صنایع دستی و سوغات مشهد

پیش بینی وضع هوا

صنایع دستی و سوغات

انگشتر و زینت‌آلات فیروزه و عقیق:فیروزه تراشی و عقیق تراشی در استان خراسان رضوی از اهمیت و جایگاه والايی برخوردار بوده و زینت‌آلات ساخته شده با نگین این سنگ‌ها امروزه در زمره سوغاتی است که زايرین و مسافران شهر مشهد به تیمن و تبرک به شهرهای خود می‌برند


شهر مشهد در استان خراسان رضوي


جام چهل کلید:امروزه در فروشگاه‌ها و اماکنی که انواع سوغات مشهد عرضه می‌شود. جام‌هایی طلايی رنگ به چشم می‌خورد که بر روی هم چیده شده و در بازار بنا به شکل ظاهری آن به جام چهل کلید معروف است.

چت اورداپ


پرچم‌های مذهبی:تولید پرچم‌های مذهبی از جمله هنرهایی است که به دلیل وجود مضجع پاک و مطهر حضرت رضا(ع) در مشهد دارای اهمیت فراوانی است. با این وصف این‌گونه پرچم‌ها به عنوان سوغاتی متبرک توسط زائرین، هیات‌های مذهبی استان‌ها و شهرهای دیگر و کشورهای مسلمان نظیر عربستان، کویت، هندوستان و پاکستان خریداری می‌شود تا در ایام سوگواری و دیگر مراسم مذهبی از آن استفاده شود.


شهر مشهد در استان خراسان رضوي


ادویه هفت قلم:از جمله مواردی که زائرین به عنوان سوغات از بازارهای مشهد مقدس به شهرهای خود، نوعی از ادویه موسوم به «هفت قلم» می‌باشد که بیشتر در آبگوشت، خورشت و دیگر غذاهای ایرانی استفاده می‌شود.


شهر مشهد در استان خراسان رضوي


عبای روحانی و نمازی:دوخت عبای روحانی و نمازی به دلیل جایگاه مذهبی شهر مشهد سبب گردیده زائرین برای تهیه این تولیدات به عنوان سوغات به مراکز عرضه آن در بازار رضا مراجعه نمایند

چت اورداپ


خلعت آخرت(کفن):این‌گونه سوغات بیشتر در اماکن مذهبی، عتبات عالیات و جایگاه‌های خاص عرضه می‌شود، شهر مشهد نیز با وجود حرم مطهر حضرت رضا(ع) از این امر مستثنا نبوده و فروشگاه‌های سوغات این پوشش را با دو طرح مردانه و زنانه به زائرین، مسافران و مجاوران ارايه می‌نمایند.

چت اورداپ


زعفران و زرشک:زعفران از ارزشمندترین محصولات کشاورزی ایران است که امروزه کشت آن عمدتاً در مناطق مرکزی و جنوبی خراسان متمرکز شده است.


شهر مشهد در استان خراسان رضوي



شهر مشهد در استان خراسان رضوي


انواع خشکبار:خشکبارها از جمله تنقلاتی می‌باشد که از دیر زمان در فرهنگ و ذائقه ایرانی وجود داشته و از ارزش غذايی فراوانی نیز برخوردار است.


شهر مشهد در استان خراسان رضوي


سجاده، جانماز، مهر و تسبیح:فروشگاه‌هایی که عرضه‌کننده این نوع تولیدات می‌باشند انواع مختلفی از سجاده‌ها و جانمازهای گران قیمت و ارزان قیمت را با نقش‌های مختلف در معرض دید زائرین قرار داده‌اند که بیشتر جنس آن‌ها ترمه و مخمل کاشان گلدوزی شده است.


شهر مشهد در استان خراسان رضوي


نقل، نبات، سوهان:نبات محصولی است که از بلورهای شیره قند با روش‌های خاصی به دست می‌آید و در دو نوع شاخه و کاسه‌‌ای به بازار عرضه می‌شود.


شهر مشهد در استان خراسان رضوي


عطریات:استفاده از رایحه در دین اسلام توصیه شده و از پیامبر اکرم(ص) در این‌باره روایات و احادیثی باقی‌مانده است. زائرین پیش از مشرف شدن به حرم مطهر حضرت رضا(ع) از این‌گونه عطریات استفاده می‌کنند.


شهر مشهد در استان خراسان رضوي


جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر مشهد عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در مشهد

اطلاعات دیگر از مشهد
اطلاعات عمومی استان خراسان رضوی
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

تاکنون ویرایش نشده