صنایع دستی و سوغات سیرجان

پیش بینی وضع هوا

صنایع دستی و سوغات

گليمي به نام شيريکي پيچ





" گليم شيريکي پيچ " مهمترين صنعت دستي سيرجان دراستان کرمان است که از دور حالتـي شبيه به قالي دارد . دراين نوع گليم برخلاف انواع ديگرزيراندازهاي بافتني که درآنها پود موجب شکلگيري نهايي محصول ميشود تار و نخ خامه نقش اصلي را دارند و پود تنها موجب استحکام درگيري نخ خامه با تارها مي شود .
" شيريکي پيچ " نامي است که بافندگان عشاير و روستايي کرمان بر نوعي از گليم گذاشته اند ؛ در اصـطلاح بومـي، شيريکي پيچ ، بيشتر به گليم سوزني معروف است . نام شيريکي پيچ به قولــي از شريکي پيچيدن 2 تار با هم و به نقل قول ديگري از شريکي کار کردن 2 يا چند بافنده آمده است . بافت اين نوع گليـم به اندازه قالي مشکل و وقت گير است . وسيلة بافت دار گليم بافي افقي و يا عمودي است. گره زدن در شيريکي پيچ بر دو نوع است: گره متن و گره آب دوزي. اساس کار بافندگان شيريکي پيچ " دار " است که شامل دو تير چوبي يا فلزي موازي با هم است و 2 تير ديگر بطور عمودي به ابتدا و انتهـاي آن متصل شده و روي هم چهارچوبـي مستطيل شکل بوجود مي آورند و چله ها قسمت سر دار و زير دار را دور مي زنند ؛ در ميان چله هـا و عمود بر آنها دو چوب يکي بنام « گُرد » و ديگري به نام « پس گرد » قرار مي گيرند ؛ قيچـي ، چاقو و دفتيـن از ديگر ابزار بافت است .
اين گليم خوش نقش و نگار که ازآن براي توليد کيف ، تابلو ، رويه صندلـي و چيزهاي ديگر استفـاده مي شود در ساليان گذشته بخشي از صادرات غيرنفتي کشور را تشکيل مي داد و در بازار برخي کشورها مشتريان خاص خود را داشت اما اين روزها حال و هواي خوبي ندارد .
نيمي از دارهاي توليد گليم شيريکي پيچ در سيــرجان امسال تعطيل شده است و اين به معناي کاهش درآمد هزاران خانواده اي است که زنان آنها باتوليد اين نوع گليم ، کمک خرج خانواده بوده اند .

سوغات
گلیم قالی شیرکی بافت سیرجان
مسقطی، لواشک، پسته، قوتو(قاووت)، نان کلیسیرو و آش اماچ
شیرینی‌های خانگی از جمله باقلوا، کماج سهن و دیگر شیرینی‌های سنتی

بازار ها و سوغات سیرجان
بازارهای سیرجان شامل یک بازار تاریخی وبزرگ و تعدادی بازار جدید ساز است. مجتمع تجاری بزرگ و مدرن مهر نیز از بازارهای مهم شهرسیرجان محسوب می شود. سیرجان شهری است که بیشتر ماهیت تجاری و صنعتی و اقتصادی دارد.

زرد چوبه سیرجان:فواید: ضد سرطان و کاهنده چربی و قند خون بالاست.

چت اورداپ


سهن:تهیه شده از: مخلوطی از حبوبات و غلات جوانه زده (جوانه لوبیا،نخود،جو و ...)
فواید: مسکن برای کمر درد، ارامش بخش
طریقه مصرف: از ارد سهن برای تهیه سنتی ترین شیرینی سیرجانی "کماچ" استفاده میشود.
طرز تهیه کماچ: به نسبت مساوی ارد سهن اسیاب شده و ارد گندم را با مقدار کمی زردچوبه و زیره و اب مخلوط کرده و خوب ورز میدهیم تا خمیری یکدست حاصل شود. خمیر را به دو نیمه مساوی تقسیم نموده. یک قسمت از خمیر را ته سینی فر صاف میکنیم. خرمای در روغن سرخ و گرم شده را روی این لایه صاف میکنیم. مابقی خمیر را روی خرما صاف کرده و برش داده و سپس در فر قرار داده تا طلایی شود.
ارد سهن اسیاب شده نیز در "سوغات سیرجان" موجود میباشد.

چت اورداپ


قهوه جوش:
تهیه شده از: دارچین،زنجبیل،میخک،هل باد،جدوا،گاو زبان،قهوه،شکر
فواید: ارامش بخش،مسکن درد،تقویت حافظه
طریقه مصرف: یک قاشق غذاخوری قهوه جوش را به 500میلی لیتر اب جوش اضافه کرده و روی حرارت ملایم گرم کنید تا دم بکشد.

چت اورداپ



جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر سیرجان عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در سیرجان

اطلاعات دیگر از سیرجان
اطلاعات عمومی استان کرمان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: alone73