صنایع دستی و سوغات قزوین

پیش بینی وضع هوا

صنایع دستی و سوغات

به نام خدا
قزوین، محل پرورش هنر و هنرمندان بسیاری است، بنابراین حاصل دست هنرمندان رشته‌های هنر و صنایع دستی که در این شهر فعالیت دارند، یادگار و سوغات مناسب و ارزشمندی خواهد بود.

منبت‌کاری
این صنعت در غالب شهرهای ایران معمول بوده در قزوین نیز به حد کمال وجود داشته و بهترین نمونه آن در حرم شاهزاده حسین است و نمونه دیگر آن ارسی‌های برخی منازل خصوصی به ویژه ارسی‌های حسینیه امینی‌ها است که در ایران کم‌نظیر است.






نقاشی پشت شیشه
نقاشی پشت شیشه‌ی قزوین در دوران قاجاریـه با مـایه گرفتن از هنر روزگار صفویـه درخشیده است تا جایی که این شهر یکی از مراکز تولید آن شده است.
نقاشی و تذهیب
در قزوین نقاشی معمول بوده است. روی درها، ارسی‌ها، دیوار و سقف اتاق‌ها را نقاشی کرده، روی آن را رنگ جلا از روغن کمان می‌زدند و این روغن را با دستور خاصی تهیه می‌کردند. رنگ‌هایی که به کار می‌رفته همه رنگ‌های طبیعی و دارای ثبات و جلای ویژه‌ای بوده است





خوش‌نویسی و خطاطی
شهر قزوین در این قسمت شاید به بسیاری از شهرهای بزرگ مزیت و برتری داشته باشد، زیرا اساتید بزرگی چون میرعماد قزوینی به این خطه تعلق دارند. آخرین هنرمند نامی این هنر از مردم قزوین، شادروان میرمحمدحسین عمادالکتاب سیفی حسنی قزوینی است، که در عصر خود در سراسر کشور بی‌رقیب بود و در تهران می‌زیست و شاهنامه معروف به چاپ امیربهادر به خط آن مرحوم است، وی رسم‌المشق‌هایی هم برای نوآموزان از خود باقی گذاشته است.
شیرینی‌ها
استان قزوین نیز مانند سایر استان های کشور دارای انواع غذاهای سنتی است که برخی از آنها در مناسبت‌های ویژه و بعضی نیز به شکل عادی در طی سال تهیه می‌شود.


متداول‌ترین شیرینی‌های استان عبارت‌اند از نان برنجی، نان نخودی، نان قندی، نان بادامی، نان گردویی، پادرازی، نان نازک، نان چرخی، نان چایی، اتابکی،ولیعهدی، حاج کریمی، باقلوای پیچ، باقلوای لوزی نان چایی، نان قندی، نخودی، باقلوای سه رنگ قزوینی، که به طور قطع هر کدام سوغات مناسبی خواهند بود.




پسته قزوین
استان قزوین دارای سه اقلیم متفاوت بوده که شامل : مناطق نیمه خشک متعدله تاسردسیری –مناطق نیمه خشک ونیمه گرمسیری ومناطق بااقلیم خشک وگرم می باشدکه حدود دوسوم باغات پسته درمناطق خشک وگرم شهرستان بوئین زهراویک سوم درمناطق نیمه خشک معتدله تاسردسیری حومه شهرستان قزوین قرارگرفته است.

سطح زیرکشت پسته دراستان قزوین 4000 هکتار(باروروغیربارور) ومیزان تولیدپسته 2500 تن می باشد که ازاین مقدار1000 تن به کشور آلمان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می گردد.استان قزوین ازلحاظ تولید پسته درکشور رتبه ششم رادارامی باشد.

پسته قزوین به دلیل دارابودن رنگ سبز عالی،امگا 3،اسیدآمینه های ضروری ،عطر وطعم ویژه مرغوبیت خاصی درجهان دارد واغلب درصنایع غذایی وشیرینی پزی به کار می رود.

ارقام پسته مهم بومی استان که شناسایی شده اندعبارتنداز: کله بزی- قرمزپسته – سفیدپسته – شمشیری – بقالی – کال خندان – بادامی.




جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر قزوین عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در قزوین

اطلاعات دیگر از قزوین
اطلاعات عمومی استان قزوین
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: محسین