مراکز آموزشی زنجان

پیش بینی وضع هوا

مراکز آموزشی

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ

با سلام به قسمت معرفی آموزشگاه ها و دانشگاه های استان زنجان خوش آمدید .
در بخش اول با تاریخچه اولین مدرسه در استان زنجان آشنا میشویم :
نخستین مدرسه جدید زنجان، در سال ۱۲۸۵ خ. به دستور وزیرهمایون غفاری، حاکم وقت زنجان و توسط علی‌محمد فره‌وشی (مترجم همایون) تاسیس شد. محل مدرسه در دارالحکومه شهر بود و بیشتر فرزندان اعیان و اشراف در آن مشغول به تحصیل بودند. معلمان مدرسه از میان طلاب علوم دینی انتخاب شده بودند و روش‏های نوین تدریس به آنان آموزش داده شده بود. مدرسه یکسال پس از رفتن وزیرهمایون منحل شد. در سال ۱۳۲۷ هـ.ق آقا میرزا احمد زنجانی مدرسه‏ای تاسیس کرد. در سال ۱۲۹۲ خ. مترجم همایون بار دیگر به زنجان بازگشت و با کمک اسعدالدوله ذوالفقاری، «مدرسه اسعدیه» را تاسیس کرد. در روزگار تصدی مترجم همایون بر اداره فرهنگ زنجان (۱۲۹۵ تا ۱۳۰۱ خ.) مدارس متعددی دایر شد که از آن میان «مدرسه توفیقی» همچنان پابرجاست.
نخستین دبستان دخترانه زنجان موسوم به «دبستان بنات» در سال ۱۳۰۰ خ. توسط عالیه سنجیده تاسیس شد و نخستین دبیرستان دخترانه به نام «دبیرستان آزرم» در سال ۱۳۱۴ شمسی به دست بانو مصداقی دایر گشت.
در بخش دوم با آموزشگاه ها و دانشگاه های استان آشنا میشویم :
دانشگاه زنجان: دانشگاه زنجان، دانشگاهی است دولتی در شهر زنجان که در کیلومتر ۶ جاده زنجان - میانه واقع گردیده است. این دانشگاه در حال حاضر واجد ۴ دانشکده، ۲۳۵ عضو هیات علمی و بالغ بر ده هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی کاردانی تا دکتری است.

دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان: دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان (با عنوان انگلیسی Institute for Advanced Studies in Basic Sciences) یکی از مراکز آموزش عالی در ایران است که دررشته مهندسی فناوری اطلاعات در مقطع کارشناسی و رشته‌های فیزیک، ریاضی و شیمی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به تربیت دانشجو می‌پردازد.
دانشگاه علوم پزشکی:


شهر زنجان در استان زنجان


زنجاندانشگاه علوم پزشکی زنجان در تیر سال ۱۳۶۶ به عنوان اولین دانشگاه علوم پزشکی در زنجان تصویب شد و در سال ۱۳۷۳ با سازمان منطقه‌ای بهداشت و درمان استان ادغام شده و بعنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان شناخته شد.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان: اول خردادماه ۱۳۶۴ تاسیس و فعالیت آموزشی خود را با چهار رشته و ۱۷۵ دانشجو در یک ساختمان استیجاری کوچک واقع در میدان انقلاب اسلامی شهر آغاز کرد.
دانشگاه پیام نور زنجان
مرکز آموزش جهاد کشاورزی زنجان: این مرکز در سال ۱۳۶۵ تاسیس و فعالیت آموزشی خود را در دو زمینه آموزش های ضمن خدمت و آموزش های مقطع دار داخلی آغاز نمود.
آموزشکده فنی و حرفه‌ای الغدیر زنجان
موسسه آموزش عالی روزبه
موسسه آموزش عالی عبدالرحمن صوفی رازی
موسسه آموزش عالی میراث ایرانیان

[pic:114793]

جهث مشارکت در تکمیل بانک اطلاعاتی شهر زنجان عضو سایت شوید
این کار جهت اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده میباشد.

عضویت در زنجان

اطلاعات دیگر از زنجان
اطلاعات عمومی استان زنجان
اطلاعات عمومی سایر نقاط ایران

تاکنون ویرایش نشده