ایل شاهسون

ایل بزرگ شاهسون
سومین ایل بزرگ ایران ویکی پدیا درباره این ایل میگوید
شاهسَوَن (به لهجهٔ ترکی اِلسَوَنی: شَسَوَن یا شَهسَوَن)، نام تعدادی گروه ایلی از مردم آذربایجان است[۲][۳] که بیشتر در نواحی مرکزی ایران نواحی استان مرکزی قم ساوه شهریار و بخش‌هایی از شمال غرب ایران بویژه دشت مغان و ارومیه و اردبیل و نواحی خرقان و خمسه، واقع در میان زنجان و تهران به سر می‌برند. شواهد موجود بیانگر آن است که اگر نه همه، دست کم‌تعدادی از این گروه‌ها از دشت مغان به خرقان و خمسه کوچیده‌اند. (که البته نباید این گروه

فقط کامنت    

چت کردن با admin
admin از مرکزی ١١ آبان ٩۶
شاهسون ایل بغدادی ازدو سر شاخه زیر تشکیل شده است :

1 لک

2 آرریخلی .

که هر کدام از این سر شاخه ها دارای طوایفی می باشند .

مجموع طوایف ایل شاهسون بغدادی 32 طایفه به شرح زیر می باشد :

1 قاراقویونلو

2 کوسه لر

3 دلیلر ( دللر )

4 سولدوز

5 یارجانلی

6 حاققی جانلی

7 احمدلی

8 موسولو

9 شرفلی

10 کرملی

11 کله ون

12 موختابند لی ( موخته ون لی )

13 قرنلی ( قرللی )

14 چلبلی

15 ذولفوغارلی

16 کاروانلی

17 اتک باسانلی

18 میغن

19 نیلغاز

20 دوگر

21 قوتولو

22 ساتیلی

23 حوسن خانلی ( حسین خانلی )

24 اینانلی ( ایناللی )

25 الی قوردلو ( علی قوردلو )

26 خیدیرلی

27 قسیملی ( قاسم لو )

28 زیلیق لی

29 قریب لک

30 حسن لی

31 آغ قویونلو

32 دئولته ون

قشلاق این ایل از گوی داغ ( کیلومتر ۵۰ اتوبان قم - تهران ) شروع و تا اطراف شعر ساوه و زرند پراکنده اند

ییلاق این ایل هم اطراف شهرستانهای قروه ، رزن و آوج همدان بوده است.

http://shahsavanlar.ir/


وبلاگ

http://shahsavanbaghdadi.mihanblog.com/

وبمستر
چت کردن با بازارلوله و اتصالات ایران
طایفه کلوند
سیاحتنامه حدود، در سال 1264ه.ق. بیست و پنج خانوار چادرنشین از طایفه کله وند در دوزخورماتو زندگی می کرده است.(21)
و- وجود مشابهت لهجه یی و همگونی ضرب المثلها و داستانها بین شاهسونهای بغدادی و طوایفی از ترکهای کرکوک که ساکن "تل عفر"، "آلتین کوپرو"، "تیسین"، "بشیر"ریا، "تازه خرماتو"،" توزخرماتو" ، "امام زین العابدین"، "قاراتپه"، و "بیات لار" هستند.(22)
با توجه به شواهدی که ارائه شد، نویسنده بر این باور است که هسته اولیه ایل شاهسون بغدادی از نواحی کرکوک به درون ایران کوچانده شده، و به احتمال قریب به یقین از همان بیاتها و یا طوایف ابوابجمع و وابسته یی بوده است که میرزا مهدی خان استرآبادی به کوچ آنان از کرکوک به خراسان اشاره کرده است.(23)

http://shahsavanlar.ir/


درباره نحوه مهاجرت و وضعیت ایل طی مدت استقرارش در خراسان و شیراز منبع موثقی در دسترس نیست. مرحوم فتح السلطان، که بیش از یک صد سال عمر کرد (وفات1357)، از قول عمویش ایمانعلی خان که یکصدو بیست سال عمر کرده بود، برای نویسنده نقل می کرد که: جانی بیگ بزرگ ایل در سرحد عثمانی بوده است. سرخاب، یوسف و قاسمعلی خان برادران او بوده اند و قاسمعلی خان سرکرده نظامی ایل بوده است. در دوران ؛آشوب و سقوط اصفهان ، احمدپاشا از قاسمعلی خان قول عدم تعرض گرفته مناطق غرب ایران را به تصرف خود در می آورد. نادر در حمله به بغداد پس از غارت ایل امر به کشتن قاسمعلی خان می دهد ولی با وساطت میرزا مهدی خان از کشتن او صرف نظر می کند. طوایف لک و آرخلو به خراسان عزیمت می کنند و قاسمعلی خان به خدمت نادر در می آید و به مقام میرآخوری می رسد. در بازگشت از هند به دلیل سرپیچی از امر نادر و به همراه آوردن غنایم مغضوب واقع شده و (به امر نادر گوش و یا بینیاو را می برند). وی در همین زمان در خراسان فوت می کند و در کنار سقاخانه حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده می شود. به دنبال این حادثه، ایل شاهسون بغدادی اعتبار نخستین خود را از دست داده و در پی مرگ نادر از خراسان به شیراز مهاجرت کرده است. در شیراز، کریم خان زند به امید چیرگی بر دشمنان با علی خان شاهسون از تیره قاسملو پیمان اتحاد می بندد. پس از
عضو چت اورداپ
چت کردن با ♥حجت فاتح ♥
♥حجت فاتح ♥ از مرکزی ٢٧ شهريور ٩۶
دالاندا
؛
دویغولاریم قانادلانار
سنین قایغی‌یا دالاندا!
اۆره‌گیمه قان آدلانار
اؤزۆم اؤزۆم‌دن قالاندا! ‌
؛
اوچماغیدان ترلان یاشار
سوْنا گؤلدن گؤله آشار
گؤینۆم ییردان آشیب-داشار
دان یئلی چؤگۆر چالاندا!
؛
آیریلیغین گئجه‌سینده
یانیر اۆره‌گ بیر اسینده
چیرپینیر روح قفه‌سینده
یوردون یادینا سالاندا!
؛
"بختیار" ایسته‌مز آمان
نئی‌له‌جک داغ‌لارا دومان
چکیلمز بیر درد دیر یامان
آوچی‌دان آوین آلاندا!
؛
( بختیار فرّخ . ۱۳۸۸ )
Soleiman Amiri:
با سلام و دورد خدمت همه همتباران
تابش نور خورشید با پرتوهای نورش دنیا را روشن وحیات را به موجود های آن عشقانه به امر خالق یکتا می بخشد
......
ایل شاهسون با غیرت، شجاعت و ازخودگذشتگی امنیت را در تمام نقاط ایران در یک دوره طلایی به مردم شریف ایران هدیه داد
مردم قدر شناس ایران تا زمانی که سیاهی تاریخ وتحریف آن جای نداشت همیشه از مردانگی و مردمداری آن سخن می گفتند
ولی با تاسف بسیار از اواسط دوره قاجار قلم زنان شروع به داستانهای جذاب با مظلومیت اقوام مدعی وستم مردمان ترک بخصوص مردان رشید شاهسون کردند
.....وقتی زحمات مردم ترک با انقلاب مشروطه در دل تاریخ هک شد با یک برنامه تنظیمی وقربانی کردن بعضی از سران باقر خان را در راه برگشت وستارخان را در باغ( پارک)اتابک ......
آری اگر نجنبیم متکلمین واقعی زبان مادریمان را لهجه دار از تربیت فرزندان محروم .....
چه قدر دنیای بیرحمی است در زمان عبور از میدان مین ،شناسای در دل دشمن و خط شکن صفوف دشمن مردان غیور ایرانی با لهجه های قشنگ مثل گلهای متنوع زیبای وصف نا پذیری از عشق را بخود گرفته بودند نه لهجه مطرح ونه جدایی وتمیزکردن ....
نقشه شومی در راه است ...

شاهسئونلر ییغیناغی(شسونلر )
ایل بزرگ شاهسون (( در اقصی نقاط ایران )
عضو ارشد
چت کردن با ساوه
ساوه از مرکزی ١٠ شهريور ٩۶
پیمان ورزند:
مختصری از تاریخچه شهر پارسااباد
طبق آمار سر شماری جمعیت شهر پارسااباد قبل از اینکه شهر پارسااباد تاسیس نشده بود در سال 1325
461نفر نفر بوده که در اون زمان روستای قوچ ق شلاقی معروف بوده
در سال 1332شرکت عمرانی شیار مغان بخت این روستا را باز میکند
مهندس ابراهیم پارسا مدیر عامل همان شرکت بناهای اداری و خدماتی را از علی رضا آباد و جعفر آباد به این روستا نقل مکان میکند.اسم آنجا را مغان شهر ..ولی بعدا به احترام اون مرد بزرگ. پارسااباد میباشد.
الناز33 ١١ شهريور ٩۶

عضو چت اورداپ
چت کردن با دردنام دیگرمن است
اعتقاد بر این است که شاهسون‌های بغدادی در خلال عصر صفوی مهاجرت کرده و در نزدیکی بغداد مسکن گرفته‌اند و در زمان نادرشاه از آن‌جا به شیراز برگشته‌اند. در زمان کریم خان زند جای ثابت و مشخص نداشته‌اند، تا این که به آقامحمدخان قاجار پیوسته‌اند و او ایشان را در زیستگاه کنونی‌شان مستقر ساخته‌است.

فتح السلطان- علی‌اکبرخان قرابیگلو [قرابکلو]- از عمویش ایمانعلی خان نقل می‌کرد که هفتاد طایفهٔ لک و آرخلو در مرز عثمانی سرحددار ایران بوده‌اند که توسط نادرشاه به خراسان کوچانیده شده‌اند. پس از مرگ نادرشاه به شیراز آمده‌اند و پس از مرگ کریم خان توسط آقامحمدخان قاجار در منطقه ساوه استقرار پیدا کرده‌اند. شواهد چندی وجود دارد که نظر خود شاهسون‌های بغدادی را مقرون به واقع نشان می‌دهد:

الف – وجود چنین باوری که نادرشاه آن‌ها را به خراسان کوچانیده‌است. ب- وجود ترانه‌هایی که در آن‌ها مسیر احتمالی مهاجرت اینان (تبریز، خراسان، شیراز، و مناطق آخرین محل استقرار) اشاره شده‌است.

ج- این که در منابع تاریخی معاصر نادر از انتقال ایلات و عشایر از نواحی ذهاب و کرکوک به خراسان سخن رفته‌است. به طوری که محمد کاظم در ذیل وقایع حملهٔ نخست نادر به بغداد می‌نویسد که وی از منطقهٔ ذهاب “… جماعت قرابیات و زنگنه و باجلان را کوچ داده، روانه دیار خراسان نمود که رفته در محال دارالسلطنه هرات سکنا نمایند… و به قدر چهار-پنج هزار نفر از آن جماعت ملازم گرفته مامور رکاب گردانید.

میرزا مهدی خان استرآبادی نیز در ذیل وقایع نخستین حمله نادر به بغداد از کوچانیده شدن گروهی از طایفه از بغداد به خراسان سخن می‌گوید. وی می‌نویسد:”… دو هزار نفر از طایفه بیات [را] که در هشت فرسخی کرکوک سکنی داشتند، کوچانیده روانه خراسان ساختند.

د- وجود جماعت شاهسون در نواحی کرکوک:در سیاحت‌نامهٔ حدود محمد خورشید پاشا عضو کمیسیون تعیین حدود ایران و عثمانی – به وجود سی خانوار چادرنشین «شَهسَوَن» (افراد ایل شاهسون بغدادی نیز خود را شَسَوَن می‌نامند) در دوز خورماتو به سال ۱۲۶۴ هـ. ق. اشاره شده‌است.

هـ – امکان ردیابی برخی از طوایف مهم ایل شاهسون بغدادی در سابقه تاریخی مناطق شرق و جنوب ترکیه، شرق و شمال سوریه، و شمال عراق.

لک: عباس عزاوی می‌نویسد که لک‌ها از قبایل ایرانی هستند که در شمال و جنوب عراق پراکنده‌اند و در بخش مندلی تابع قبیله قراالوس بوده‌
عضو چت اورداپ
ایجاد کننده

اولین چیزی که بشر برای نوشتن درست کرد پاپیروس بود که گیاهی به همین نام ساخته شد . این گیاه در 2000 سال قبل از میلاد مسیح به وسیله مصری ها کشف شد و برای مدتی حدود 2500 سال به عنوان تنها وسیله نگاشتن توسط بشر استفاده می شد .
پاپیروس گیاهی نی مانند است که بین سه تا ده فوت رشد می کند . ساقه های این گیاه بسیار نرم بوده و بعضی اوقات به ضخامت مچ دست انسانمی رسد . در بالای این ساقه ها شاخه های نرم و نازکی آویزان می باشند که بیشتر شبیه یک دسته موی پشمالو هستند . برگ های این گیاه خیلی کوچک و ریشه آن بسیار محکم است .
پاپیروس گیاه مفیدی است که استفاد های دیگری نیز از آن می شده است مثلاً از بافتن ساقه های نازک آن در سبد و یا از ساقه های کلفت تر ، حصیر و بادبان درست می کردند و حتی جوشاندن مغز این گیاه برای درست کردن نوعی غذای فقیرانه استفاده می شد .

ضرب المثل

آمدم ثواب کنم کباب شدم (در عوض عمل نیک و نیت خیر دچار اتفاق بدی شدم )

مسابقه
برای شرکت در مسابقه، شماره شما باید در سیستم ثبت شود

سوال شماره 3903 تأیید کننده: گلها
روس ها در چه ماهی انقلاب اکتبر را جشن ميگيرند؟
(1) ژانويه
(2) سپتامبر
(3) اکتبر
(4) نوامبر
پاسخ صحیح را به صورت
شماره سوال:پاسخ صحیح
به شماره 5000 2853 080 909 پیامک کنید.
مثال: از چپ به راست بخوانید 3903:4
هر روز یک نفر از کسانی که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه، عضو ویژه اورداپ خواهند شد.
در صورت ویژه بودن امتیاز آن به شما اضافه خواهد شد.

صفحات ایجاد شده توسط اعضا