صنایع دستی و سوغات تهران

پیش بینی وضع هوا

صنایع دستی و سوغات

غذا: عدس پلو، خورش ریواس، خورش آلو اسفناج، لوبیا چشم بلبلی پلو، آش، ته چین بادمجان، خورش قیمه، خورش قورمه سبزی

سوغات (روستاهای استان) : قالی ، گلیم ، حصیر و جاجیم

صنایع دستی : صنایع دستی استان تهران با توجه به بافت اجتماعی و تنوع قومی به سه دسته شهری، روستایی و عشایری تقسیم می شوند . صنایع دستی شهری در کارگاه های دایمی تولید می شوند و فاقد سابقه طولانی در منطقه هستند و بیش تر سازندگان آن ها ازشهرستان های دیگر مهاجرت کرده و در شهرستان های مختلف استان تهران ساکن شده اند.


تصاویر اورداپ




تصاویر اورداپ



صنایع دستی:

بیشتر صنایع دستی استان تهران عبارتند از: قلم زنی روی مس و برنج، خراطی و سبد بافی، خاتم کاری، شیشه گری، تراش و نقاشی روی شیشه، زیلوبافی، نقاشی روی چرم، قالی بافی و چاپ باتیک، سفال گری، حصیر بافی، ورنی بافی و دست بافی، جاجیم و گلیم، چنته، روبه پشتی، جوال، خورجین.

سوغات استان تهران

سبزی های کوهی و دوغ دماوند، سوهان شهر ری، انگور و کشمش شهریار

پوشاک استان:پوشاک مردانه

سرپوش ها: شامل کلاه نمدی که کلاه لبه کوتاهی شبیه عرقچین است. کلاه حسن بیگی که لبه ای بلندتر دارد، کلاه نیمچه بختیاری، کلاه فراشی، کلاه بختیاری که قسمت بالای آن پهن و هر چه به دهانه می رسید جمع می شد، کلاه تخم مرغی که شبیه نصف تخم مرغ بود، کلاه پوستی، کلاه مقوایی، کلاه پهلوی، شال.

تن پوش ها: شامل پیراهن، شلوار، قوای مراد بیگی، قوای معمولی، سرداری، پستک.

پوشاک زنان

پوشاک زنان در دوره قاجاریه به شیوه دوره زندیه بود. در این دوره اغلب برای روبند پارچه سفید انتخاب می شد که بلندی آن در بیشتر مواقع تا زانو نیز می رسید. روی روبندو در جلوی چشم ها تکه های توری تعبیه می شود. پاپوش زنانه در دوره قاجاریه با دوره های قبل فرقی نداشت و عموماً نعلین و ساغری نوک برگشته استفاده می شد. طرح گالشی، کفش نرم پاشنه و خط دور کفش، معرف اندازه آن بود. سه خط کوچکترین و هفت خط بزرگترین شماره کفش به شمار می رفت. از کفش های فرنگی دوز زنانه نیز باید یاد کرد. پیراهن بانوان معمولاً از ململ سفید بود. ارخالق ها گاه تا ران نیز می رسید. این دامن را پرچین تهیه می کردند و آن را شلیته می نامیدند. نوعی دامن شلواری هم «تنبان» نامیده می شد. تنبان شبیه شلیته بود با این تفاوت که مانند شلیته وسط آن باز نبوده و از وسط دو قسمت جلو و عقب به هم دوخته می شد.

سرپوش: برای سرپوش نیز چهار قد توری به شکل چهارگوش بریده می شد. آنگاه به شکل مثلث آنها را تا می کردند و طوری آن را به سر می انداختند که زاویه قایم در پشت سر و دو گوشه دیگر بر روی سینه ها و در زیر گلو به هم می رسید و به وسیله گره زدن و یا سنجاق آن را بر سر محکم می کردند.




تصاویر اورداپ




تصاویر اورداپ




تصاویر اورداپ




تصاویر اورداپ




تصاویر اورداپ

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر تهران عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در تهران

اطلاعات دیگر از تهران
اطلاعات عمومی استان تهران
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: تبسم خانوووم