صنایع دستی و سوغات شیراز

پیش بینی وضع هوا

صنایع دستی و سوغات

صنایع دستی و سوغات شیراز
خاتم سازی

خاتم سازی در واقع آراستن سطح اش اء چوبی بصورتی شب ه به موزائ ک با مثلثهای کوچک است و ا ن مثلثها هر چه ظر ف تر و طرحها و اشکالی که با ا ن مثلث ها بوجود می آ د هر چه منظم تر باشد خاتم مرغوبتر است. البته مرغوب ت مواد اول ه بکار رفته در خاتم ن ز باعث بالا بردن ارزش آن می گردد.


شیراز


سفالگری

مهمتر ن مواد اول ه در کار سفالگری : گل، ماسه و مواد سوختنی است. گل رس به خاطر داشتن اکس د آهن و آهک دارای خاص ت شکل گ ری و چسبندگی است و م توان با آن ظرفهای غ ر قابل نفوذ ساخت. برای ته ه سفال ابتدا گل را از معدن به محل کارگاه نموده و سپس مقداری مع ن آب و ماسه به آن می افزا ند. پس از ا نکه گل و ماسه و آب کاملاً با هم مخلوط شد و آماده گرد د، گل به قطعاتی با اندازه های مورد ن از تقس م می شود و هر قسمت را بطور جداگانه روی چرخ سفالگری گذاشته و شروع به چرخکاری می نما ند.


شیراز


شیش گری

ش ش جسمی است شفاف، شکننده و ترک بی از س لک کاتهای قل ا ی که ا ن اجسام را در کوره ذوب می نما ند و به وس له دست ا به کمک قالب های مخصوص به آنها شکل می دهند. اش ا ی که از مناطق مختلف کشور نظ ر شوش، ری، ساوه و ن شابور از ز ر خاک به دست آمده نشان دهنده ساخت ا نگونه ظروف در اکثر نقاط کشور در گذشته های دور می باشد. ظروف ش ش ای در اوا ل دوره اسلامی ب شتر شامل بطری، قوری، گلدان و فنجان بوده است که برای مصارف خانگی بکار می رفته است. برخی اش اء باقی مانده متعلق به قرون هشتم و نهم م لادی است که بدون تزئ ن می باشد. همچن ن تعدادی دکمه ش ش ای که طی کی از حفر ات ناح ه حسنلو بدست آمده متعلق به عهد هخامنشی است که بروجرد و رونق ش ش گری در آن عصر گواهی می دهد.


شیراز


قلمزنی

آنچه امروز بعنوان قلمزنی شناخته می شود و مصنوعات فراوانی اعم از مس و برنج بوس له آن تزئ ن می گردد در ا ران دارای سابقه ای بس ار طولانی است. از آثار فلزی دوره هخامنش نمونه های بس اری بدست ن امده تا دورنمای رواج ا ن هنر در آن دوران را مشاهده کن م ولی مجموعه ظرفها و بشقابهای نقره و طلای عصر ساسانی که بدست استادان ا رانی قلم خورده است و سلاط ن ا ن سلسله را در بزم ا رزم و شکار نشان می دهد و در موزه "ارم تاژ" شهر لن نگراد نگاهداری م شود رواج صنعت قلمزنی را در آن عصر تا د می کند. در دوران اسلامی تار خ ا ران صنعت قلمزنی رواج فوق العاده داشته است و شاهد بر ا ن مطلب مجموعه ابر قهای برنزی و آثار ز بای فلزی از نوع بخوردان و ظرفهای آبخوری است که به شکل ح وانات و پرندگان ساخته شده و ب شتر آنها در خراسان و همدان و ری و سمرقند بدست آمده است.


شیراز


گلیم بافی

آسودن بر روی کف پوشی گرم و نرم در پی روزی پرکار و سخت، ام د و توانی است برای برخوردی دوباره با واقع تهای سخت و ش ر ن کار روزمره و تام ن مع شت خانواده. نخست ن کف پوش بشر اول ه پوست ح وانات بود ولی پس از گذشت هزاران سال وقتی توانست کم کم مواد اول ه طب عت را به م ل خود شکل دهد، به فکر ساخت بالاپوشی برای خود و کف پوشی برای محل سکونتش افتاد. اول ن کف پوش ای ساخته انسان حص ر و بور است و به تدر ج بافت ز راندازهای پشمی را ن ز آموخت. در کاوش های باستان شناسی در شرق جز ره آناتومی و بقا ای ک گل م 7700 ساله بدست آمده است ولی بطور کامل به علت آس ب پذ ری مواد اول ه گل م و نمونه های چندانی از گذشته های دور موجود ن ست. قد می تر ن نمونه بدست آمده گل م ا ران و قطعه گل می متعلق به دوره اشکانی است


شیراز



شیراز


معرق

هنر معرق روی چوب، کی از رشته های پر پ ش نه صنا ع دستی ا ران است که به نسبت سا ر صنا ع چوب از قب ل خاتم، منبت، نازک کاری چوب، خراطی و بافت سبد و حص ر دارای قدمت ب شتری است و طبق اسناد و مدارک موجود با وجودی که زادگاهش هند است اما از روزگارانی خ لی دور به ا ران راه افته و هنرمندان و صنعتگران ا رانی تکم ل کننده و گسترش دهنده آن بوده اند. ا ن "هنر صنعت" که در ابتدا تلف قی از چوب و فلز بود، به کمک ذوق و اند ش معرق سازان هنرمند ا رانی تغ ر شکل داد و صنعتگران کشورمان بجای ک نوع چوب که معمولاً متن اصلی دست ساخته ها را تشک ل م داد، به استفاده از انواع چوب با رنگهای مختلف پرداختند.


شیراز



شیراز


منبت کاری

منبت کاری هنری است مشتمل بر حکاکی و کنده کاری بر روی چوب بر اساس نقش ای دق ق ا ن تعر ف اصولی منبت کاری است.


شیراز


مینیاتور

واژه "م ن اتور" که مخفف شده کلمه فرانسوی "م نی موم ناتورال" و به معنی طب عت کوچک و ظر ف است و در ن مه اول قرن اخ ر و حدوداً از دوره قاجار ان وارد زبان فارسی شده، اصولاً به هر نوع پد ده هنری ظر ف (به هر ش وه ای که ساخته شده باشد) اطلاق می شود و در ا ران برای شناسا ی نوعی نقاشی که دارای سابقه و قدمتی بس ار طولانی است به کار می رود


شیراز


نمدمالی
نمد ساده تر ن نوع کف پوش است و ساخت آن احت اج به دستگاه خاصی دارند. در نمد مالی در واقع از خاص ت طب عی پشم که عبارت از در هم پ چ دن ال اف آن در اثر رطوبت و فشار است استفاده می شود. احتمال دارد که اول ن بار بافندگانی که ال اف پشمی خود را شسته و برای گرفتن رطوبت آن با چوبدستی ضربه ها ی به پشم می زده اند، موفق به کشف ا ن خصوص ت پشم و در نت جه موفق به بوجود آوردن صنعت نمدمالی شده باشند.


شیراز



شیراز

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر شیراز عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در شیراز

اطلاعات دیگر از شیراز
اطلاعات عمومی استان فارس
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: امیر ارسلان a