صنایع دستی و سوغات طوالش

پیش بینی وضع هوا

صنایع دستی و سوغات

شال از سوغات تالش





خرید سوغات به عنوان یک یاد بود ، نقطه پایان سفر است و اغلب با لذت توام است .

گیلان ، این سرزمین چهار فصل که رودخانه و کوه و دشت و جنگل و دریا را یکجا دارد ، مانده های زمینی و هوایی و دریایی اش نیز فراوان و سوغات آن متنوع است ؛ محصولات کشاورزی و دامی و انواع پرندگان و ماهیان ، انواع میوه و سبزی ، ترشی و شیرینی ، صنایع دستی از ابریشم و چوب و نی و …، همه و همه می تواند یادگار سفر گیلان باشد .

یکی از این دست بافته های هنرمندانه شال بافی است که از قدیمیترین و اصیل ترین دست بافت های پشمی رایج در گیلان است.

شال پارچه پشمی توری مانند یست که عرض آن معمولا ۴۰ تا ۱۲۰ سانتی متر بوده و طول آن با توجه به کارکرد آن متغیر است.نفوذناپذیر بودن این دست بافته در برار سرما و رطوبت موجب شده است تا مردم مناطق سردسیر و کوهستانی از گذشته های دور از این صنعت دستی بیشتر استفاده کنند.

شال از جمله هنرهای خانگی است که توسط زنان تولید می شود هر چند که اخیرا مردان نیز با راه اندازی کارگاه های شال بافی در تولید آن دخیل هستند.

اما این صنعت زیبای گیلانی رفته رفته به دلیل استقبال نکردن نسل جوان از این صنعت دستی در حال فراموشی است.

گران بودن مواد اولیه و عدم رواج دامپروری که از مواد اولیه این هنر اصیل محسوب می شود نیز از دیگر دلایل کم رنگ شدن هنر شال بافی است.

هرچند قدمت شال بافی در گیلان به ۸ هزار سال می رسد اما برای رونق این صنعت زیبای کاربردی تاکنون اقدام اثربخشی صورت نگرفته است.ضروری است تا مسئولان به عنوان حامیان فرهنگ و تمدن برای توسعه و رونق این صنعت دستی چاره ای بیندیشند.

امیدوارم شما عزیزان با سفر به گیلان و به خصوص غرب گیلان با تهیه این محصول جهت بردن سوغات به شهر خود برای حفظ و بقای این صنعت شریک باشید .

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر طوالش عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در طوالش

اطلاعات دیگر از طوالش
اطلاعات عمومی استان گیلان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: مسعود