجان شهرستان آمل و مشرف به قریه شاهاندشت در ۷۵ کیلومتری جنوب آمل قرار دارد این قلعه متعلق به حکام پادوسبانیان است که به رویان، نور، کجور و رستمدار حکومت داشت‌اند. بنای قلعه بر روی صخره‌ای حدود۲۲۰متر بالاتر از سطح اراضی شاهاندشت از لاشه سنگ‌های بزرگ و کوچک و ملات گچ و ساروج ساخته شده که به صورت طبقه طبقه و شامل اتاق‌ها و قسمت‌های مختلف ساختمانی است.این قلعه به دستور شاه عباس صفوی در ۱۰۰۵ فتح شد


♣ساختمان موزه تاریخ آمل


تصاویر اورداپ



موزه تاریخ آمل با جمع آوری اشیاء با ارزش تاریخی كه قدمت برخی از آنها به هزاره سوم قبل از میلاد مسیح می رسد، یكی ازمراكز دیدنی برای مسافران نوروزی است تا گذر تاریخ را در آن به نظاره بنشینند .
این ساختمان درسال 1315 به عنوان اداره مالیه شهرستان آمل بنا شده وسال 1387 با كاربری فرهنگی در اختیار اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری مازندران قرارگرفته وپس ازمرمت واحیا بهمن ماه سال گذشته افتتاح شد



♣بقعه میربزرگ





سید قوام‌الدین مرعشی ملقب به میربزرگ، از بزرگان سادات مرعشی و مؤسس دودمان مرعشیان تبرستان بود. وی از نوادگان شخصی به نام علی‌المرعش می‌باشد که شجره‌اش با چهار نسل به زین‌العابدین می‌رسد

ایدئولوژی قيام وی، شیعه اثنی عشری بود كه با الهام‏گیری از تعالیم مذهبی و سیاسی رهبران مذهبی سربداران توانست از آن به عنوان مكتبی برای قیام خود استفاده كند.

♣امامزاده عبداله آمل




بنای امامزاده عبداله در 12 کیلومتری جنوب غربی آمل و در دامنه های سرسبز البرزشمالی قراردارد.

ساختمان اصلی باعظمتی خاص بنا گردیده است.از آثار قدیمی این آستانه می توان به حوض شفا و مرقد بی بی فاطمه و سقاخانه اشاره کرد.


♣بقعه میرحیدرآملی





بنای اصلی این اثر متعلق به قرن ششم هجری قمری بوده که در دوران مختلف با حفظ شکل اولیه خود بازسازی شده است. این ساختمان آجری با برج 8ضلعی با گنبد دوپوش هرمی و ارتفاع 12متر در منطقه چاکسر و در محدوده شهرقدیم آمل قراردارد.درهرضلع بقعه دوطاقنمای رفیع تودرتو و در بالای آنها به ترتیب تزئینات کتیبه، مقرنس،سینه کفتری و نیم دایره بکار رفته است.سقف بنا از داخل گنبدی شکل است که در وسط آن هواکشی گرد تعبیه شده است.


♣پل دوازده چشمه آمل





این پل که در عصر سلطنت شاه عباس صفوی بر روی رودهراز و احتمالاً بر روی شالوده پلی قدیمی تر احداث گردیده است در مرکز شهر بخش شرقی و غربی آمل را به هم ارتباط می دهد. پل دوازده چشمه که به پل امام حسن عسکری(ع) نیز معروف است در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و درحدود سال 1292 هجری شمسی به دست حسن علی خان وزیر فواید عامه مرمت و بازسازی شد.این پل به نیت دوازده امام دارای دوازده دهنه یا چشمه با طاقهای جناغی می باشد.طول این پل تاریخی 120 متر و عرض آن 40/6 متر است.


♣امامزاده قاسم آمل






پیشینه این اثر به قرن هشتم هجری قمری باز می گردد.این اثر ارزشمند در محله پایین بازارآمل قرار دارد از لحاظ شکل و پلان دارای ویژگیهایی است که آن را منحصر به فرد نموده است.بطوریکه نظیر آن در مازندران دیده نمی شود. بنای آن هشت ضلعی وسقف آن بواسطه سفال پوشش بام صورت پذیرفته است.نمای آجری دیوارها و طاق نماهای آن با تزئینات سروی، لوزی و قرنیس های سینه کفتری تزئین شده است.از دیگر تزئینات منحصر به فردآن وجود ستونهای آجری نیم برجسته ای است که در محل طلاقی اضلاع دیوارها ساخته شده است.


♣قله دماوند





این قله با شهرت جهانی به عنوان یکی از منحصربفردترین جاذبه های طبیعی ایران بشمار می رود.قله دماوند در 75 کیلومتری جنوب غربی شهر آمل و 90 کیلومتری شمال شرقی تهران، در البرز مرکزی و در بخش لاریجان آمل قرار دارد.قله دماوند با 5671 متر ارتفاع دومین قله مخروطی شکل جهان بشمار می رود. این قله آتشفشانی هم اکنون نیز فعال می باشد و وجود چشمه های آب گرم و خروج گاز گوگرد در دامنه ها گواه آن است. در ارتفاع 4400 متری در مسیر قله ، آبشاری یخی وجود دارد که در تمام ایام سال آب آن منجمد است.


دیگر جاذبه ها:

• جاذبه‌های علمی تحقیقی
o کارگاههای پرورش ماهی سردابی لاریجان
o طرح آبریز هراز
o موسسه تحقیقات برنج کشور
o مرکز پرورش نهال زیتون
o مرکز پرورش گیاهان دارویی سلیمانی و قلی‌زاده
o دهکده قدیمی با کارگاه قالی‌بافی بلیران
o باغ کیوی و گلخانه ایزدی
o پرورش ماهی و منابع طبیعی چلاو
o منطقه حفاظت شده چلاو
o منطقه حفاظت شده سیاه‌بیشه

• جاذبه‌های تفریحی
o پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان جنگلی
o پارک جنگلی امامزاده عبدالله
o پارک دهکده طلایی
o شکارگاههای لاسم
o شکارگاه امیری
o شکارگاه لار
o منطقه تیراندازی ممنوع رزن
o روستای خوشواش
o روستای سنگچال

جاذبه‌های طبیعی
o قله دماوند
o غار گلزرد
o جنگل بلیران
o گرم رود
o رود کم‌کلا
o رود کرسنگ
o رود پنجاب
o رود لاسم
o آب گرم لاریجان
o آب معدنی اسک
o آب آهن آب فرنگی لاریجان
o آب معدنی گرو کلرد
o آبشار یخی
o آبشار شاهان‌دشت
o آبشار آلامل
o آبشار پرو مد
o آبشار شیخ علی‌خان
o آبشار سنگ درکا
o آبشار قلعه‌دختر
o آبشار دعیز
o دریاچه سدلار
o دریاچه دریوک
o آبشار آب مراد لاسم

دخمه‌های سنگی (کافر کلی) رینه، راه باستانی تنگه بند بریده و تصویر حجاری شده ناصرالدین شاه و یاران او بر سنگ به نام شکل شاه، کاروانسرای گمبوج، مسجد جامع مسجد امام حسن عسکری، مسجد آقا عباس، بقعه متبرکه سه سید، سقانفار زرین کلا و سقانفار هندو کلا، بقعه مشهد بزرگ، امامزاده ابراهیم، امامزاده قاسم، بقعه شمس آل‌رسول و گنبد شمس طبرسی نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری آمل به شمار می‌روند.

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر آمل عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در آمل

اطلاعات دیگر از آمل
اطلاعات عمومی استان مازندران
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: یاشار2