صنایع دستی و سوغات قم

پیش بینی وضع هوا

صنایع دستی و سوغات

قالی : طرح های متدوال در قالی قم عبارتند از: بندی خشتی، بته ای، درختی،شکارگاه، هندسی جوشقانی، شاه عباسی لچک ترنج، شاه عباسی نشان،محرمات،محرابی ظل السلطانی .


خراطی چوب: تولید محصولات چوبی، توسط ابزار و وسایل مختلف و عمدتا" به وسیله ی دستگاه خراطی اشیایی نظیر قلیان، گهواره، پایه ی آباژور ساخته و پرداخته می شود .


خرمهره سازی : اولین لعاب چشم نواز تمدن بشری است، که از حدود 6000 سال پیش در ایران تولید می شده . محصولات خرمهره از جنس سیلیس می باشد و با لعابی از اکسید مس و مواد دیگر پوشیده می شود.
سنگتراشی : مواد اولیه اصلی آن سنگ ها نظیر : فیروزه، سنگ مرمر،سنگ پشم، سنگ سیاه،سنگ سفید تشکیل می دهد .
منبت کاری : طرح ها و نقوش سنتی با استفاده از قلم، چکش، مغار و سایر ابزار نجاری بر روی چوب های مرغوب و با دوام شکل می پذیرد .


معرق کاری: ترسیم طرح ها ی سنتی بر روی زمینه چوبی و خالی کردن داخل خطوط طرحها و پر کردن فضای خالی شده به وسیله قطعات آماده شده چوبی، سرامیک، فلزی، صدفی وسنگی.
شیشه گری:باشکل دادن مواد معدنی ذوب شده در کوره، نظیر سیلیس، خرده شیشه است که با استفاده از روش دمیدن توسط لوله ی مخصوص و ابزار دستی به آن شکل می دهند . نقاشی سنتی: نقاشی روی چرم، پشت شیشه، روی شیشه، سفال و چینی که نقوش آن عبارتند از: ختایی، روی بند ختایی واسلیمی در یک فضای مشخص وهم چنین جانوری، منظره، شکارگاه و...
بافته های سنتی : با استفاده از ابزار دستی بر مبنای طرحی ساده، محصول بافته می شود و این بافته ها غالبا" برای تزئینات لوازم منزل، شال، سجاده، نوارهای تزئینی و...به کار می رود. مروابافی: بافت رشته های حاصل از الیاف سلولزی به کمک دست و ابزار ساده دستی است که محصولات مختلفی نظیر انواع سبد، انواع ظروف، مبلمان و.. تولید و عرضه می گردد.
چلنگری(تولیدات فلزی فرفوژه) : اصطلاحا"تولیدمحصولات فلزی از میلگردها ویا پروفیل های سبک را که عموما" جنبه تزئینی دارند، فرفوژه می نامند. قلم زنی روی فلزات : طرح ها ونقوش سنتی با استفاده از قلم، چکش وسایر ابزار دستی بر روی اشیاء ساخته شده از فلز یا آلیاژ شکل می گیرد.


سوهان سوغات شهر قم در استان قم


قالی قم :شهر قم در استان قم

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر قم عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در قم

اطلاعات دیگر از قم
اطلاعات عمومی استان قم
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: omid2000