سریال حضرت موسی (ع) کمر اسرائیل را می شکند

سریال حضرت موسی (ع) کمر اسرائیل را می شکند/ وصیت کردم من را در قطعه هنرمندان دفن نکنند

کارگردان سریال یوسف پیامبر تاکید کرد: پرداختن به موضوع حضرت موسی(ع) و مضمون ضد صهیونیستی این سریال به اذعان برخی کمر اسرائیل را می شکند.
به گزارشمسیر انقلاب به نقل از بسیج پرس؛ سینمای اسلامی در صورت شکل گیری می تواند ابزاری برای بیان معارف دین باشد. در مورد این که سینمای ایران با سینمای اسلامی چه قدر فاصله دارد، صحبت های فراوان و متفاوتی توسط مسئولین و هنرمندان کشور انجام شده است ولی مشاهده مضمون و محتوای فیلم های تولید شده این سینما می تواند بهترین ملاک داوری برای مخاطبان باشد.
فرج الله سلحشور، کارگردان سینمای ایران شهوریور ماه امسال با حضور در خبرگزاری بسیج پرس پاسخگوی سوالات خبرنگاران فرهنگی پیرامون سینمای ایران، فیلم سازی اسلامی، تولید سریال حضرت موسی(ع) و جشنواره مردمی فیلم عمار شد.
وی در این گفتگو با بیان این مطلب که مسئولین کشور همت و دغدغه ای برای شکل گیری فیلم سازی اسلامی ندارند، تصریح کرد: رهبر انقلاب این همه برای مسائل فرهنگی هشدار می دهند و می گویند که من به خاطر وجود این مسائل، شب ها تا صبح خوابم نمی برد. مخاطب این صحبت های ایشان چه کسی است؟ اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلویزیون نیست و اگر نهادهایی که توانایی مالی دارند و می توانند کمک کنند تا یک جریان سالم فیلم سازی ایجاد کنند، نیست؛ پس چه کسی است؟
سلحشور با اعلام این که روند تولید سریال حضرت موسی (ع) به علت فراهم نشدن بودجه، متوقف شده است، عنوان کرد: برای تولید سریال حضرت موسی(ع )به سراغ وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نمی رویم. در حالی که می توانیم از مسئولین بنیاد جانبازان و یا نهادهایی که از نظر مالی وضعشان خوب است، کمک بخواهیم ولی بنده دوست دارم که بودجه این سریال را مردم تامین کنند و منظورم هم نه فقط مردم ایران بلکه مردم جهان اسلام است.
وی با انتقاد از سینمای فعلی تاکید کرد: اینجا اعلام می کنم، من عضوی از خانواده سینما نیستم. همه این موضوع را می دانند و بارها گفتم که من یک نفر از خانواده سینما، خانه سینما و وزارت ارشاد نیستم. من یک مبلغ هستم و اگر خدا توفیق دهد از زبان هنر استفاده می کنم که بتوانم حرف دین و خدا بزنم را بزنم. اصلا من سینماگر نیستم و وصیت کردم که اگر شهید شدم یا فوت کردم؛ من را در قطعه هنرمندان دفن نکنید.
سینمای فعلی نمی تواند مروج دین باشد
آیا هنر سینما شرایط و قابلیت ترویج دین را دارد و ما می توانیم از آن به عنوان یک ابزار برای تبیین معارف دین استفاده کنیم یا خیر؟ اگر این قابلیت را دارد، هنر سینما چه طور می تواند در خدمت ترویج دین قرار بگیرد؟
سلحشور: این سینما، تلویزیون و فیلم و سریالی که ما داریم، نمی تواند دین را ترویج کند. در ۳۶ سال گذشته، کارهایی که تولید شده، اصلاً با اسلام در تضاد بوده است. ما سینمای ملی نداریم، سینمایی که در ایران است، سینمای وابسته به غرب و سینمای یهود، صهیونیسم و هالیوود است. سینمای ما سینمایی است که عوامل آن گرین کارت می گیرند که در آمریکا زندگی کنند، تعداد این افراد هم کم نیست. افتخار آن ها این است که فیلم بسازند و در هالیوود روی فرش قرمز بروند و جایزه بگیرند. هالیوود، صهیونیست و آمریکا با ما چه نسبتی دارد؟ به همین دلیل اگر تا قیامت هم تلاش کنیم که آثار ارزشمندی را تولید کنیم، نمی توانیم این سینما را متعلق به جمهوری اسلامی ایران کنیم. سینمای جمهوری اسلامی این نیست.
ما می توانیم سینمای اسلامی را براساس یافته های قرآن درست کنیم. یک آیه ای در قرآن داریم که می گوید (وَلاَ رَطْبٍ وَ لاَ یَابِسٍ إِلاَّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ) یعنی هیچ حرفی نیست که در این کتاب خدا پیدا نشود و نشان از جامعیت قرآن دارد. سینما می تواند نعوذبالله از چشم خداوند دور مانده باشد؟ یعنی خداوند دینی را در کره زمین می فرستند و آینده این زمین را که چه حوادثی در آن رخ می دهد، پیش بینی نکرده باشد؟! نه، ما می توانیم به جرات بگوییم که در قرآن، تعریف درستی از قصه داده شده است. قصه مبنای چه چیزی است؟ قصه مبنای سناریو و آن هم مبنای فیلم است. باید قصه را پیدا کنیم و ما آن را پیدا کردیم. ما فهمیدیم که قصه آن حادثه ای است که دست خداوند در وقوع آن نقش دارد. در سینمای ما در کدام فیلم ها، خداوند در وقوع آن نقش دارد، هیچ کدام! دو نفر دوست دارند زندگی یک دختر و پسر یا یک صحنه پلیسی را به تصویر بکشند و مردم هم تماشا می کنند. نویسنده دروغ می بافد. سناریویی که شما از ذهن خودت بنویسید، راست است یا دروغ؟ اگر از روی کتابی هم نگاه می کند، آن قدر تغییرش می دهد تا دروغ بشود. این سینما، نمی تواند سینمای اسلامی شود.
سینمای اسلامی یعنی سینمایی که راست و حقیقت است. سینمای اسلامی، سینمایی است که قصه نویس آن خداست و نویسنده فقط نقل قول می کند، نه این که از خودش چیزی اضافه یا کم کند. شاید به نظرتان معقول نیاید ولی آیه آخر سوره یوسف می گوید (لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَهٌ لِّأُوْلِی الأَلْبَابِ) به درستی که در قصه هایی که برایتان ارائه داده ایم عبرتی وجود دارد برای صاحب خرد. ( مَا کَانَ حَدِیثًا یُفْتَرَى) این قصه هایی که ما به شما گفتیم، هیچ کدام دروغ نیست. دروغ در این قصه هایی که ما در قرآن و کتب آسمانی به شما نشان دادیم، راه ندارد. (مَا کَانَ حَدِیثًا یُفْتَرَى وَلَکِن تَصْدِیقَ الَّذِی بَیْنَ یَدَیْهِ) بلکه ما فقط قصه هایی را از تاریخ پیدا کردیم و بهترین این قصه را برای شما در قرآن آوردیم و بعد می گوید که (وَ تَفْصِیلَ کُلَّ شَیْءٍ) این قصه ها را ما تفسیر و تشریح و توضیح دادیم که (وَهُدًى وَرَحْمَهً لِّقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ) تا عامل هدایت و رحمت بندگان خدا شویم. قصه را خدا نوشته و دروغ هم نیست و عبرت آموزی در آن است. یعنی قصه هایی که خدایی است را شما اگر درست انتخاب کنید، باعث درس عبرت بندگان خدا است. این قصه ها دروغ ندارد و هدایت است؛ این قصه ها انباشته از آیات و روایات و این قبیل چیزهایی است که به مردم درس یاد می دهد. شما نمونه این قصه را در سریال حضرت یوسف (ع) مشاهده کردید. این اتفاق در قصه های معمولی هم وجود دارد؛ به عنوان نمونه شما برای این که گزارش تهیه کنید، به جبهه رفتید، آن جا هزار تا اتفاق دیدید؛ یکی از اتفاق هایی که خودتان شاهد بودید را بنویسید تا ببینید که چه قدر این اتفاق، هم داستان و عبرت دارد و هم سازنده و دوست داشتی است و دروغ هم نیست. قصه و سناریو نویسی اسلامی، مبنای فیلم و سریال سازی اسلامی است. این موضوع هنوز در کشور ما راه نیفتاده است و تا زمانی که فیلم و سریال سازی اسلامی شکل نگیرد، ما همچنان پیرو سینمای غرب هستیم. سینمای ما سینمایی است که از زمان شاه مانده و ما هنوز داریم از روی آن سینما، کورکورانه تقلید می کنیم.
باید کاری کنیم تا فیلمساز مبلغ دین شود و جامعه را هدایت کند
درباره فضای هنری کشور چند نظر وجود دارد. عده ای معتقد هستند که باید تلاش کنیم تا هنرمندان را متدین کنیم و عده ای بر خلاف این نظر، اعتقاد دارند که باید متدینین را هنرمند کنیم. شما با کدام نظر موافق هستید؟ با توجه به فضای فعلی جامعه هنری کشور، به چه میزان ورود هنرمندان متعهد رادر زمینه تولید آثار هنری، ضروری می بینید؟
سلحشور: با صحبت هایی که در جواب سوال قبل بیان کردم؛ از نظر من، این فیلم نامه نویس و فیلم ساز، مبلغ دین می شود و در این صورت فیلم سازی، تبلیغ اسلام است. شما سریال های اصحاب کهف و یوسف پیامبر را مشاهده کرده اید. بینی و بین الله از اول تا آخر آن، به غیر از یکی دو مورد که مقداری حجاب را رعایت نکردیم، در بقیه این سریال اشکالات خلاف اخلاق و اسلام دیدید؟ در حال حاضر تمامی مردم دنیا، سریال یوسف پیامبر را پذیرفته اند و بیشتر از شش سال است که سریال اول کره زمین است. هنوز در این شش سال اثری ساخته نشده است که بتواند با یوسف پیامبر برابری کند. علت این موضوع چیست؟ برای این که حرف خدا در سریال حضرت یوسف با زبان هنری بیان شده است. مردم داستان های خدا را دوست دارند و اگر به زبان هنری هم بیان شود که دیگر به طور کامل علاقه مند می شوند. بنده معتقد هستم که باید به سمتی برویم که فیلمساز ما مبلغ دین شود و جامعه را هدایت کند.
فیلمساز اسلامی نباید دنبال پول و شهرت و جایزه برود
یعنی شما با نظری که می گوید باید هنرمندانمان را متدین کنیم، موافق هستید؟
سلحشور: اصلاً فرد غیر متدین در این راه نباید وارد شود. آن جایی که الان وارده شده اند، فضای خودنمایی، شهرت طلبی، ثروت اندوزی و خدایی نکرده مسائل غیراخلاقی است. در این مسیر زن و مرد و هر کسی که بخواهد وارد سینما شود به دنبال پول شهرت، جوایز و جشنواره و محبوبیت است. یک فیلمساز اسلامی باید دنبال این جور چیزها برود؟! اصلا حق این کار را دارد؟ اصلاً من و شما حق داریم اینجا کار کنیم که صرفاً پول به جیب بزنیم یا نعوذبالله خدا را فراموش کنیم. فیلسمازی که مبلغ دین است، بایستی مسائل دنیایی را ترک کند.
سینمای فاسد نمی تواند درمورد از بین بردن فساد صحبت کند
بسیج پرس: فیلم سازی می خواهد به یکی از موضوعات روز جامعه مثل ارتباط بین دختر و پسر، بپردازد و این در حالی است که شاید برخی بگویند در قرآن به این موضوع به صورت کامل و مستقیم اشاره ای نشده است. جامعه هم انتظار دارد که هنر و سینما به این موضوع توجه داشته باشد. فیلمساز چگونه می تواند با استفاده از قرآن، درمورد این موضوع، اثری را تولید کند؟
سلحشور: شما مشاهده کرده اید که علما و بزرگان در بالای منبرها مطالبی را می گویند که انسان باور نمی کند که این مطالب این قدر درد و حرف جامعه است. ما خیال می کنیم که این یک اتفاقی است که در جامعه افتاده است و اگر مذهب بخواهد به آن بپردازد، نمی تواند؛ چون ظاهرش سنخیتی با مذهب ندارد. خیلی مسائل به این شکل داریم. حجت الاسلام پناهیان که خدا حفظش کند، بالای منبر در سخنرانی هایشان اشاره به مطالب خیلی ظریف و قشنگی می کند در حالی که ایشان سینماگر نیست. ما می توانیم این کار را انجام دهیم ولی آن سینمایی که خودش فاسد است، نمی تواند از فساد بین یک زن و مرد صحبت کند. اگر بگوید، ترویج فساد کرده است. اما هنرمند مسلمان می تواند هر موضوعی از جامعه و محیط خود و خانواده اش را سوژه کند و به بهترین شکل ممکن به آن بپردازد؛ چون خودش مبلغ دین است.
طرح درس دانشکده های هنری کشور از آمریکا و غرب آمده است/ مسئولین کشور همت و دغدغه ای برای شکل گیری فیلم سازی اسلامی ندارند
ویژگی و شاخص های هنرمند و سینماگر در تراز انقلاب اسلامی چیست؟
سلحشور: اولین مطلبی که می خواهم به علاقمندان رشته فیلم وسریال سازی در عرصه نگارش، کارگردانی و بازیگری بگویم این است که دانشکده های ما طرح درس هایشان از آمریکا، اروپا و هالیوود آمده است. این افراد وارد این دانشکده ها می شوند و اساتید آن چیزی را که غرب می خواهد به آن ها یاد می دهند. غرب کتابش را اینجا فرستاده است و در داخل ترجمه می شود و دست استاد و همه شاگردها هم هست. دانشجوی ما اگر بچه مسلمان باشد، این مطالب را می خواند و خیال می کند که فیلم سازی اسلامی یاد گرفته است، در حالی که این فیلم سازی برای ما نیست. آیا جمهوری اسلامی این سینما را بنیان گذاری کرده یا از زمان شاه به ما ارث رسیده است؟ من توصیه می کنم اگر فردی بچه مسلمان، حزب اللهی و مومن هست، وارد این دانشکده های ما نشود. ما بایستی خودمان همت کنیم تا یک دانشکده هنری درست کنیم. متاسفانه من در دولت مردها این مطلب را نمی بینم که همت کنند و دانشکده اسلامی درست کنند. رهبر انقلاب این همه برای مسائل فرهنگی هشدار می دهند و می گویند که من به خاطر وجود این مسائل، شب ها تا صبح خوابم نمی برد. مخاطب این صحبت های رهبر انقلاب چه کسی است؟ اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلویزیون نیست و اگر نهادهایی که توانایی مالی دارند و می توانند کمک کنند تا یک جریان سالم فیلم سازی ایجاد کنند، نیست؛ پس چه کسی است؟ ایشان این حرف ها را خطاب به کی می گویند؟ تلویزیون بودجه ندارد. چرا؟ برای اینکه حق می گوید و چیزی که دولت می گوید را دوست ندارد بگوید و مقلد دولت نیست. دولت هم می گوید که شما از من پشتیبانی نمی کنید و من هم بودجه نمی دهم. نگران هستم که بودجه دیگر نهادها را هم همین طور، کم کنند.
بسیاری از انقلابی ها با ورود به سینما اعتقادات خود را از دست دادند/ مشارکت مردم، زمینه ساز شکل گیری سینمای اسلامی است
رهبر معظم انقلاب اخیرا تاکید فرمودند که جوان های انقلابی را با القاب و برچسب های مختلف نظیر افراطی، طرد نکنید. در حال حاضر زمینه ای در عرصه سینما وجود دارد که جوانان انقلابی به سمت آن بروند؟ سینمای کنونی اجازه ورود این قبیل افراد را می دهد؟
سلحشور: جوان ها خیلی علاقمند هستند و دوست دارند که وارد وادی هنر شوند ولی دست اندرکاران هنر، این نیروی مستعد و علاقمند را به محیطی می برند که از ایمان و علاقه اش دست بر می دارد و وارد آن وادی که آن ها دوست دارند، می شود. این حرفی که می خواهم بزنم را به جرات می گویم و هرکسی منکر این مطلب است، ثابت کند که غیر از این است. بیش از ۳۰- ۲۰ هزار بازیگر، کارگردان، نویسنده وعوامل دیگر هنری بعد از انقلاب وارد سینما شدند که بسیاری از آن ها مذهبی، روحانی و حتی اهل جبهه بودند ولی در حال حاضر ما آن ها را از دست دادیم و نمی توانیم روی آن ها حساب کنیم. علت این اتفاق هم این است که این افراد در سینمایی که سرتا پا آلوده و فاسد بوده است، وارد شده اند. این سینمای ما بپذیریم یا نپذیریم؛ فاسد است. در طول ۳۶ سال بعد از پیروزی انقلاب شاهد بودیم که این سینما هیچ گِلی به سر ما نگرفته است که برسد به گُل! من به مردم مان توصیه می کنم حالا که دولت مثلاً به تلویزیون و جاهایی که متولی کار فرهنگی است، کمک نمی کند؛ خودتان آستین بالا بزنید. مگر انقلاب را خودتان به وجود نیاوردید و جبهه را خودتان اداره نکردید. شما همان مردمی هستیید که وقتی می خواستند کمک به جبهه کنید با چهار تا تخم مرغ و یک جوجه این کار را انجام می دادید حالا چه اتفاقی افتاده است؟ بیایید آستین را بالا بزنید و خودتان مبلغ قرآن و دین و اسلام شوید.
منظور شما کمک مالی مردم است؟
سلحشور: بله- در حال حاضر نیروهایی داریم که اگر مشکل مالی نداشته باشند، می توانند سینمای اسلامی را راه بیندازند.
این افراد از نظر فنی هم در جایگاه بالایی هستند؟
سلحشور: بله از نظر فنی هم در جایگاه بالایی قرار دارند. مثلاً فیلم های حضرت مریم (س)، اصحاب کهف و یوسف پیامبر (ع) را ساختند. حالا ممکن است سطح تکنیکی سریال حضرت یوسف خیلی بالا نباشد ولی آیا اگر به آن ها کمک کنیم، نمی توانند رشد کنند. مهم این است که راه را بلد هستند، رفتن این راه هم یک مقدار سخت است که می روند.
سینما با شهید رجایی بیگانه است/ ۹۰ درصد سینماگران اگر بتوانند زیر پای انقلاب را خالی می کنند
نزدیک به ۳۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و ما برای تولید فیلم، سوژه های خیلی خوبی مثل شهید رجایی و شهید مطهری داریم. در جبهه مقابل ما، آمریکا برای ترور رئیس جمهورش، فیلم، سریال و نمایش می سازد ولی چرا ما در ایران به سمت این سوژه ها نمی رویم؟
سلحشور: برای این که سینما با شهید رجایی بیگانه است. سینمای ما، دشمن رجایی و باهنر، بهشتی و مطهری است. عوامل سینما به صراحت می گویند که ما اگر بتوانیم زیر پای انقلاب را خالی می کنیم و ریشه انقلاب را می زنیم. این دیالوگ های سینماگران است.
چند درصد از سینماگران ما این تفکر را دارند؟
سلحشور: تقریباً ۹۰ درصد این تفکر را دارند. اگر به دنبال کیفیت نسبی و شخصیت ها و عوامل مثبت باشید، ۱۰ درصد باقی می مانند. آن ۱۰ درصد هم بهترین آثارشان دارای ۵۰ درصد اشکال است و ممکن است ۵۰ درصد رگه های مثبت پیدا کنیم. ۹۰ درصد عوامل سینما برای این مملکت نیستند و بیگانه هستند. ۳۶ سال است که دولت بودجه به هنرمندانی داده است که برای آموزش از هالیود استاد می آورند.
خودم را عضو خانواده سینما نمی دانم/ برای بیان معارف دین از زبان هنر استفاده می کنم/ من را در قطعه هنرمندان دفن نکنید
نظر شما این است که به خاطر تفکر موجود در بدنه سینما، به سمت تولید این آثار نرفتیم ولی همین بدنه سینما، فیلم هایی که شما به آن ها اشاره کردید را ساخته است؟
سلحشور: اینجا اعلام می کنم، من عضوی از خانواده سینما نیستم. همه این موضوع را می دانند و بارها گفتم که من یک نفر از خانواده سینما، خانه سینما و وزارت ارشاد نیستم. من یک مبلغ هستم و اگر خدا توفیق دهد از زبان هنر استفاده می کنم که بتوانم حرف دین و خدا بزنم را بزنم. اصلا من سینماگر نیستم و وصیت کردم که اگر شهید شدم یا فوت کردم؛ من را در قطعه هنرمندان دفن نکنید. این فیلم هایی را که بنده، آقای شهریار بحرانی و دیگر افراد ساخته ایم، باید بگویم که ما از این خانواده نیستیم.
باید جریان اسلامی در عرصه فیلم سازی ایجاد شود
اگر به این شکل بخواهیم عمل کنیم، باید افراد از این جریان جدا شوند. شما اعتقاد دارید که ترمیم و اصلاحی انجام نشود و یک جریان جدیدی ایجاد کنیم؟
سلحشور: آفرین- ما باید این سینما را ببوسیم و کنار بگذاریم. بگوییم این مال ما نیست و یک حرکت جدید ایجاد کنیم. البته لازم نیست که با سینما و خانواده سینما بجنگیم. می توانیم یک جریان اسلامی در عرصه فیلمسازی ایجاد کنیم و این جریان را آرام آرام تقویت کنیم؛ هنگامی که این جریان اسلامی تقویت شد، جریان غیراسلامی حذف می شود. راهکار این موضوع این است.
وقتی با بعضی از همین افرادی که مدنظرتان است، صحبت می کردیم؛ می گفتند که ما خودمان هیئتی هستیم، برای تولید آثارشان دلیل داشتند و می گفتند که باید معضلات جامعه را نشان دهیم و هیچ کدام از آن ها هم موضوع عمدی بودن کارهایشان را قبول نمی کردند، به نوعی در بدترین حالت می توانیم بگوییم که اشتباه کرده بودند. نظرتان در این مورد چیست؟
سلحشور: قبلا اشاره کردم که ما افراد هیئتی، بسیجی، جبهه ای، روحانی و حتی مداح، کم نداشتیم که وارد این سینما شدند و آن ها را از دست دادیم. نمونه آن هم افرادی هستند که شما به آن ها اشاره کردید. این فردی که با شما صحبت کرده، راست می گفته است، بچه های خوب و مومن وارد سینما می شوند و مدتی بعد می بینید که همین فرد خلاف می کند و در انجام کارهایی که علیه اسلام است، شرکت می کند؛ ولی هنوز خودش را بچه مسلمان می داند، چون نمازش را هم می خواند. آن سینمایی که ما می خواهیم بگوییم، اصلا این گونه نیست. این فرد مسلمانی خود را دارد ولی ریزه کاری های دیگری وجود دارد که تا آنها را صاحب نشود و روی خودش پیاده نکند؛ نمی تواند عضو سینمای اسلامی شود.
سوال بعدی این است که وضع سینمای ما در حال حاضر بهتر است یا آن سینمایی که حضرت امام خمینی (ره) هنگام ورود به ایران درباره اش فرمودند که ما با سینما مخالف نیستیم با فحشاء مخالفیم. کدام یک از این سینماها از آن یکی بدتر است؟
سلحشور: بنده می گویم که سینمای کنونی ما از آن سینما بدتر است.
مفهوم سینمای اسلامی، حجاب ظاهری بازیگران زن نیست/ پسرفت داشته ایم
یعنی سینمای ما در این ۳۶ سال بعد از پیروزی انقلاب، هیچ پیشرفتی نداشته و درحال پسرفت بوده؟
سلحشور: پسرفت بوده ولی پیشرفت به هیچ عنوان نبوده است. تعداد عواملی که از نظر اخلاق و ایمان سقوط کردند؛ خیلی بیشتر از آن زمان است. سینمای کنونی ما با آن دوران یک تفاوت دارد و آن هم این است که در سینمای کنونی یک چارقد و روسری روی سرشان آمده که در دوران قبل از انقلاب این را هم نداشتند.
وضعیت سینمای ایران در دهه ۶۰ را چطور ارزیابی می کنید؟
سلحشور: وضعیت سینما در دهه ۶۰ خیلی بهتر از حالا بود. شما فیلم هایی مثل توبه نصوح و پرواز در شب را دیدید؛ همه این ها در دهه ۶۰ تولید شده است و اکثر آن ها آثاری است که آن زمان در حوزه هنری ساخته می شد. الان توجه کنید که در همان حوزه هنری چه کسانی هستند.
چرا در آن مقطع توانستیم این قبیل آثاری که نام بردید را بسازیم ولی در حال حاضر و در شرایطی که هنوز بعضی از آن هنرمندان و عواملی که در تولید آثار آن دوران مشارکت داشتند، در سینما حضور دارند؛ نمی توانیم این نوع آثار را تولید کنیم؟
سلحشور: آن زمان یک موسسه ای به نام حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی وجود داشت. سرپرست حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی که بر این موسسه اشراف داشت، یک مسلمان بود. هنرمندانی نظیر رسول ملاقلی پور و بهزاد بهزادپور و امثال این ها که تعدادشان کم هم نبود و در حوزه هنری فعالیت می کردند؛ همه بچه مسلمان بودند. آن زمان حوزه هنری سالم و اسمش حوزه بود. بعدها حوزه هنری هم با نفوذ هنرمندان مسئله دار، مشکل دار و بی ایمان؛ عوض شد. همه این مجموعه ها آرام آرام در حال به حاشیه رفتن هستند.
جذب و تربیت نیروهای مذهبی علاقه مند به سینما در موسسه تبیان/ دولت تمام بودجه خود را به هنرمندان طاغوتی می دهد
با توجه به همه انتقادهایی که جنابعالی نسبت به سینما مطرح کردید؛ راهکارهای عملی مد نظرتان برای اینکه به یک سینمای تراز انقلاب اسلامی برسیم، چیست؟
سلحشور: در حال حاضر ما این کار را پیگیری می کنیم ولی از نظر مالی در مضیقه هستیم. در موسسه تبیان تعدادی نویسنده و کارگردان که استعداد داشتند را شناسایی و گزینش کردیم و روی قصه های واقعی مثل قصه هایی که در جبهه، حوزه ها، زیارتگاه ها و خانواده ها اتفاق افتاده است و کم هم نیستند؛ کار می کنیم. بنده در حال حاضر می توانم ۳۰ مورد از این قصه ها را تعریف کنم که در مجله یا روزنامه برای مردم تعریف کنید. باید نیروهای مذهبی و علاقمند را جذب و تربیت کرد تا بنویسند و کارگردانی یاد بگیرند و کارگردان شوند. بعد هم این افراد شروع به ساخت کارهای کوتاه ۳۰ الی ۴۰ دقیقه ای و کارهای آموزشی که در همه دانشکده ها تولید می شود، کنند و چند نفر کارگردان بچه مسلمان ناظرشان باشند؛ وقتی که این افراد بعد از چند سال رشد کرده و کار تولید کردند و مردم دیدند که این آثار با آثاری که در تلویزیون و سینما وجود دارد، چقدر متفاوت است؛ آن موقع می شود سینمای اسلامی را ایجاد کرد. در حال حاضر متاسفانه دولت تمام بودجه خود را به حلق هنرمندان طاغوتی می ریزد و نیروهای خودی متاسفانه خیلی وضعشان بد است و از نظر مالی در مضیقه هستند.
استفاده از ایده های مردمی برای تولید فیلمنامه
برای این که از ایده های بسیجیان و عموم مردم برای تولید فیلم و سریال استفاده کنید، چه امکاناتی فراهم کرده اید؟
سلحشور: خیلی از مردم طرح هایی واقعی دارند که برای خودشان اتفاق افتاده و جالب هم است. می توانند این طرح ها را برایمان به موسسه تبیان بفرستند. از این کار استقبال می کنیم و خوشحال می شویم. هر تعدادی که از این سوژه ها برای ما بفرستند، تلاش می کنیم که آن ها را تبدیل به سناریو کنیم و اگر بتوانند از نظر مالی کمک کنند، کمک هایشان را برای خودشان سناریو می سازیم.
مسجد جواد الائمه (ع) خواستگاه خیلی از هنرمندان انقلابی در رشته های مختلف هنری مثل ادبیات و بازیگری است که شما هم یکی از آن ها هستید. چه اتفاقی افتاد که مسجد جوادالائمه (ع) در آن مقطع توانست یک تعداد هنرمند مسلمان انقلابی، پرورش و تحویل جامعه دهد و این افراد بتوانند آثار هنری موثری تولید کنند؟ با توجه به این که در حال حاضر مساجد امکانات و فضای بیشتری در اختیار دارند و حتی سطح تحصیلات افراد هم بالاتر رفته است؛ چرا مساجد ظرفیت انجام این کار را ندارند؟
سلحشور: خدا به ما توفیق داد که برای اولین مرتبه، نمایشنامه حرّبن یزید ریاحی را در مسجد جواد الائمه (ع) اجرا کردیم. اجرای نمایشنامه حر، مشوق خوبی برای بچه های مسجد به ویژه جوانان و حتی نوجوانان بود و فعالیت های از جمله قصه نویسی، سناریونویسی و تئاتر و کارهای مستند آغاز شد . مسجد جوادالائمه (ع) هم یک مسجد خوب و فعال بود و بچه ها سالم بودند و به هنر سالمی هم پرداختند. البته هنوز حتی هنرمندان مسجد جوادالائمه (ع) موفق به ساخت فیلم های اسلامی نشده اند ولی قصه خوب نوشتند و خیلی از هنرها را به خوبی بارور کردند. این برکت مسجد است. مساجد دیگر این قدر فعال نیستند. اینکه گفتید در مساجد امکانات هست؛ این طور نیست، مگر مساجد چقدر امکانات دارند؟ امکانات مساجد، خیلی هم رشد نکرده است. اگر امکانات رشد هم کند باز هم به همان سینمای فعلی که به آن ایراد می گیریم، می پردازند و نوآوری خاصی نمی کنند. هنرمندان مسجد جوادالائمه (ع) با همه فعالیت هایی که می کنند هنوز نتوانسته اند به سینمای اسلامی بپردازند.
سریال حضرت موسی (ع) کمر اسرائیل را می شکند
لطفا در مورد آخرین وضعیت سریال حضرت موسی(ع) توضیحاتی بفرمائید؟
سلحشور: سریال حضرت موسی(ع) از سال ۸۹ تا ۹۲ نوشته شده و در سال ۹۳ شروع به بازنویسی آن کردیم که در مجموع چهار سال و نیم طول کشید تا این فیلم نامه را نوشتیم. سریالی را سراغ دارم که به زندگی یک امام می پردازد و سناریوی آن طی دو ماه نوشته شده است. این نشان می دهد که سینمای ما نمی تواند به زندگی ائمه بپردازد. شکر خداوند؛ سریال حضرت موسی (ع) به خوبی نوشته شده و بزرگان و اساتیدی مثل میرباقری، طائب، نقی پورفر، خاتمی خوانساری و سید حسین موسوی زنجانی و افراد دیگری در کنار ما بودند و این کار را تایید می کند. یکی از افرادی که نمی توانم از ایشان اسم ببرم گفته اند که این سریال کمر اسرائیل را می شکند. بنده می گویم این سریال بمب اتمی علیه اسرائیل است، ادعای من این است و آن را ثابت می کنم. می توانید این فیلمنامه را بخوانید و ببینید که اگر این سریال ساخته شود، چیزی از اسرائیل باقی می ماند.
گویا هنوز اهمیت تولید سریال حضرت موسی(ع) برای مسئولین مشخص نشده است؟
سلحشور: نه، اصلا؛ برای مسئولین ما حتی اسرائیل هم مهم نیست چه برسد به قصه حضرت موسی(ع)؛ ولی برای مردم این گونه نیست. اگر مردم کمک کنند، ما همان طور که برایشان سریال های اصحاب کهف و حضرت یوسف(ع) را ساختیم، سریال حضرت موسی(ع) را نیز می سازیم.
برای جلب مشارکت های مردمی در ساخت سریال حضرت موسی(ع) شماره حسابی اعلام کرده اید؛ استقبال مردم از درخواست همکاری که داشته اید، چگونه بوده است؟
سلحشور: استقبال زیادی صورت نگرفته است، علت آن هم این است که خیلی برای این موضوع تبلیغ نکردیم.
توقف روند تولید سریال حضرت موسی (ع) به علت فراهم نشدن بودجه
این سریال در حال حاضر در همان مرحله فیلم نامه متوقف شده است؟
سلحشور: بله، صدا و سیما با مشکل محدودیت بودجه مواجه است. ما اعلام کرده ایم که همین مبلغی که به آقای مجیدی داده اید و ایشان با آن ۱۸۰ الی ۲۰۰ دقیقه کار تولید کرده است را به ما بدهید تا با آن ۵ هزار دقیقه کار تولید کنیم.
برخی مخالف شکل گیری سینمای اسلامی هستند
مشکل پروژه سریال حضرت موسی(ع)، مسائل مالی است؟
سلحشور: نه، مشکل در موضوع حضرت موسی(ع) و مضمون ضد صهیونیستی فیلم است. عده ای نسبت به ما این اعتقاد را دارند که مگر سینمای خودمان فعال نیست که شما می خواهید سینمای دیگر با قالب مذهبی درست کنید، ما هم کمکی برای تولید این سریال به شما نمی کنیم. وقتی که سریال حضرت یوسف(ع) را ساختید به اندازه کافی سیلی به هنرمندان و سینما زدید؛ حالا اگر سریال حضرت موسی(ع) را بسازید چه می شود؟! دیگر اجازه تکرار تولید آثاری مثل حضرت یوسف(ع) را نمی دهند.
این سوال مطرح می شود که با این شرایط فیلم محمد رسول الله(ص) با آن مضامین مذهبی، دینی و اسلامی چگونه ساخته شد؟
سلحشور: بودجه این فیلم برای دولت نیست و بنیاد جانبازان، چند مجموعه دیگر و عرب ها برای ساخت این فیلم کمک کردند.
می خواهیم بودجه سریال حضرت موسی (ع) توسط مردم تامین شود
برای تولید این سریال به سراغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می روید یا خیر؟
سلحشور: خیر، آن آقایی که مسئول آن وزارتخانه است، تکلیفش معلوم است. به سراغ وزارت فرهنگ وارشاد نمی رویم. در حالی که می توانیم از مسئولین بنیاد جانبازان و یا نهادهایی که از نظر مالی وضعشان خوب است، کمک بخواهیم ولی بنده دوست دارم که بودجه این سریال را مردم تامین کنند. منظور بنده هم نه فقط مردم ایران بلکه مردم جهان اسلام است. فیلم حضرت موسی (ع) سینمای جهانی است، این فیلم به نفع جهان اسلام و مومنین است و نتیجه آن به یاری خداوند، ظهور حضرت مهدی (عج) و پیروزی است.
شما فیلم رستاخیز را تماشا کرده اید؟
سلحشور: نه، دوست هم ندارم ببینم. دیدن بعضی چیزها عذاب است. آن چیزهایی که از این فیلم شنیدم، اگر آن را نبینم، بهتر است.
نقش موثر جشنواره عمار در ایجاد جریانی سالم در عرصه فیلم سازی
جنابعالی به عنوان یکی از حامیان جشنواره مردمی فیلم عمار مطرح هستید؛ بفرمایید که جشنواره عمار را چگونه ارزیابی می کنید؟
سلحشور: به نظر بنده جشنواره عمار یک حرکت بسیار مثبت و مفید است و الحمدالله نیروهای خوب و هنرمندان توانمندی وارد آن شده اند و آثار خوبی هم تولید می کنند که این واقعا قابل تقدیر است. اگر از جشنواره عمار حمایت شود، یقینا نیروهای زیادی در این عرصه حضور پیدا کرده و رشد می کنند واین افراد می توانند یک جریان سالم فرهنگی هنری در عرصه هنر فیلم و سریال ارائه دهند.
خیلی لطف کردید که با وجود بیماری وقت خود را برای گفتگو در اختیار ما قرار دادید. دعا می کنیم که به یاری خداوند، زودتر سلامتی خود را به دست آورید و بتوانیم از محضر حضرتعالی در جهان اسلام استفاده کنیم.
سلحشور: من هم از شما و همکارانتان متشکرم و درخواست می کنم که بنده را دعا بفرمایید

فقط کامنت    

ایجاد کننده

خانم پام گاردنر شال گردنهایی می بافد به قیمت یک میلیون تومان . علت گران ی این شال گردن ها آن است که این خانم از پشم گربه های ایرانی جهت بافتن آنها استفاده می کند.

ضرب المثل

وصله بردار نیست(این ننگ و رسوایی را نمیتوان با هیچ چیز پوشاند و پنهان کرد)

مسابقه
برای شرکت در مسابقه، شماره شما باید در سیستم ثبت شود

سوال شماره 22907 تأیید کننده: ارسلاان
کدام خواننده شعر معروف مرغ سحر را ماندگار کرد
(1) علیرضاافتخاری
(2) سالارعقیلی
(3) محمدرضا شجریان
(4) همایون شجریان
پاسخ صحیح را به صورت
شماره سوال:پاسخ صحیح
به شماره 5000 2853 080 909 پیامک کنید.
مثال: از چپ به راست بخوانید 22907:4
هر روز یک نفر از کسانی که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه، عضو ویژه اورداپ خواهند شد.
در صورت ویژه بودن امتیاز آن به شما اضافه خواهد شد.

صفحات ایجاد شده توسط اعضا