صنایع دستی و سوغات نیک‌شهر

پیش بینی وضع هوا

صنایع دستی و سوغات

رواج هنر سكه دوزی :

سکه دوزی‌ یکی دیگر از هنرهای دستی و سنتی سیستان و بلوچستان است‌ که‌ خانواده‌های بلوچ از آن جهت‌ تزئین رویه‌ رختخواب یا زینت گردن‌ شتر در موقع‌ عروسی‌ استفاده‌ می‌کنند و اغلب برای زینت اطاق نیز به‌ دیوار می‌آویزند.

هنر سکه دوزی‌ در بلوچستان مانند سوزن دوزی‌ دارای‌ سابقه ای طولانی‌ است‌ و تقریبا در تمامی‌ مناطق روستائی‌ استان رایج‌ است و تولید و‌عرضه‌ آن جنبه محلی دارد و اگر داد و ستدی در این‌ خصوص صورت‌ بگیرد بیشتر در بین‌ خود اهالی است‌.

مهمترین‌ موادی‌ که‌ در ساخت‌ محصولات سکه دوزی‌ شده به کار می‌رود عبارت‌ است‌ از‌پارچه‌ هائی‌ که‌ دارای برق و جلا است (مانند جرسه‌)، دکمه، آینه، پولک‌، خرمهره و امثال‌ آن است.

به‌ دلیل هم‌ مرز بودن‌ منطقه با کشورهای هند و پاکستان، اهالی‌ بلوچستان‌این‌ نوع مواد اولیه را ابتدا از هندوستان و سپس از پاکستان وارد می کردند و به‌ همین‌ جهت در مورد اصالت‌ این‌ هنر بومی‌ استان شبه و شک‌ فراوانی وجود داشت.

‌سکه دوزی‌ها، دو نوع است ‌یکی آنها که‌ برای آویختن ساخته می شوند و اغلب مجموعه‌ ای از ‌اشکال لوزی‌، مربع‌ و مثلث دارند که‌ برای این‌ کار پارچه‌ را به‌ شکل های مورد نظر انتخاب کرده‌ ‌بنا به‌ سلیقه هنرمند به‌ طرز بسیار زیبایی‌ روی‌ آن دکمه های سفید می‌دوزند و در لابلای‌ دکمه های دوخته شده آینه های کوچک‌ و بزرگ‌ و پولک‌ قرار می‌دهند.

‌مهمترین‌ مراکز تولید و عرضه‌ سکه دوزی‌، روستاهای «اسپکه»، «پیپ»، «فنوج»، «چانف»‌ و «آهوران» از ‌توابع‌ شهرستان ایرانشهر است‌ .

نوع دیگر سکه دوزی‌ که‌ تولید آن برای ارائه‌ به‌ بازار فروش‌ چندان مقرون‌ به‌ صرفه‌ نیست‌ و معمولا جز در منازل‌ خود اهالی‌ در جایی‌ دیگر یافت‌ نمی شود، نوعی‌ است‌ که‌ بیشتر روی‌‌ رختخواب می‌اندازند و ساخت‌ آن شکل به خصوصی دارد.

این نوع سکه دوزی بر روی‌ قطعه ای بافته شده از‌ پشم به‌ طول تقریبی 3 متر و عرض 50 سانت‌ در متن طرح مورد نظ‌ر دکمه می ‌دوزند، در‌ لابه‌لای دکمه های خر مهره و آینه های ریز و درشت‌ را جا داده‌ و اطراف آن را می‌پوشانند و سراسر طول محصول را با منگوله‌ هایی‌ از پشم بز یا شتر زینت می‌دهند.

این نوع از سکه دوزی برای خانواده‌های بلوچ هزینه ی بسیاری‌ در بر دارد زیرا مواد زینتی‌آن نسبت به‌ آویزهای دیواری‌ خیلی بیشتر است‌ و گرانتر هم‌ تمام می ‌شود. مرغوبیت این‌‌نوع سکه دوزی‌ها بستگی مستقیم با وضع‌ مالی‌ خانواده‌ ی تولید کننده و سلیقه آنها دارد.


عکس

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر نیک‌شهر عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در نیک‌شهر

اطلاعات دیگر از نیک‌شهر
اطلاعات عمومی استان سیستان و بلوچستان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: مرزبان