سازمان ها و شرکت ها بوشهر

پیش بینی وضع هوا

ــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ‌ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

**آبپخش**

*


شهر بوشهر در استان بوشهر

*

آب‌پخش شهری در بخش آب‌پخش شهرستان دشتستان استان بوشهر ایران است. شهر آب‌پخش مرکز بخش آب‌پخش می‌باشد. این شهر با برازجان (مرکز شهرستان دش - آب‌پخش براساس سرشماری رسمی سال ۱۳۸۵ دارای ۱۵۳۰۲نفر (۳۲۱۶خانوار) جمعیت بوده است. و در سرشماری سال 1390 طی 5 سال 15 درصد رشد جمعیتی داشته و جمعیت آن طبق آخرین سرشماری رسمی (سال 1390) به 17 هزار و 238 نفر رسیده است. عامل اصلی در رشد جمعیتی این شهر مهاجر پذیر بودن این شهر میباشد. شهر آبپخش دارای سه محله (شهرک) می باشد که عبارتند از : «درواهی ، بهرام آباد و قلایی»[نیازمند منبع]

آب باغات آن از رودخانه شاهپور از سد انحرافی شهر سعدآباد (۵ کیلومتری آب‌پخش) تأمین می‌شود. نهر بتنی گرفته شده از آن رودخانه در آبپخش به چند قسمت تقسیم شده و پخش می‌شود. علت نامگذاری شهر نیز همین است.
اقتصاد

از نخلستان‌های اطراف این شهر انواع مختلفی از خرما برداشت می‌شود. برخی از آنها از این‌قرارند: کبکاب - برهی - بریمی - شیخالی - محبوبی - حاج باقری - قندی - شکری - گنتار.
در قسمت‌های زیادی از زمین‌های آب‌پخش، محصول گندم، هندوانه، طالبی به صورت دیم و آبی کاشته می‌شود.[نیازمند منبع]

علاوه بر باغداری که شغل اصلی بسیاری از مردم شهر آبپخش است تعداد زیادی از مردم این شهر به کارهای فرهنگی،کارمندی،مغازه داری،و همچنین شرکت های بزرگ و کوچک تولیدی و توزیعی و... اشتغال دارند، آبپخش مهاجر از روستاهای اطراف برای رفاه شهری و دیگر نقاط ایران برای کار هم دارد.

***********************************
**آبدان**

*


شهر بوشهر در استان بوشهر

*

آبدان شهری است در استان بوشهر ایران. شهر آبدان در بخش مرکزی شهرستان دیر قرار دارد.
براساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت شهر آبدان ۶۰۵۸ نفر (۱۲۲۴ خ - وجه تسمیه

آبدان یعنی جایی که آب فراوان دارد. چنین اسمی برای این منطقه چندان هم بی‌مسمی نیست زیرا آبدان دره‌ای به نام درة جاشک دارد که سیلاب‌ها و حوضة آبریز دو رشته کوه که باهم دوازده کیلومتر فاصله دارند، به سوی این دره جاری می‌شود و پس از آبیاری کردن زمین‌های کشاورزی که در دو طرف جادة بوشهر کنگان در شمال آبدان قرار دارد، به خور بردستان و سپس به خلیج زیبای فارس می‌ریزد.
بومشناسی

مردم آبدان فارسی زبانند اما با گویش یا گونه زبانی منحصر بفرد آبدانی صحبت می کنند.

آبدان طایفه‌های سرشناسی چون خوانین و کرمی‌ها و فخرایی‌ها دارد که همگی با حکومت مرکزی مبارزه می‌کرده‌اند.
تاریخچه

آبدان در سال ۱۳۷۹ از دهستان به شهر تبدیل شد. این شهر دارای اداره‌های دولتی و خصوصی و زمین‌های حاصلخیز کشاورزی است. آبدان نزدیک به سیصد سال پیش بنا شده است و نخست روستایی پررونق و محل داد و ستد مردم از دور و نزدیک بوده که به این روستا می‌آمده‌اند و به خرید و فروش می‌پرداختند. سکة رایج آن روزگار دینار نادری بوده که به دورة افشارة مربوط می‌شده است. نخستین ساکنان آبدان، طایفه‌های آبدونی و درمانده‌ها بودند که تابستان‌ها به تنگ نخل در هفت کیلومتری آبدان می‌رفتند و به باغداری و دامداری می‌پرداختند و زمستان‌ها به آبدان بازمی‌گشتند. این دو طایفه امروز نیز به آبدونی و درمانده‌ها معروفند. در سال ۱۳۱۱ قمری عبدالحمید خان از نوادگان محمد خان دشتی به آبدان رفت و با تفنگچی‌های خود در آنجا و مناطق اطراف آبدان حکومت کرد و باعث رونق آنجا شد.

*************************************
**تنگستان(آباد)**

آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان تنگستان در استان بوشهر ایران. - این روستا در دهستان اهرم قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۳۱۹۷نفر (۷۳۷خانوار) بوده‌است.
تبدیل به شهر

روستای آباد، طبق گزارشهای خبری روز ۲۸ آذر ۱۳۹۱، همراه با سه روستای دیگر در استان بوشهر به شهر ارتقاء یافته و توسط محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور به وزارت کشور ابلاغ شد. در روزهای آینده مجوز تأسیس شهرداری در این چهار روستا از جمله روستای آباد از سوی وزارت کشور به استانداری بوشهر ابلاغ می‌شود.
تاریخچه

در خصوص تاریخچه باستانی آباد بجز چند مکان مدفون اطلاع دیگری در دست نیست. مکانهایی که قدمت آباد در سلسله ساسانیان را تایید می‌کند. شهری سرسبز که بر اثر سیل مدفون شده و خالی از سکنه می‌گردد. در اواخر سلسله زندیه افرادی از ایل زنگنه که به قصد کمک به لطفعلی خان زند و جمع آوری نیرو به دشتی و دشتستان آمدند و در محل روستای کنونی آباد سکنی گزیدند. پس از دستگیری لطفعلی خان توسط محمد خان قاجار و نابینا و کشته شدن او، فرستادگان وی در آباد مانده و نام گزفاق که نام محلی در کرمانشاه می‌باشد را بر آن نهادند.

***********************************
_________________________
گردآورنده:کیوان(police)

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر بوشهر عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در بوشهر

اطلاعات دیگر از بوشهر
اطلاعات عمومی استان بوشهر
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

آخرین ویرایش مختصات توسط: سارا1990